Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Punca 4 Biji Durian Dijual Dengan Harga RM1,000, Pekebun Salahkan Cuaca

12-9-2017 10:41 AM |Dilihat:2480| Komen: 39

sumber : https://c3.staticflickr.com

Harga jualan buah durian dilaporkan meningkat berikutan cuaca panas yang memberi kesan ke atas penuaian buah durian.

Memetik laporan New Straits Times, pemilik kebun durian yang berasal dari Balik Pulau di Pulau Pinang, Lim Chong Ting berkata, cuaca buruk telah meyebabkan hasil dan kualiti durian semakin menurun beberapa tahun kebelakangan ini. 

Tambahnya, tahun ini boleh dikatakan kesannya paling teruk sekali. 

" Sebelum ini, biarpun jenis durian yang biasa, isinya agak manis dan wangi. Tetapi kini durian jenis 'Musang King', isinya turut mungkin menjadi tawar dan tidak sedap dimakan."

Manakala menurut penjaja durian, Tan, sebagai penjaja durian, mereka terpaksa menaikkan harga durian berikutan pemilik kebun durian menawarkan buah durian dengan harga yang tinggi. 

" Walaupun hasil durian menurun, namun permintaan di pasaran masih tinggi, pemilik bertindak menaikkan harga durian hanya bertujuan untuk mengaut keuntungan yang sama seperti dulu kala."

Tan beritahu, kini durian jenis 'Duri Hitam', harga jualannya RM100 sekilo, berbanding dengan sebelum ini hanya dijual RM40 hingga RM60 sekilo. 

" Inilah kenapa terdapat ramai orang membuat aduan, hampir RM1,000 perlu dibelanja hanya dengan pembelian 4 biji durian sahaja, ini kerana sebiji durian mungkin akan dijual pada harga RM200."

Jangkaan beliau, harga jualan durian akan terus meningkat dalam masa akan datang ini, dan mungkin suatu hari nanti harganya akan lebih mahal daripada emas.- CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
1
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 39
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote chinatsu 14-9-2017 04:29 PM
bagi pada cina memang semua jadik mahal

Lain-lain Komen

Quote prizadane 12-9-2017 10:45 AM
bapak mahal sampai 1k...aku makan durian kampung pun takpe asalkan durian
Quote onexox97 12-9-2017 10:47 AM
durian lagi mahal dari emas??
Quote taji2906 12-9-2017 10:50 AM
ada je alasan nak jual mahal.. tak makan durian pun takpe la kalau smpi 1k.
kalau tak laku apa la dibuatnya durian tu
Quote cikmi 12-9-2017 10:59 AM
X kuasa la nk beli semahal tu... Lagi plak dia kata rs kurang dr musim sblm ni
Quote mummy75 12-9-2017 11:00 AM
stetmen meriak sgt la harga doyan lagi mahal dari emas waktu akan dtg..nanti org boikot beli doyan baru hangpa tau
Quote tagas 12-9-2017 11:03 AM
Abisla kebun2 durian lps ni durian2 kena rembat dgn mat2 pet

pahdan muker  
Quote wana89 12-9-2017 11:08 AM
Nasib la mak ayah ada kebun.. merasa la makan durian walau durian kampung..puas wana makan durian hari tu.. masa raya lepas, musim durian.. so melantak makan.. kalo isi sodap dan warna kuning, sebiji pun mampu wana habiskan
Quote wana89 12-9-2017 11:10 AM
Sekarang banyak dusun dah tukar kebun kelapa sawit.. kalo tak kelapa sawit, kebun getah.. mana la nak ada buahnya
Dulu zaman wana sekolah rendah, durian selonggok rm2 sajo
Quote mummy75 12-9-2017 11:12 AM
lepas ni tokey2 kebun doyan kena pasang cctv la..dah rega pun nak sama dgn emas
Quote mommymonster82 12-9-2017 11:12 AM
Klu musang king mmg cecah 2-3 ratus sebiji..

Tp apa nk kata bila brg tu cina da start konker habisla..

Dulu2 melayu n org asli je yg jual sebakul besar rm50 je..penuh bonet keta angkut.
Quote cheergirlz 12-9-2017 11:21 AM
hai laa durian....
Quote Megikari 12-9-2017 11:25 AM
Lama dah tak makan durian, sejak harga meroyan naik. Tak koserrr aku membayor rege ratus2 utk benda yang akan end up jadi taik je
Quote LaksamanaBentan 12-9-2017 11:30 AM
Kalau cina jual memang mahal. Tapi durian dorang tanam jenis mahal cam Black Thorn, Musang King. Lau melayu banyak tanam durian jenis kurang berkualiti tapi murah cam durian Kampung.

Durian akhirnya menjadi makanan untuk orang kaya jer
Quote fishcracker 12-9-2017 11:37 AM
Makan durian kampung ajela gamaknya
Quote chinta89 12-9-2017 11:55 AM
gila la yg sanggup bayar mahal2 ni.

korang boikot la woi durian ni, biar jd x laku, baru deols reti kurangkan harga.

tp masalahnya kalau kite x beli, eksport ke luar negara tetap maintain!
Quote jejaka00 12-9-2017 11:57 AM
mahai benor woit
Quote OmJualGas 12-9-2017 11:58 AM
Spekulasi ja ni tau...
Quote gigahertz 12-9-2017 11:59 AM
mommymonster82: Klu musang king mmg cecah 2-3 ratus sebiji..Tp apa nk kata bila brg tu cina da start konker habisla..Dulu2 melayu n org asli je yg jual sebakul besar  ...

Tanya negeri penang. Tauke kebun cina . Tukang jual cina. Mmg pakat sama2 ckp harga naik la..btw negeri lain xde ke durian?
Quote akusukaq 12-9-2017 12:01 PM
lagi bagus tak makan doyan selamat duit.

Lihat semua komen(39)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.081172s Gzip On
To Top