Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Video 'Transphobic' Hitz FM: Kelakar Ke Camni?

22-9-2017 08:17 PM |Dilihat: 2729| Komen: 19

Saya sendiri tak tengok tapi kata the Malay Mail Online ada satu video yang telah menyinggung perasaan komuniti transgender di Malaysia baru-baru ini.

Mungkin anda dah tau tapi saya ceritakan juga. Begini.

Video tersebut dikatakan diterbit oleh stesen radio hitz.fm. Video itu ada adegan DJ hitz.fm C Arnold Loh dan Ryan De Alwis atau RD C sedang bërjalan. Di hadapan mereka ada awek berambut panjang. Maknanya mereka hanya lihat si awek dari belakang.

Lantas Loh suruh RD usha si awek. Si awek toleh dan bercakap dengan suara garau. Babak seterusnya dalam video itu C Loh dan RD muntah di tepi jalan.

 
Ertinya apa?  Awek seksi berambut panjang itu rupanya seorang lelaki? Lalu kedua-dua DJ hitz.fm naik mual hingga muntah. Begitu?
Kelakar ke cerita yang dipaparkan video itu? 

Mungkin anda ingat ia lucu tapi ia memberi kesan ke atas hidup orang lain,  kata Nisha Ayub, aktivisi terkenal komuniti transgender.

Lalu Nisha bertanya adakah hitz,fm transphobia?

Kata beliau, komuniti transgender sudah cukup dijadikan sasaran hate crime, dihina dan didiskriminasi C maka tidak perlu  benda benda negatif lagi- merujuk video berkenaan.

Betul. Rasanya ramai yang tahu apa yang dikatakan Nisha. Dalam erti kata lain hidup sebagai transgender bukan senang. Pelbagai cabaran pelbagai dugaan pelbagai rintangan.
 
Mereka tidak minta dilahir sedemikian. Itu pendapat saya walaupun ada yang yang kata mereka sengaja mengada ngada. Memang banyak teori, pendapat, pandangan terhadap komuniti transgender.
 
Saya tidak bercadang membincang mahupun berdebat mengenai itu semua dalam artikel ini. Mungkin di artikel lain?
Sebaliknya artikel ini memaparkan rasa marah dan terguris hati seorang aktivis transgender terhadap video yang dilihat sebagai menghina.

Berbalik kepada persoalan - adakah video itu kelakar ? Lucu? 

I dont think so. Banyak lagi cara dan bahan yang boleh dijadikan  video lucu untuk hiburan dan menaik minat orang ramai .Jika itu tujuan asal.Lagi pun dah banyak kali kita tengok jalan cerita yang sama klip video mahu pun filem. 

Lalu apakah tujuan video itu dibuat? Mungkin kah ia terhasil akibat terlalu ghairah untuk menerbit sesuatu yang funny ? Mungkin tersilap langkah atau terlepas pandang? God knows.

Secara peribadi saya tak fikir hitz.fm sengaja mahu menghina komuniti transgender.  

Dan petang Khamis 21 September hitz.fm mengeluarkan kenyataan ringkas mohon maaf tanpa penjelasan lanjut dan menyatakan video itu sudah pun diturunkan daripada semua akaun media sosialnya.

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Reply: 19
Komen

Komen Terbaru

Quote CrowneGlory 27-9-2017 10:23 AM
cat dinding dgn tangki najis dh bengang

Lain-lain Komen

Quote sharlenetexas 22-9-2017 10:00 PM
My name is Sam. This is my card.

