Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Betul Ke Anak Muda Tak Cinta Negara?

18-8-2017 11:54 AM |Dilihat: 1154| Komen: 22

Apa kaitan bendera negara dengan patriotisme?

Bagi Tengku Adnan Mansor, Menteri Wilayah Persekutan, Jalur Gemilang berkait rapat dengan semangat cintakan negara.

Lalu Adnan atau lebih dikenali sebagai Ku Nan menuduh warga Kuala Lumpur khususnya generasi muda kurang patriotik kerana  tak kibar bendera. 

Kata beliau kerajaan setiap tahun mengagihkan bendera kebangsaan secara percuma kepada orang ramai untuk menyemarakkan bulan kebangsaan. Atau menurut panggilan lazim bulan kemerdekaan.

Foto: Ismaweb
Tapi menurut pak menteri orang muda ambil bendera tapi tak kibar bendera.

Lantas beliau kecewa dan menuduh generasi muda menyambut bulan kemerdekaan sambil lewa.

Ku Nan dilaporkan mahu semangat patriotisme di kalangan rakyat  khususnya orang muda dipertingkatkan. Bagaimana caranya tak pula beliau huraikan.

Benar ke orang muda tak patriotik? Sebab tak kibar Jalur Gemilang?

Saya  bukan orang muda. Dan saya sendiri tak kibar bendera Malaysia di rumah menjelang hari Merdeka. Adakah saya tak sayang Malaysia?

Bagi saya cinta, sayang, setia terhadap negara tidak terletak di atas bendera walau pun diakui bendera lambang kedaulatan negara.
 
Foto: Mstar
Patriotisme mesti dilihat juga pada sudut komitmen dan tanggungjawab rakyat terhadap negara. Saya boleh go on and on tapi cukuplah takat ni.

Tidak boleh dinafikan ada orang yang tak senang dengan pemimpin politik tetapi mereka tetap sayang dan setia terhadap negara.

Saya tidak mahu mengaju soalan adakah orang yang kibar bendera benar benar patriotik. Untuk berlaku adil saya akui mereka benar setia dan cintakan negara. Sama juga dengan sebilangan besar orang yang tak kibar bendera. Mereka juga setia dan cintakan negara.

Foto: Astro Awani
Bagi saya tuduhan orang (tak kiralah orang muda atau orang tua) tak patriotik hanya kerana tak kibar bendera adalah tuduhan yang tidak adil.

Selamat Merdeka semua.

