Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Wayang Kulit Dipamerkan Dalam Star Trek: Discovery TV, Rakyat Malaysia Teruja

27-9-2017 01:45 PM |Dilihat:2298| Komen: 97

sumber : internet


Sebelum ini persembahan Dikir Barat yang popular di kalangan masyarakat Kelantan dilaporkan berjaya memenangi Anugerah Prestasi Cemerlang pada Expo Industri Pelancongan Antarabangsa 2017 di Guangdong, China. 

Baru-baru ini, satu lagi seni budaya tradisional negara kita iaitu wayang kulit turut mendapat pengiktirafan di peringkat antarabangsa apabila diselitkan dalam siri episod baharu Star Trek: Discovery TV yang ditayangkan di Amerika Syarikat.

Memetik laporan The Star Online, patung wayang kulit telah digunakan sebagai prop dalam satu babak yang melibatkan pelakon antarabangsa kelahiran Malaysia, Tan Sri Michelle Yeoh.

Isnin lalu, rata-rata rakyat Malaysia yang menonton episod itu secara 'on line' begitu teruja apabila unsur budaya dari negara ini dipaparkan dalam siri sains fiksyen itu.

Namun, keterujaan tersebut hanya dapat dirasai dalam tempoh masa yang pendek sahaja. 

Ini kerana, menurut penulis dan pengasas organisasi kebudayaan Pusaka, Eddin Khoo, wayang kulit yang dipaparkan dalam drama itu adalah wayang kulit yang berasal dari Jawa.

"Itu adalah patung Jawa yang dikenali sebagai Antareja," katanya.

Menurut Khoo, Antareja adalah watak dalam wayang kulit tradisi Jawa.

Tambahnya lagi, terdapat perbezaan besar antara wayang kulit Jawa dan Malaysia.

Difahamkan patung wayang kulit Malaysia banyak dipengaruhi Khmer-Thai dari Thailand. 

Manakala perwatakan wayang kulit Jawa rekaannya lebih tajam dan kelihatan kurang garang.- CARI



Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 97
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Kerta_Angin 29-9-2017 11:54 AM
Nusantara1 replied at 28-9-2017 10:58 AM
Buat rakan2 Malaysia sama Indonesia bersiap2 lah akan ada isu yg akan heboh sekali.. Skg sudah dimul ...

isu apa tu bro

Lain-lain Komen

Quote should 27-9-2017 02:04 PM
wayang kulit tu kene  ade sinden ,ade gamelan , ade dalang, ade tembang kalau tak de sume itu tak layak dikatakan wayang kulit

Quote should 27-9-2017 02:06 PM
antareja ini watak asli buatan indon yang tidak ade kat negare india langsung



Quote tripleid 27-9-2017 02:12 PM
sekali tgk pun dah tau tu watak wayang kulit indon.bertabahlah
Quote Andyscenes 27-9-2017 02:20 PM
Indon boleh claim. sbb muka sama gelap
Quote should 27-9-2017 02:21 PM
mukaputih

Quote dodolgemok 27-9-2017 02:30 PM
Tpi makyong kena ban? Kerajaan Kelantan pon x bersungguh nak promote budaya sendiri, org luar pulak yg gigih promote. Malu la woi @cmf_BeachBoys
Quote raradhia 27-9-2017 02:33 PM
Andyscenes: Indon boleh claim. sbb muka sama gelap


KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH, segelap hati indon
Quote gede-bab 27-9-2017 02:35 PM
Wayang kulit indon wataknya kurus2..kalau wayang kulit melayu/siam wataknya gemuk dan berisi...
Quote AnBulisia 27-9-2017 02:58 PM
yang pentingnya, Michelle Yeoh tu dari Malaysia... di hadapan
Wayang Kulit Indon di belakang
simbolik pengarah nak menunjukkan kedudukan malaysia dan indon....
Quote krustykrab 27-9-2017 03:04 PM
AnBulisia replied at 27-9-2017 02:58 PM
yang pentingnya, Michelle Yeoh tu dari Malaysia... di hadapan
Wayang Kulit Indon di belakang
simbo ...

heheheh...komen paling win

apa2 pun msia tetap di depan

Quote cmf_BeachBoys 27-9-2017 03:08 PM
dodolgemok replied at 27-9-2017 02:30 PM
Tpi makyong kena ban? Kerajaan Kelantan pon x bersungguh nak promote budaya sendiri, org luar pulak  ...

Makyong kena ban sebab apa?
Quote saladin780 27-9-2017 03:10 PM
Sape je yg teruja tu pon? Ko sembang mcm la satu malaysia teruja sangat
Quote precious_chicas 27-9-2017 03:19 PM
indon juga yg akan klaim nanti.
Quote Kerta_Angin 27-9-2017 03:26 PM
sy pernah tengok wayang kulit msia ni .. dia guna loghat kedah dan tokohnya mmg berbeza dgn wayang jawa..
Quote pembisikmaut 27-9-2017 03:33 PM
Hahahaha... Kunun semua seni budaya yang ada di Indon juga adalah milikl Malaysia ... sedangkan seni budaya yang ada di Malayasia sepenuhnya hak milik eksklusive malaysia saja ... tak heranlah jika nanti ada pula borobudur, prambananan, tari pendet etc etc dipamerkan di luar negaraagar rakyat malaysia teruja ...

Quote buragazz 27-9-2017 03:33 PM
saladin780 replied at 27-9-2017 03:10 PM
Sape je yg teruja tu pon? Ko sembang mcm la satu malaysia teruja sangat

Ha ah.. waima wayang kulit kelantan sekali pun.. orang kita kan memang cepat teruja.. cepat menyentap...
Quote AbukRokok 27-9-2017 03:42 PM
habisss..... Naik hantuuuu para indon sebentar nanti
Quote kucen_miang 27-9-2017 03:47 PM
should replied at 27-9-2017 02:06 PM
antareja ini watak asli buatan indon yang tidak ade kat negare india langsung

sah2 la rupa hindu. yindon suda claim ka belum?
Quote should 27-9-2017 03:56 PM
kucen_miang replied at 27-9-2017 03:47 PM
sah2 la rupa hindu. yindon suda claim ka belum?

So wayang kulit hindu nak diklaim maleysie ke?? Antareja bukan dari hindu india

Lihat semua komen(97)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.108014s Gzip On
To Top