Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Dr Zamihan Ditahan Polis Akibat Disyaki Kritik Tindakan Sultan Johor

GhostWalking|12-10-2017 09:32 AM |Dilihat:5938| Komen: 126

sumber : internet

Ekoran kenyataan yang didakwa mengkritik Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskan dalam satu ceramahnya di Shah Alam, Ahad lalu berhubung isu kedai dobi di Muar, Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah (Aswaja), Dr Zamihan Mat Zin ditahan polis semalam. 

Memetik laporan Utusan Online, penahanan bekas pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu disahkan oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Wan Najmuddin Mohd.

Menurutnya, Zamihan ditahan kira-kira jam 3.50 petang selepas memberikan keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, di ibu negara.

Kita turut merampas telefon bimbit miliknya dan beliau ditahan untuk disiasat mengikut Seksyen 4 Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 (1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, katanya.- CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 126
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote BilaBellaPanaz 20-10-2017 06:00 PM
melayu.asli replied at 19-10-2017 12:31 PM
Dah tu yg ko meghoyan dngan lobai ni kenapa?

Termakan provok lobai lepasttu nak provok akak.... ...

akak...u yang meroyan kan...

Lain-lain Komen

Quote GhostWalking 11-10-2017 11:57 PM




TOPICS Star Golden Hearts Award | Stop the Bullying | True or Not | Moderate Malaysia
Zamihan has a history of targeting Christians, moderate Muslims
NATION
Wednesday, 11 Oct 2017 9:47 PM MYT
image: http://www.thestar.com.my/~/media/online/2017/10/11/12/22/preacher.ashx/?w=620&h=413&crop=1&hash=DB956BA368F76F1607F212EAC056A4261BA187FE


PETALING JAYA: The Muslim preacher Zamihan Mat Zin, who has been arrested in a sedition probe for remarks he made against a Malay ruler, has a track record of targeting Christians and those he labels liberal or moderate Muslims.

Most of his statements can be found in a series of video clips uploaded to the OnLine Majlis Ilmu YouTube channel, which has more than 27,000 subscribers.

He has trained his eye on other, more moderate Islamic non-governmental organisations like Sisters in Islam as well.

In one video, uploaded in April, he labelled lawyer and activist Siti Kassim an apostate.

Last December, he had claimed that it was wrong for Muslims to wish Christians Merry Christmas.

He said this was because Christians were kafirs (infidels).

How can we wish them (Merry Christmas)? he said.

The Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (Aswaja) president seemed aware of the incendiary nature of his statements, adding that Let them call us racists.

We are crude and tough on this matter because this is about akidah (creed), he added.

Zamihan also trained his barbs on moderate Muslims, urging the audience in his YouTube channel to not follow the teachings of moderate Islam, which he labelled as narrow.

This is about akidah. Festive celebrations cannot be underestimated at all. Do not follow those who practise narrow religions, and those who simply issue fatwas.

They dont even know a thing about Christians, and they want to say that It's okay, we are a pluralistic, multiracial and multi-ethnic country, so we must be open, he added.

Zamihan was under investigation after he had allegedly said, in a more recent video, that it was wrong of Johor Ruler Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar to prohibit a Muslim-only laundrette from operating in the state.

In the same video, he described Chinese people as being unhygienic.

This came after the Johor Sultan said he was unhappy with a Muslim-only launderette operating in the state.

In an exclusive report by The Star on Sept 27, His Majesty said: "I cannot accept this nonsense. This is Johor, which belongs to Bangsa Johor and it belongs to all races and faiths. This is a progressive, modern and moderate state."

The owner of the launderette later apologised for his actions and opened his door to all customers.

On Sept 28, the Raja Muda of Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai, visited a similar launderette in Kangar with his mufti Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin to tell its owner why his business model was not acceptable.

The 36-year-old owner then opened his outlet to all customers, too.

In a statement on Wednesday, Zamihan said he would take legal action against news portals if they do not retract and apologise for their articles over the video, claiming he never mentioned the name of the Johor Sultan in his recent video and neither did he use any abusive or seditious words.

He said that he would give a number of news portals, as well as former minister Datuk Zaid Ibrahim, seven days to retract their articles and to publicly apologise to him.

If they fail to do so, I will take legal action against them for defaming me without prejudice," Zamihan added.

The Home Ministry on Tuesday said that it would also be investigating Zamihan over the viral video.

He was arrested later on Wednesday.


Read more at http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/10/11/zamihan-has-a-history-of-targeting-christians-and-moderate-muslims/#d5JkeS3giAuXz2CH.99
Quote GhostWalking 12-10-2017 12:35 AM
Jakim rujuk Zamihan ke lembaga tatatertib
FMT Reporters
ShareTweetPinMail
Othman-Mustapha

PETALING JAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) merujuk pegawai kadernya, Zamihan Mat Zain, ke lembaga tatatertib berhubung kenyataan yang didakwa mengkritik Sultan Johor dalam kontroversi dasar perniagaan untuk orang Islam sahaja.

Ketua Pengarah Tan Sri Othman Mustapha berkata Jakim memandangkan serius ceramah Zamihan yang dimuatnaik di laman popular YouTube, yang didakwa mengandungi unsur kritikan terhadap Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Beliau juga mengesahkan Zamihan seorang pegawai kader Jakim di Kementerian Dalam Negeri yang kini ditempatkan di Penjara Kajang.