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Reply: 21
Komen

Komen Terbaru

Quote jlgg 9-10-2017 08:25 PM
ray ban uk
Premier Jewelry. - Official
Nike Air Force 1 Homme
Nike Air Max Femme
kate spade outlet sale
kate spade bags
Hermes Outlet
burberry
michael kors
michael kors outlet sale
NIKE Schuhe Shop
pandora charms outlet
hermes bag
Salomon Speedcross Shoes
hot dor
Air Max 90 Femme
payless near me
salomon sneakers
michael kors
black friday
Jewelry Armoire - Official
Nike Air Jordan
Nike Jordans
omega watches
coach handbags sale
puma oulet sale
prada outlet sale
michael kors handbags
under armour
chrome store
Dreamland Jewelry - Official
Louis Vuitton Online
louis vuitton outlet
Green Cleaned
Diamond Rings - Official
birkenstock canada
michael kors outlet online
Air Max 90
school bags on sale
Air Max 180
Air Max Enfants
michael kors factory outlet
michael kors bags
burberry books
burberry outlet sale
birkenstock sandals
kate spade australia
Nike Air Max 1
mens sunglasses
sunglasses hut
pandora australia
puma australia
Nike Air Max 2017
pandora australia
ugg uk
Michael Kors
kate spade outlet
prada outlet online
pandora charms sale clearance
Jordan Flight 45 Femme
kate spade
China wholesale
ugg boots
Kruz-graphix
ray ban outlet
Engagement Rings - Official
coach outlet online
coach outlet online
coach outlet
black friday
pandora jewelry sale
pandora jewelry
black friday shopping
Nike Schuhe Damen
ray-ban eyeglasses
Air Max Enfants
nike jordan shoes
Air Jordan 11 Femme
Nike KD 8
shop mlb
kate spade outlet bags
burberry outlet
Online Oyun
Nike Air Jordan Enfants
kate spade uk
payless shoes
Nike Air Max 90
kanye west shoes
kate spade shopping
coach outlet store
ugg uk
pandora necklace
oakley sunglasses
moncler sale
Longchamp outlet
discount oakley sunglasses
Nike Air Max
moncler jacket
Nike Free
swatch watch
birkenstock outlet
oakley sunglasses
Premier Jewelry - Official
Prada Bags
under armour shoes
kate spade italy
sunglasses
hermes belt
michael kors outlet
Nike Air Max 2017
birkenstock outlet
Nike Air Max 90 Mes
prada outlet woodbury
michael kors outlet online
burberry outlet sale
michael kors black friday
burberry
louis vuitton outlet
Air Jordan Femme
payless shoes
coach carter
Nike Air Jordan enfants
Wholesale Outlet Sale
Wave Prophecy 2 Shoes
michael kors outlet online
Michael Kors Outlet
michael kors australia official
80's Fashion
kate spade outlet online
prada handbags
kate spade
Nike Boots
oakley outlet
Cartier Watches
Air Max 1 Homme
birkenstock
michael kors outlet
gel kayano
Air Max 95
Nike Air Max 90
michael kors outlet online
kate spade
puma outlet
pandora charms
pandora uk
kate spade outlet online
michael kors shoes
Nike Free Run
?m th?c
ray-Ban sunglasses
louis vuitton outlet online
Nike Air Jordan Enfants
fake sunglasses
michael kors
kate spade outlet
pandora rings
Nike Shox R3
coach factory outlet
Nike Air Max Chase
michael kors
snow boots
ray ban sunglasses
rayban sunglasses
spendless shoes
coach tennis shoes
sunglasses
michael kors australia
puma shoes
diesel watches
Nike Free 3.0
Air Max 180 Homme
north face sale
burberry outlet
Prada Shoes - Official
Chanel Outlet
coach outlet us
oakley sunglasses
tracking ups
birkenstock
michael kors australia
pandora rings
ua shoes
prada outlet online
michael kors us
Wholesale womens autumn winter clothing
hermes outlet
official coach outlet site
louis vuitton outlet
Chaussures pour Femme
michael kors outlet
Nike Air Jordan Enfants
clb shoes sale
Dreamland Jewelry - Official
Nike Air Max 2017
seiko watches
sunglasses
Coach Factory Outlet
Nike Free
michael kors outlet online
official michael kors
ray ban frames
ray ban erika
coach outlet online
michael kors outlet
Air Max 180
pandora uk
Nike Air Max Enfant
hermes belt
nike outlet
Ray Ban sunglasses
nflshop com
chaussures nike
Nike Air Jordan Enfants
louis vuitton
nike running shoes
coachs outlet
Air Max 180
chrome store
Watches
mk outlet online
Rolex Watch
moncler us
puma outlet
Promise Rings - Official
michael kors shop australia
ray ban sale
Nike Blazer Femmes
kate spade outlet
michael kors australia
burberry sale
chaussure pas cher
birkenstock sandals
coach outlet online
puma sneakers
Nike Air Force
nike running
timberland outlet
prada outlet online
yeezy boost 350 shoes
michael kors outlet online
ray-ban sunglasses
Nike Free Run
michael kors outlet
Lunette Oakley
the beat
black friday michael kors
ray ban shop
Lisinopril 10mg Us
pandora australia
sunglasses store
prada us
Nike Dunk SB Low
trazodone100mg
michael kors outlet online
ugg boots
Nike Air Max 180
evbid
timberland boots
Air Jordan 10
coach outlet
louis vuitton outlet
moncler outlet
coach factory outlet online
backlink
business blog
kate spade bags
louis vuitton outlet
nbastore
michael kors bags
michael kors
birkenstock sandals
chrome store
polo outlet
Wedding Rings- Official
pandora uk
kate spade outlet
yeezy boost 350
michael kors
Air Jordan Retro 3
Nike Air Max Couple
kate spade sale
yeezy boost 350 shoes
mk outlet for sale
yeezy shoes
kate spade outlet store
burberry outlet
Coach Handbags
yeezy boots 350
kate spade handbags
ray ban outlet
Air Jordan Homme
pandora uk
kate spade australia
pandora outlet
Jewelry Armoire - Official
michael kors uk
Louis Vuitton Outlet
Nike Free Run
prada outlet online
puma shoes
jlgg10.9

