Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Betapa Malu Diejek Rumah Macam Kandang Kambing...

13-11-2017 10:27 AM |Dilihat:3690| Komen: 121
Lantaran sering diejek rakan dan dikatakan tinggal di 'kandang kambing', seorang murid darjah empat mengambil keputusan untuk berhenti sekolah. 

Kosmo melaporkan Khairul Nizam Fadli juga tiada kelengkapan lain termasuklah seragam baru untuk belajar di Sekolah Kebangsaan Kedai Buloh 1. 

Untuk sediakan kelengkapan sekolah Khairul Nizam saya tidak berduit. Disebabkan itu dia menjadi mangsa ejekan di sekolah kerana pakaian yang lusuh, paling teruk ialah ada kanak-kanak mengejeknya tinggal di kandang kambing, ujar ibunya. 

Laporan itu memaparkan bagaimana keluarga ini tinggal dalam sebuah bangsal berkeluasan sembilan meter persegi yang hanya berlantaikan kayu reput, berdinding papan lapis dan atap zink di tanah milik datuk sebelah ibu kanak-kanak ini.

Foto: Kosmo!
Sejak 10 tahun lalu mereka berteduh di bangsal yang digelar sebagai kandang kambing ini. Apabila hujan, air masuk ke dalam rumah melalui celahan dinding zink dan papan lapis.

Menurut ibunya, Sarina Musa, 32 anak sulungnya itu malu ke sekolah sejak dua tahun lalu dan mahu membantu keluarga termasuk menjaga adik perempuannya, Mustika Ayuni, 5 yang mengidap sawan sejak kecil. 

Sarina bekerja tiga kerja sehari, menyiang ikan untuk dibuat kerepok, mencanting batik dan melekatkan batu pada tudung untuk memperoleh kira-kira RM20 hingga RM30 sehari. 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
3
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 121
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote DARSITA 14-11-2017 02:51 AM
Aii ada kawan hari hari dia pergi sekolah bawa barang barang pelik so aii tanya beli di mana? dia ckp kutip jer .. so aii ikut dia balik ...rupanya rumah dia sebelah jer dgn tapak pembuangan sampah.

Tapi zaman aii we all tak ejek ejek ..we all kagum!! terus ikut selongkar sampah. Sekarang kawan aii tu top makeup artis tauuu :-)

Lain-lain Komen

Quote pyropura 12-11-2017 09:44 PM
... kesian sangat. Bab ngejek ni mulayu sunni memang suka sangat .... mak pak diirang tak ajar ke? Atau cikgu2 tak pantau ke?
Quote finesse 12-11-2017 10:03 PM
pyropura replied at 12-11-2017 09:44 PM
... kesian sangat. Bab ngejek ni mulayu sunni memang suka sangat .... mak pak diirang tak ajar ke? A ...

Sial kan perangai melayu... Kasihan adik2.. diorg kena sekolah utk ubah nasib keluarga..
Quote SelakLangsir 12-11-2017 10:08 PM
Adik ptt g sekolah la dik. Belajar pekak kan telinga. Syg btl pendidikan terabai sb mulut budak2 pendek akal
Quote ninja boy 12-11-2017 10:09 PM
Baik duduk area cina2 xde ejek2 cam melayu, cina selongkar tong sampah hari2 xde pun cina ejek2
Quote dani-rox 12-11-2017 10:12 PM
mungkin makpak bebudak yg suka mengejek tu pon suka menghina org lain... perangai buruk runs in the family.
Quote aku_best 12-11-2017 10:22 PM
Kenapa x ngadu ngan cikgu kelas, cikgu disiplin ke cikgu kaunseling ke...minta bg nasihat or amaran pada kawan2 yg mengejek tu...
Quote sayawifenikmie 12-11-2017 10:26 PM

..... kenapa tak diberi bantuan RUMAH ... tapak tanah ayah dia ada ..... ini .. org yg  tak memerlukan diberikan rumah ... tak duduk pun ....
Quote ashcroft86 12-11-2017 10:30 PM
ninja boy replied at 12-11-2017 10:09 PM
Baik duduk area cina2 xde ejek2 cam melayu, cina selongkar tong sampah hari2 xde pun cina ejek2

Aritu nampak remaja cina laki ikut nenek die rasenye, pergi selongkar tong sampah cri tin kosong. Ikut je nenek die, what a sight to witness...
Quote pyropura 12-11-2017 10:37 PM
SelakLangsir replied at 12-11-2017 10:08 PM
Adik ptt g sekolah la dik. Belajar pekak kan telinga. Syg btl pendidikan terabai sb mulut budak2 pen ...