Quote RatuDunia94 22-9-2017 11:56 PM
Kalo nampak Sajat muntah x?
Quote damian_lee 23-9-2017 05:10 AM
Human Right kata acik2 kepam
Kemon la ...
Quote pearl.silver 23-9-2017 08:54 AM
Hidup sebagai transgender tak mudah..
Dah tau xmudah npe pilih jd transgender?
Quote AbukRokok 23-9-2017 08:56 AM
bapok komuniti tertekan?
Quote revolusi_30 23-9-2017 10:28 AM
Malaysia harus iktiraf gender ke 3 seperti mana Thailand ...baru tiada diskriminasi gender.  
Quote giyomi 23-9-2017 12:20 PM
Wlp pon kita beranggapan sempurna, tapi pada hakikatnya sempurna ker kita hingga nak hina org len. Rata yg menghina ni(kebanyakkan), mlm2 mencari trns tuk memuaskan nafsu. kt kengkawan jer nak tunjuk hero kekonon lelaki sejati.
Quote zorrro_03 23-9-2017 03:39 PM
Nisah n bapok2 sekalian boleh gi mampus.  Perosak negara.
Quote cicicumel 23-9-2017 06:30 PM
Selama ni pon rancangan lawak2 astro tu selalu je jadikan watak bapuk sbg lawak.
Quote EncikRhoma 25-9-2017 08:40 AM
Isu macam ni sensitif sebab ada kes budak sekolah kena buli sampai mati kat penang sebab dia lembut. Kes tu pun baru berlaku tahun ni. bila hitz.fm buat video macam ni, otamatik orang ramai akan relate dengan kes yg kat penang tu
Quote buragazz 25-9-2017 09:44 AM
pearl.silver replied at 23-9-2017 08:54 AM
Hidup sebagai transgender tak mudah..
Dah tau xmudah npe pilih jd transgender?

Kann... memang ramai dilahirkan lembut tapi kenapa nak tukar... dan ramai yang lembut pun kawin ada anak.. ko yang pilih nak jadi drag kan so...
Quote Cyempaka 25-9-2017 10:53 AM
dah mmg org nak muntah tgk... xnak org muntah pakai elok2 mcm jantan. lembut tak pe.. nak buat mcmana dah dia lembut sejak azali..tp xpayah la dok gagah pakai skirt mekap rambut pjg segala. sajat pun  org ramai buat permain je
Quote Thuglife 25-9-2017 12:51 PM
' mereka tidak minta dilahirkan sedemikian'

Mereka dilahirkan berkemungkinan  ..lelaki atau perempuan.. itu saja.. dalam sijil lahir ataupun buku kelahiran akn ditulis lelaki / perempuan.. tiada yang lain selain itu. ada je budak kecik lembut tp bsr biasa jer.. jd normal.. ppuan pun cam tu.. kejadian mereka selain lelaki dan perempuan daripada jantina asal tu pilihan mereka.. jln tu mereka yg pilih sendiri..
Quote talapia 25-9-2017 01:01 PM
ler.... bukan mmg biasa ke kita kata camtu... ushar2 awek kemain rambut panjang skirt pendek bagai cun melecun... tetiba bila tegur... keluar suara abang2.

memang satu situasi yg lucula akan jadi camtu. potong stim gitu. hahaha..

diskriminasi jantina? celah mane? sori Malaysia takde gender in between.
Quote alieyrina 26-9-2017 12:23 PM
Lembut x pa..jgn memondan..yg tu parah
Quote fazamania 26-9-2017 12:32 PM
Mmg patut dimuntah hakkkk tuih kan semua LGBT atas dunia ni.

Harap saintis boleh cipta virus yg boleh matikan semua LGBT didonia ini dlm tempoh 24 jam.

Quote sofiazara 26-9-2017 04:56 PM
hitz tu presentkan realiti masyarakat

yg nisha sentap tak pasal2 kenapa
Quote b_n_c 27-9-2017 02:33 AM
fazamania replied at 26-9-2017 12:32 PM
Mmg patut dimuntah hakkkk tuih kan semua LGBT atas dunia ni.

Harap saintis boleh cipta virus yg b ...

marah benor nampaknya..hhehe
Quote CrowneGlory 27-9-2017 10:23 AM
cat dinding dgn tangki najis dh bengang

Lihat semua komen(19)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.045142s Gzip On
To Top