Lain-lain Komen

Quote heyyu 18-8-2017 12:01 PM
Nak tengok bangse paling nasionalis di dunie tengoklah indon
Quote cewekbopot 18-8-2017 12:40 PM
heyyu replied at 18-8-2017 12:01 PM
Nak tengok bangse paling nasionalis di dunie tengoklah indon

stujuk!
Quote Super-M 18-8-2017 12:44 PM
nak cintakan sesuatu mcm kita cinta pada manusia juga. tak guna kita cakap i love u tapi dlm hati 0.

mcm tu juga cintakan negara, xguna cakap sayang malaysia, kibar bendera melambak tapi tak semangat sebenar kosong. maksudnya mcmni, xguna cakap sayang malaysia tapi kebas hak org lain,rasuah dll. melingkup negara,malukan negara, lpstu cerita tntg sayangi malaysia,atuk dia.
Quote white_musk 18-8-2017 01:05 PM
Rakyat malaysia negara low class ini tak perlulah kibarkan bendera malaysia yg copycat bendera amerika nun.  31 august ni baca je qoran dari subuh sehingga menjelang malam.  Lebih berokoh..  Haha
Quote redapple10 18-8-2017 01:07 PM
Kalau syg katakan syg,tidak aku ternanti-nanti
Quote gede-bab 18-8-2017 03:51 PM
Bukan tak patriotik...tapi kedekut ..dok tunggu bendera free..
Quote RatuDunia94 18-8-2017 04:41 PM
Semangat Patriotik ni bukan semata kibar bendera or berdegau2 beramtam dgn ummah luar negara lain kat internet...
Pd meols kalo ko jd rakyat yg berguna pd negara dan masyarakat pon dh bermakna ko sayangkan negara..
Quote emmet_23 18-8-2017 05:02 PM
klu tgk pada masa hari perarakan Medeka, golongan muda lah yg paling ramai menyertai dan mengibarkan Jalur Gemilang...
Quote Buritan 18-8-2017 05:06 PM
white_musk replied at 18-8-2017 01:05 PM
Rakyat malaysia negara low class ini tak perlulah kibarkan bendera malaysia yg copycat bendera ameri ...

Hakku nak tambah skit ayat ko tuu..

#donedakwah.. tera hang no ngaji quran sampai lama cam tuu
Quote oppol 18-8-2017 05:13 PM
heyyu replied at 18-8-2017 12:01 PM
Nak tengok bangse paling nasionalis di dunie tengoklah indon

Macam mana nak rasa nasionalis,sedangkan moyang berasal dari indon india china............
Quote white_musk 18-8-2017 05:33 PM
Buritan replied at 18-8-2017 05:06 PM
Hakku nak tambah skit ayat ko tuu..

#donedakwah.. tera hang no ngaji quran sampai lama cam tuu

Sebagai penganot ugama isle,  kena pandai ngaji qoran dik.  Baru lah Tohan sayang dan lindungi daripala malapetaka bencana alam, fitnah orang2 kafir etis dan sebagainya
Quote siskepoh 18-8-2017 05:36 PM
jarang dah nampak letak bendera pada kereta. masa sis kecik dulu penuh kat jalan raya
Quote heyyu 18-8-2017 06:11 PM
oppol replied at 18-8-2017 05:13 PM
Macam mana nak rasa nasionalis,sedangkan moyang berasal dari indon india china............

