CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Pelik! Resipi Sambal Biji Getah..

6-12-2017 11:29 AM| Diterbitkan: Cari-Faizal| Dilihat: 5664| Komen: 12|Original author: Oleh: Faizal

Description: Cepat Cuba Resepi Biji Getah Yang Pelik Ni. Barulah Rare Kan?
Bila cakap tentang biji getah, tentu teringat kita pada zaman kanak-kanak bermain dengannya. Tapi yang peliknya, biji getah boleh dimakan. 

Makan biji getah? Tiada benda lain yang nak dimakan? Sebetulnya biji getah memang boleh dimakan. 


Tetapi cara memakannya bukanlah seperti memakan kekacang. Biji getah harus diproses dahulu.

Biji Getah

Cepat cuba resepi pelik ni. Barulah rare kan?

Sambal Biji Getah (Kredit foto : Facebok @Berbagai Resepi Ada Di Sini)


Resepi Sambal Biji Getah / Sambal Rong

Nama lain bagi sambal biji getah ialah sambal rong.

Bahan-bahan
  • Cili padi
  • Biji getah
  • Garam

Cara-cara membuatnya
  • Kupas kulit getah yang keras untuk mengambil isi dalamnya.
  • Buang kulit ari. Nak mudah, keringkan dulu biji getah sehingga biji getah lekang dari isinya.
  • Tumbuk cili bersama sedikit garam sehingga lumat. Masukkan biji getah dan tumbuk lagi sehingga biji getah lumat.
  • Setelah lumat, tepekkan di dalam kuali leper atau tudung periuk.
  • Bakar di atas api yang perlahan sehingga masak.



Mudah kan? Jangan lupa untuk mencuba resepi rare ni. Tapi anda kena la mencari biji getah tu dulu. - CARI 

Kredit sumber dari ibuberbicara.blogspot
9

Bagus
3

Marah
23

Terkejut
27

Sedih
19

Lawak
33

Bosan

Friends Rank (114 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote chinta89 6-12-2017 11:42 AM
x penah dgr.. sedap ke? kan dia kan bergetah2 gtu, even dh kering getah2 tu, x bhya ke nk mkn??
Quote myakayina 6-12-2017 12:12 PM
1st time dengar resepi ni.. mmg 3 bahan tu je ke?
Quote prettyuglybabe 6-12-2017 12:32 PM
masa kecik suka je mian masak-masak guna biji getah..
tak tau pulak boleh makan betul-betul
Quote dekmieDandy 6-12-2017 12:40 PM
mak sedara aku dulu selalu buat

tapi x tau napa sekarang jarang dah

rasa pedas+kekacang sikit
Quote EncikRhoma 6-12-2017 01:18 PM
biji getah ganti dengan biji cempedak boleh ke? biji cempedak pun sedap kalau makan camtu je
Quote haryatie 6-12-2017 02:09 PM
biarrrr betul ..bleh makan ker..
aku pun asal dr kpg..kat kpg aku byk kebun getah
org kpg dulu2 majoriti potong getah
xde pulak dengar atau ayah aku ckp biji getah boleh di makan
Quote Cari-Faizal 6-12-2017 02:22 PM
EncikRhoma replied at 6-12-2017 01:18 PM
biji getah ganti dengan biji cempedak boleh ke? biji cempedak pun sedap kalau makan camtu je

Boleh kot. Lagi sedap kan?
Quote pakwetizzaqyah 6-12-2017 08:10 PM
aku masa mula2 duduk kampung..aku cukup takut ngn bijik benih getah... kalau makan bijik getah ni bertambah bergetah ke seseorang perempuan tersebut..yeeeeeeeha
Quote yangsemb 6-12-2017 09:06 PM
Wah...xpernah tau biji getah boley makan
Quote yueyue123 8-12-2017 10:46 PM
bolleh mkn ke?
Quote bellaamsar 14-12-2017 01:49 PM
Pernah makan.sedap sangatt tp tak semua pandai buat sambal ni
Quote arek 29-1-2018 08:31 AM
frst time dgr

Lihat semua komen(12)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-9-2022 08:17 AM GMT+8 , Processed in 0.109021 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top