Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Close

Pelik! Istilah Baharu Ditolak, Guna BI Baru Nampak Urban Berkelas?

26-10-2017 09:18 AM |Dilihat:4176| Komen: 96


Artikel Oleh Maly Rosli | Video Oleh Tan Zhen Sheng  | Suntingan Visual Oleh Ling Angie|

Bahasa Melayu kini kian tenggelam. Prof Datuk Dr Teo Kok Seong meramalkan dalam tempoh 10 tahun akan datang, sebahagian besar kosa kata bahasa Melayu akan digantikan dengan bahasa Inggeris berikutan kecenderungan masyarakat menggunakan bahasa rojak.

Kenapa masyarakat hari ini lebih mengagungkan bahasa Inggeris berbanding bahasa ibunda? - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
4
Lawak
0
Bosan
1
Komen: 95
Komen

Komen Terbaru

Quote lwyl 14-11-2017 09:03 PM
ohnoLia replied at 12-11-2017 12:51 PM
Apa penjelasannya ye?

Dah lupa.

Lain-lain Komen

Quote tobby 26-10-2017 10:18 AM
tengok bahasa indonesia sudah la..  dah jadi rojak sebab kemasukan terlalu byk perkataan2 pinjaman dari bahasa luar.  semua nak diubah.
Quote rospinki 26-10-2017 10:35 AM
takyah buat pening kepala..benda mudah kita mudahkan
Quote rospinki 26-10-2017 10:36 AM
cuma..yg aku pelik..melayu kepam cam aku tetap melayu kepam cakap la omputh sklipun..food truck..pick up line..
Quote baner 26-10-2017 10:59 AM
tobby replied at 26-10-2017 10:18 AM
tengok bahasa indonesia sudah la..  dah jadi rojak sebab kemasukan terlalu byk perkataan2 pinjaman d ...

bahasa indonesia tak ade rojak langsung,,kalaupun ade yang disadur  itu wajar sahaje sebab bahase inggris pun ade banyak mengambil dari bahase asli ciptaan indon ,,tapi indon tak ade pernah cipte loghat inggris sendiri seperti loghat malaysian english
Quote EJALTI 26-10-2017 11:00 AM
baner replied at 26-10-2017 02:59 AM
bahasa indonesia tak ade rojak langsung,,kalaupun ade yang disadur  itu wajar sahaje sebab bahase  ...

PancaSIAL indogneSIAL garuduburku...

Indon jongos babu sampah sial lahanat bangsat keparat ummah tolol goblok gagal total keturunan babu pelacur henjutan Belanda...
Quote kecimpret 26-10-2017 11:01 AM
Putrajaya pun malu2 guna bhs melayu...precint precint
Quote -electrifying- 26-10-2017 11:01 AM
dh mmg xsdp didengar lbih2 lgi tunafoto tu
Quote finesse 26-10-2017 11:47 AM
tobby replied at 26-10-2017 10:18 AM
tengok bahasa indonesia sudah la..  dah jadi rojak sebab kemasukan terlalu byk perkataan2 pinjaman d ...

Bahasa Indon bahasa rojak??? Jgn buat lawak.. yg bunyi inggeris tu yg dah mmg diindonesiakan.. diorg tak ada ckp rojak pun.
Quote finesse 26-10-2017 11:48 AM
Jelas bahawa sebab kemunduran BM tu sebab org melayu sendiri.. hujung2 bising psl cina x fasih BM. Sendiri malu guna bhs ibunda sendiri. Dasar melayu.. salahkan org selagi blh..
Quote putehkundor 26-10-2017 11:49 AM
Mak teh suka retweet-kicau semula
Quote finesse 26-10-2017 11:53 AM
putehkundor replied at 26-10-2017 11:49 AM
Mak teh suka retweet-kicau semula

Comelnya.. setema dgn moskot Twitter...
Quote finesse 26-10-2017 11:55 AM
Saya rasa DBP kena cari imbuhan bergantung baharu utk gantikan semula spy istilah x jd panjang. Imbuhan awalan nir dah diterima pakai utk less atau tanpa.
Quote palmolive 26-10-2017 11:55 AM
meeting dlm tu semua melayu..tp cakap omputih...
Quote MH3707 26-10-2017 11:56 AM
kecimpret replied at 26-10-2017 03:01 AM
Putrajaya pun malu2 guna bhs melayu...precint precint

apa maksud precint tu ekk?
Quote dodolgemok 26-10-2017 12:05 PM
Meleis sendiri yg pinjam word English jdi word meleis. Contohnya, perhubungan jadi komunikasi, pengenalan jadi orientasi, maklumat jadi informasi. Jgan salahkan org lain lah dek.
Quote kecimpret 26-10-2017 12:11 PM
MH3707 replied at 26-10-2017 11:56 AM
apa maksud precint tu ekk?

sektor/seksyen/kawasan
Quote MH3707 26-10-2017 12:12 PM

oh ok...sebut pri sin kan...
Quote spiderman80 26-10-2017 12:21 PM
finesse replied at 26-10-2017 11:48 AM
Jelas bahawa sebab kemunduran BM tu sebab org melayu sendiri.. hujung2 bising psl cina x fasih BM. S ...

Spidey bersetuju dengan Adik Fin pasal ini.
Teringat lagi zaman persekolahan tahun 80an hingga 90an dahulu. Seronok mempelajari BM sebab perkataan2 sangat asli.
Tapi semenjak Spidey berjinak dalam Cari Forum dan dunia Facebook, Wechat bagai hari ini,  Spidey menghadapi kejutan budaya sebab rata-rata netizen gemar menggunakan ayat-ayat yang entah apa-apa.
Malah lat media arus perdana pun lebih gemar menggunakan perkataan baru yang dipinjamkan dari Bahasa Inggeris.
Contohnya 'tempat letak kereta' kini disebut sebagai 'parkir'.
Tak faham kenapa perkataan2 Bahasa Melayu yang asli dan sedap didengar perlu ditukar. Adakah ia ditukar atas nama globalisasi? Tak ada pihak berkuasa seperti DBP atau kerajaan mengawal keadaan ini yang semakin kritikal?
Spidey mahukan keaslian Bahasa Melayu dikekalkan sehingga ke generasi cucu cicit kita.  Tak perlu terikut-ikut dengan budaya atau pengaruh orang luar.
Quote saladin780 26-10-2017 12:23 PM
ada satu universiti tu..guna istilah destini..mcm lah dalam BM takde perkataan halatuju ..

Lihat semua komen(96)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.062797s Gzip On
To Top