Jakim telah memanggil ustaz Zamihan Mat Zain pada pagi tadi untuk mendapatkan penjelasan lanjut berkaitan perkara berkenaan. Jakim telah memutuskan untuk merujuk perkara ini kepada lembaga tatatertib untuk tindakan lanjut, kata Othman dalam kenyataan yang diterima FMT malam tadi.


Semalam, raja-raja Melayu mengecam dasar perniagaan untuk orang Islam sahaja termasuk kontroversi dobi mesra Muslim di Johor dan seumpamanya di Perlis sebagai tindakan yang bersifat keterlaluan, boleh menjejaskan keharmonian, dan membawa implikasi lebih mendalam sekiranya bersabit dengan dan dilakukan atas nama Islam.

Kecaman itu menyusuli penularan video Zamihan di Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Shah Alam, yang berkata kenyataan Sultan Ibrahim itu tidak patut, dan mempertahankan dasar kedai dobi itu kerana pakaian orang bukan Islam masih tidak cukup bersih, malah menganggap orang bukan Islam tidak membersihkan diri selepas membuang air besar.

Ada sultan kata dobi mesra Muslim tak patut diadakan di negeri beta, dan ini bukan negeri Taliban? Tak patut Tuanku Sultan cakap macam itu, kata Zamihan.

Beliau juga membuat kenyataan terhadap rakyat Cina Malaysia.

Cina biasa kencing berak tak basuh. Bagaimana tentang darah haid mereka, pada pakaian dalam mereka, peluk dakap anjing, minum arak, tumpah arak, makan babi, sup babi. Itu semua sinonim dengan mereka, kata Zamihan, sambil mencabar rakaman ucapannya ditunjukkan kepada pihak atasan termasuk sultan.

Silakan! Apa kita nak takut kalau kita bercakap menjunjung kebenaran? tambahnya.

Bagaimanapun, Zamihan hari ini memohon ampun kepada Sultan Johor dan menyerang beberapa media sambil mendakwa difitnah. Zamihan juga berkata beliau tidak menggunakan perkataan kasar terhadap Sultan Ibrahim.

Zamihan kemudian mengugut menyaman beberapa portal berita termasuk FMT, sambil menyerang FMT kerana mempunyai agenda merosakkan hubungan antara kaum dan memburukkan imej beliau.

FMT
Quote FOTHER-MUCKER 12-10-2017 01:10 AM
Bagus lah..kalau boleh hantar aja by post lobai ni ke Afghanistan sana.
Quote tumpanglalu74 12-10-2017 01:16 AM
GhostWalking replied at 12-10-2017 12:35 AM
Jakim rujuk Zamihan ke lembaga tatatertib
FMT Reporters
ShareTweetPinMail

Ape yang ko merepek ni shetannn...

Quote Darien_Fawkes 12-10-2017 01:43 AM
''Bagaimanapun, Zamihan hari ini memohon ampun kepada Sultan Johor dan menyerang beberapa media sambil mendakwa difitnah. Zamihan juga berkata beliau tidak menggunakan perkataan kasar terhadap Sultan Ibrahim.

Zamihan kemudian mengugut menyaman beberapa portal berita termasuk FMT, sambil menyerang FMT kerana mempunyai agenda merosakkan hubungan antara kaum dan memburukkan imej beliau.''

pergh.. terus kecut teloq.. berani cakap tapi tak berani ngaku ya... sempat play victim lagi nampak
Quote tumpanglalu74 12-10-2017 01:51 AM
Ini ka malaun yang viral kat wasap cerite pase rakan2 kafiroon sedekah dia microwave khas tu?  
Quote enchikfitz 12-10-2017 01:58 AM
Ustat bodoh
Quote pulauturtle 12-10-2017 02:02 AM
Ustaz ni tak jujur, kata media fitnah dia...fitnah apa la?

Video dah ada ma
Quote tumpanglalu74 12-10-2017 02:10 AM
tumpanglalu74 replied at 12-10-2017 01:51 AM
Ini ka malaun yang viral kat wasap cerite pase rakan2 kafiroon sedekah dia microwave khas tu?

http://www.siakapkeli.my/2017/09/halal-only-for-muslims-friends-doktor.html?m=1
Quote ultra78 12-10-2017 07:16 AM
Jika presiden ahli sunnah wal jamaah berpendapat sebegitu maka ia secara tidak langsung menggambarkan pendapat seluruh umat islam di malaysia
Quote kecimpret 12-10-2017 07:24 AM
Anti golongan sederhana dan kutuk bukan Islam...ajaran Islam nabi saw tak camni...org gini kalo masuk kamunting pun mmg sgt wajar, ada ciri2 terroris
Quote GhostWalking 12-10-2017 07:26 AM
Quote AbukRokok 12-10-2017 07:29 AM
satu penghinaan terhadap ahlus sunnah wal jemah
Quote tobby 12-10-2017 07:49 AM
zamihan sejak dulu kondem & kritik pelbagai pihak tanpa ada apa2 tindakan.
tapi bila mulut celupar dia terkena kpd Sultan memang silap besarlah
Quote dodolgemok 12-10-2017 07:51 AM
Cash Cash Cash buat samseng sekor ni!
Quote dizzzek 12-10-2017 07:51 AM
telur binatang zamihan dah hilang?
waktu ceramah bukan main samseng?

Quote xy_daen 12-10-2017 08:10 AM
Kah kah kah...samseng taik kucing...
Quote GhostWalking 12-10-2017 08:11 AM
Quote mommymonster82 12-10-2017 08:19 AM
Dia ni mmg kasar bahasa...

Lihat semua komen(126)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.104516s Gzip On
To Top