Umor segitu mana lah dia paham kobsep pekak kan telinga ...
Quote pyropura 12-11-2017 10:39 PM
aku_best replied at 12-11-2017 10:22 PM
Kenapa x ngadu ngan cikgu kelas, cikgu disiplin ke cikgu kaunseling ke...minta bg nasihat or amaran  ...

Kalau ngadu nanti kena pukul pulak, takkan tak dapat baca akai mulayu, huhuhu... cikgu kelas dia tu, takkan tak perasan aktiviti ejek mengejek nih,makan gaji buta aja ka??
Quote pyropura 12-11-2017 10:40 PM
ninja boy replied at 12-11-2017 10:09 PM
Baik duduk area cina2 xde ejek2 cam melayu, cina selongkar tong sampah hari2 xde pun cina ejek2

Mulayu ni kalau ada kawan nak practice speak english pun diejek ...
Quote lostfaith 12-11-2017 10:56 PM
Takyah buat alasan sgtlah. Anak taknak gi sek kena ejek. Sebab nak suruh jaga adik. Kalu tak sapa nak jaga adik kan....bini bekerja dari pagi kepeatang. Laki kerja pengutip kelapa????ye ke...aku tak caya  nih betul betul wat kerja. Nih taraf biawak hidup nih..
Quote Sazida 12-11-2017 11:14 PM
lostfaith replied at 12-11-2017 10:56 PM
Takyah buat alasan sgtlah. Anak taknak gi sek kena ejek. Sebab nak suruh jaga adik. Kalu tak sapa na ...

Alamat dah ada tuu. Pergilah tgk.
Quote prettyuglybabe 12-11-2017 11:16 PM
bini berusaha buat 3 kerja..
lakinya sekadar kutip buah kelapa?
dasar laki pemalas..
entah-entah memang suruh anak berhenti untuk jaga adik..
kalau betul dorang nak keluar dari kepompong kemiskinan, dia akan motivate anak untuk pergi sekolah juga..
ramai sangat ke anak orang kaya sekolah tu sampai nak ejek orang miskin bagai..
lain la kalau dia hantar anak kat sekolah taraf bandar..
Quote cikgukafa 12-11-2017 11:24 PM
tidak seharusnya mengejek mereka yang miskin, daif dan fakir. sewajibnya kita memberi sedekah pada mereka.

dalam alquran, Allah swt berkali2 mengulang ayat taal mil miskin. memerintah umat islam memberi makan pada yang miskin.

begitu indah islam



Quote lostfaith 12-11-2017 11:25 PM
Sazida replied at 12-11-2017 11:14 PM
Alamat dah ada tuu. Pergilah tgk.

Sebab apa aku nak tengok. Sihat tubuh badan laki bini. Kalu tak pemalas, dadah tu jerlah. Kalau usaha bukan boleh jadi miskin melarat camni kalu sihat tubuh badan.
Quote Qaseemah 12-11-2017 11:32 PM
Teori saya kalau keluarga miskin tahap gini mesti ketua keluarga x bekerja aka pemalas tp boleh menghasilkan anak yg ramai..
Ni saya bercakap berdasarkan pengalaman. Pengalaman pertama adik beradik sy 9 org. Yg keje cuma bapak sorg je. Itupun keje kampung. Tp alhamdulillah hidup kami ckup makn pakai dan semua bersekolh walaupun setakat spm.

Pengalaman kedua pulak. Kakak sy berkahwin dgn suami yg tidak berkerja. Mkn pakai kakak sy tanggung termasuk rokok. Tp mampu menghasilkan enam org ank dan dilayan sang suami umpama raja. X puas ati kat suami lepas kat ank. Akhirnya kesian kat anak2 hidup tunggang langgang. Kami adik beradik dh berbuih nasihat. Mujur kakak tu kaki tangan kerajaan. Tp rasanya dia antara staf yg bermasalah selalu mc ct sbb nk uruskn anak2..
Quote mommymonster82 12-11-2017 11:36 PM
Mcm la org klntan tu byk yg kaya raya..
Alasan sgtla kena ejek...
Padahal xkisah pon
Quote moonbug 12-11-2017 11:37 PM
Semoga dimurahkan rezeki adik ni nak sambung sekolah. At least biarlah lepas SPM. Kalau tak sampai ke cucu cicitlah hidup melarat tak dpt ubah nasib keluarga

Lihat semua komen(121)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.094843s Gzip On
To Top