Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Benarkah Menu Patin Tempoyak Berasal Dari Sumatera Dan Bukannya Negeri Pahang?

16-8-2017 07:04 PM |Dilihat:4226| Komen: 93
Alahai, pasal makanan pun nak bergaduh?

Mungkin kedengaran macam satu isu atau perkara yang remeh-temeh. 

Namun tidak bagi netizen terutamanya penggemar makanan bernama patin masak tempoyak.

Ceritanya, selebriti dari seberang, Laudya Cynthia Bella memuat naik gambar patin tempoyak di laman Instagram miliknya.


Lalu, menyebabkan para peminat dari Indonesia mula mendakwa menu tersebut bukan datang dari negeri Pahang, sebaliknya dari Palembang dan juga Jambi di Sumatera. 

Apa lagi, drama 'claim' sana sini pun bermula. Sudah tentu rakyat dari Malaysia sukar menerima hal tersebut kerana sejak dahulu menu patin tempoyak sudah sinonim dengan makanan rakyat negeri Pahang. 

"Kiter dari Malaysia mmg dah berzaman tahu patin tempoyak asalnya dari Pahang...

"Tapi orang Indonesia cakap patin tempoyak asalnya dari Palembang dan Jambi Sumatera.."

Begitulah yang ditulis menerusi laman Facebook Rizal Hakimm yang mengangkat semula isu ini kepada para pengikutnya.

Berikut pula pendapat para netizen. Berbalah-balah!


Bagaimana pula dengan anda? Adakah anda berasa terguris dengan dakwaan masyarakat atau netizen Indonesia tentang asal-usul patin tempoyak ini? - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
3
Sedih
2
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 93
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote amon_79 21-8-2017 12:04 PM
iols nk cite ni mesti ada org sana yg sentap... mcm ni ler... makanan2 sprt rendang atau yg berlauk sprt daging dan ikan2 yg resepinya mcm2 nk kena letak sbnr nya masakan yg agak mewah utk deme sana... kebanykkan deme ni dpt merasa masakan2 yg sedap2 lps dtg sini...sebabnya kenapa? sbb rakyat sana ramai yg miskin dn xmampu nk mkn hari2 masakan ni... apa yg deme tanam dn bela sekeliling rumah atau senang dpt kat kg itu ler yg deme mkn...

makcik2 cleaner tmpt iols hari2 iols tgk makan masakan yg berasaskan tempe dn sayur2 yg murah jarang ada lauk2 ni.. sbb nya bila ditanya sudah biasa makan sprt itu dikg.. lgpon mahal nk beli... setahun 2-3x jer dpt merasa....

satu lg bibik2 yg jd org gaji sbnrnya awal2 dtg  xpandai lgsug masak...  sbbnya xbiasa masak ayam, udang, daging atau lauk pauk... lauk2 tu deme jarang dpt mkn...

Lain-lain Komen

Quote enchikfitz 16-8-2017 07:09 PM
Tempoyak yg bukan retis pun ada gosip keeeeee
Quote de_ikea 16-8-2017 07:16 PM
So siapa yang artis sekarang ni?
Quote kotakpeti 16-8-2017 07:17 PM
indon ni bukan pelopor bangsa babu amah .. mereka ni lah yang bawa tradisi makanan malaysia kat sana.. bila majikan suruh masak tu mereka buat lah..
Quote KucingKedai 16-8-2017 07:26 PM
eiiish pprt sangat perangai! perlu ke claim2 tu. Alahai {:nose
Quote sayabudakkeyeel 16-8-2017 07:26 PM
#doneclaim
Quote sayabudakkeyeel 16-8-2017 07:27 PM
i setuju bila dikata media dkt sana mmg melebih @ batu api
Quote Jorja 16-8-2017 07:31 PM
I suka makan sambal tempoyak swak & perak.. tapi kalau tempoyak masak lauk ikan bagi duit sejota pun tak sanggup telan
Quote MarryPottet 16-8-2017 07:43 PM
1st time dengar nama retis patin tempoyak
ni mesti retis kayu kayan sendu di deepavali hat berlakon drama bbnu time maghrib kat tibi3suku
itu pasallah aku tak kenal
Quote drivethru 16-8-2017 07:48 PM
Masak patin tempoyak ade kena mengena dgn kunyit.

Kunyit plak ade kena mengena dgn bod gosip tempatan.

Jadi x salah patin masak tempoyak masuk dalam bod gosip.
Quote MissVixen 16-8-2017 07:48 PM
Slang perak tengah dan pahang untuk kawasan jerantut, raub dan temerloh sama. Mereka2 ni asal indon juga. Jadi tak la pelik makanan sama. Tempoyak ni pun memang indon belah sana makan. Bukan la bibik balik dari malaysia belajar dari sini. Memang asalnya sana. Rilek sudah. Tu pun nak gaduh. Dah serumpun memang la makanan sama.  
Quote MissVixen 16-8-2017 07:50 PM
kotakpeti replied at 16-8-2017 07:17 PM
indon ni bukan pelopor bangsa babu amah .. mereka ni lah yang bawa tradisi makanan malaysia kat sana ...

Bukan belajar. Memang ada makanan sama di sana. Asal sana kot. Bahagian lain indon tak ada tempoyak. Belah2 sumatera, riau ada. Melayu kan asal situ.
Quote MissVixen 16-8-2017 07:51 PM
sayabudakkeyeel replied at 16-8-2017 07:27 PM
i setuju bila dikata media dkt sana mmg melebih @ batu api

Media sana memang tahap sampah sarap. Batu api, iblis semua. Rakyatnya pun emosi. Langgar ayam itik deme pon, tak keluar kita dari desa deme.
Quote Nenasketum 16-8-2017 07:51 PM
Kecoh betul lah. Tu sebenornya yindon yang pernah keje kedai makan patin tempoyak kat Pahang, kendian dia balik yindon & masak la.
Quote Xjxj 16-8-2017 07:59 PM
Wahhhhh sedappppnyaaa
Quote munchkin 16-8-2017 08:05 PM
so kalau claim asal mana duit dalam bank akaun bertambah?
Quote kotakpeti 16-8-2017 08:09 PM
Nenasketum replied at 16-8-2017 07:51 PM
Kecoh betul lah. Tu sebenornya yindon yang pernah keje kedai makan patin tempoyak kat Pahang, kendia ...

kan uols, aku mmg tak boleh caya lah semua makanan mereka claim asal sana.. contoh rendang tu.. mereka sudah jd babu sejak dulu lg.. babu amah ni lah yang sebenarnya curi masakan sini..
Quote RatuDunia94 16-8-2017 08:12 PM
Dah nama berkongsi DNA so sedikit sebanyak mmg ada persamaan la dr segi makanan etc.. Lain la kalau tiba2 kt Brazil ni ada Patin Masak Tempoyak.
Quote kotakpeti 16-8-2017 08:13 PM
Edited by kotakpeti at 16-8-2017 08:16 PM

iols nak tanya.. mana pergi porumer indon @aswand tu.. iols syak lah dia ni artis indon seberang dan sedang buat onar..mn mn indon @pyropura @kentel
Quote kotakpeti 16-8-2017 08:26 PM
MissVixen replied at 16-8-2017 07:50 PM
Bukan belajar. Memang ada makanan sama di sana. Asal sana kot. Bahagian lain indon tak ada tempoya ...

iols tetap dgn pendapat iols .. bibik amah indon ni bawa pulang masakan malaysia ke sana..

Lihat semua komen(93)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.059596s Gzip On
To Top