Nenek moyang indon dari benua sunda sebelum cina dan india datang pun indon dah ade binaan patung gergasi sendiri kat sulawesi
Quote Buritan 18-8-2017 06:38 PM
white_musk replied at 18-8-2017 05:33 PM
Sebagai penganot ugama isle,  kena pandai ngaji qoran dik.  Baru lah Tohan sayang dan lindungi dar ...

#donedakwah...
Quote DARSITA 19-8-2017 06:55 AM
Jangan ckp yang muda yang tua pun dah tak angkat pot dgn patriotisme.


Quote ultra78 19-8-2017 07:49 AM
Masalah besar Malaysia adalah apabila orang menyamakan negara dengan kerajaan yg memerintah negara. Kerajaan yg memerintah pulak disamakan dengan parti politik. Parti yg memerintah tu pulak merasakan semua jentera kerajaan itu milik parti.
Quote jebatmaspunyer 19-8-2017 02:31 PM
Edited by jebatmaspunyer at 19-8-2017 02:33 PM

memang semangat nasionalisme dah menurun.. itu memang aku perasan.. Banyak faktor yang menyumbang kepada semangat nasionalisme dan salah satu adalah kredibility pemimpin.  aku sebagai belia malu dan sedih dengan sebahagian pemimpin-pemimpin negara sekarang ni.. sangat tidak matang dalam menjalankan tugas... gaji dibayar oleh rakyat.. kalau ikut logik, mereka harus berkhidmat untuk rakyat bukan sebaliknya.. ni masing2 poket kembung dengan duit rakyat.. ekonomi bertambah teruk tapi mereka tanpa segan silu menggunakan duit rakyat untuk urusan peribadi.. mana sifat amanah yang sepatutnya menjadi teras dalam melaksanakan tugas?

Aku faham kenapa Tun Mahathir tak boleh berehat selepas dia bersara. Melihat negara yang dia cuba bangunkan musnah dengan korupsi. Ya aku menghormati Tun Mahathir walaupun sekarang ni banyak isu-isu yang ditimbulkan untuk memburukkan beliau. Kes 1MDB masih segar belum lagi dapat diselesaikan sibuk mahu menyiasat perkara yang sudah berlaku berpuluh tahun dulu. Selesaikan dulu kes 1MDB tu. Fokus!!! Ini tidak, perkara yang perlu dipersoalkan tak boleh dipersoalkan sedangkan perkara itu yang memberi impak semasa kepada negara. Hanya kerana hendak menjaga kepentingan orang tertentu bukan kepentingan negara. Nasionalisme, integrity, amanah semua buang ke laut. Media pula diperguna untuk menyebar auta bukan fakta.

Kalau Tun Mahathir pemimpin yang teruk, kenapa beliau popular dan dihormati dalam kalangan pemimpin-pemimpin luar bahkan rakyat negara lain juga menghormati Tun Mahathir dan memberi impak positif kepada Malaysia. Mungkin dalam negara sokongan boleh dibeli tapi rasa hormat dan sokongan dari negara luar boleh dibeli kah? Vote can be bought (sadly), but not respect and good name.

Quote balakkampung 19-8-2017 02:39 PM
aku akui...rasa semangat tu dah tak sama macam zaman TUN dulu...zaman dulu jgn kata bendera..masa sukan komenwel pon berapi2 semangat cintakan negara..sanggup tu berhimpit2 kat stadium..mungkin zaman NAJIB ni ramai anak2 muda termasuk aku,  yg dah kecewa dan sakit hati...kenapa sakit hati...paham2 la sendiri...
Quote dizzzek 19-8-2017 04:26 PM
di malaysia
umno = negara
ptui

Lihat semua komen(22)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.057323s Gzip On
To Top