Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Bahagianya Bila Melihat Ayah Bantu Mak Di Dapur...

11-8-2017 03:33 PM |Dilihat: 2251| Komen: 25

Assalammualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang dihormati sekalian. 

Kembali semula dengan aktiviti harian kita yang normal. Semua mula sibuk dengan kerja masing-masing sampai tak ada masa dengan keluarga. 

Ada pula tu tak sempat nak masak untuk keluarga lagi sedih. Tak salahkan ibu yang tak sempat memasak mungkin kerana terlalu banyak kerja yang nak dibuat jadi tak sempat nak sediakan masakan untuk keluarga. 

Jalan paling senang bungkus sahaja atau makan kat luar betul tak? Sebenarnya tiada salah masak sendiri atau makan kat luar. Bagi anda mana yang korang rasa selesa dan baik untuk keluarga tak salah. Kalau kita rasa nak masak sendiri tu lebih selamat dan sihat kenalah masak. Tapi kalau tak sempat memasak sibuk dengan kerja boleh beli kat luar cuma kena cari kedai yang betul-betul bersih dan makanan yang selamat.


Bagi pengalaman saya sendiri yang duduk bujang ni sebenarnya makan kat luar lebih jimat daripada masak sendiri. Sebab kita makan untuk seorang lainlah kalau kita duduk ramai satu rumah tu jadi boleh masak banyak, lebih jimat. Tapi bagi orang bujang sekali sekala nak masak tak ada masalah kena pastikan kita masak kuantiti yang cukup dan tidak membazir.

Satu cara yang saya selalu buat untuk jimat masak kat rumah ni bagi orang-orang yang bujang lah. 

Contohnya hari ni korang nak makan ikan pergi pasar beli ikan kembung tapi tak akan beli seekor memang peliklah baik beli 3 ekor. Cuma masa nak masak tu kita masak seekor sahaja untuk hari tu dan dua lagi simpan dalam peti sejuk untuk hari esoknya. Jadi kita dah jimat kat situ iaitu jimat masa dan jimat perbelanjaan.

Maksud saya beli dalam kuantiti yang banyak dan masak sedikit mengikut keperluan hari tersebut dan yang lebih tu boleh simpan. Nak simpan tu pastikan simpan tempat yang betul dan ia tahan lama kalau makanan yang tak tahan lama kena masak bagi habislah, kan. 

Itu sebab kalau orang berkeluarga yang ada lebih dari 3 orang untung masak sendiri di rumah. 3 faktor yang menjadikan masak sendiri kat rumah patut kita amalkan dalam keluarga :

1) Lebih jimat dari segi perbelanjaan 
2) Lebih selamat dan lebih sedap
3) Lebih rasa kasih sayang dalam keluarga


Air tangan ibu kot mesti lah kita rasa masakan tu lebih bermakna betul tak. Walaupun nampak makanan tu simple hanya ikan goreng, sambal belacan dan ulam-ulaman tapi bila mak masak semua sedap silap-silap bertambah lagi. 

Tapi si ayah pun jangan lah ambil kesempatan sekali sekala tak salah kalau masuk dapur tolong isteri memasak. Terutama hari minggu kerana ia dapat mengeratkan silatulrahim antara keluarga, anak-anak pun makin sayang bila tengok mak ngan ayah mereka masak bersama. Dah macam pakar motivasi lak cerita kat sini hehehehe. 

Ini cuma pendapat peribadi sahaja dan tiada kene mengena dengan siapa-siapa yang hidup atau telah pergi. Jangan lupa untuk follow Instagram @Mahamahu dan juga Facebook page @Mahamahu ok. Selamat memasak dan semoga ia mengeratkan silatulrahim antara keluarga.

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Reply: 25
Komen

Komen Terbaru

Quote jebatmaspunyer 19-8-2017 02:53 PM
Abah iolls pandai masak tapi jarang masuk dapur.. benda fevret yang dia suka masak adalah gulai ayam... perrgghhh... sedap  asam garam gula semua konfiden ckup plus kuah dia pekat... sbbnya time dia masak mmg cerewet.. bawang kena ckup garing la, rencah kena pecah minyak sblm masuk santan la... x der main campak2..

Lain-lain Komen

Quote CiliPadiSedap 11-8-2017 03:57 PM
ayah akak penakut mak akak, baru dehem je dah masuk dapur.. bahagia sangat..
Quote pittjie 11-8-2017 04:03 PM
CiliPadiSedap replied at 11-8-2017 03:57 PM
ayah akak penakut mak akak, baru dehem je dah masuk dapur.. bahagia sangat..

suami akak takut kat akak tak?
Quote CiliPadiSedap 11-8-2017 04:06 PM
pittjie replied at 11-8-2017 04:03 PM
suami akak takut kat akak tak?

takut dik, latest keratan akhbar suami kena katok dengan golok sebab nak bermadu akak suruh dia baca 5 kali depan akak.. kita ni suami isteri kena tazkirah selalu.
Quote ad_hoc79 11-8-2017 04:49 PM
adoiiii gelak aku baca sembang korunk berdua
Quote myakayina 11-8-2017 05:22 PM
CiliPadiSedap replied at 11-8-2017 04:06 PM
takut dik, latest keratan akhbar suami kena katok dengan golok sebab nak bermadu akak suruh  ...

mengekek i baca komen u sis..
Quote CiliPadiSedap 11-8-2017 05:40 PM
myakayina replied at 11-8-2017 05:22 PM
mengekek i baca komen u sis..

tulah terjadi kalau lelaki jarang masuk dapur, akak suruh beli pilis guna untuk berpantang dia beli ikan bilis
Quote myakayina 11-8-2017 05:43 PM
CiliPadiSedap replied at 11-8-2017 05:40 PM
tulah terjadi kalau lelaki jarang masuk dapur, akak suruh beli pilis guna untuk berpantang dia bel ...


Quote buapakperut 11-8-2017 05:47 PM
iols nk husband tolong tapi baik tak payah beliau nk seperate ayam pun berjam2, potong daun sup trkial2,potong swiss roll pun menegak, tapi dia tetap kusayang
Quote Pink_Purple 11-8-2017 10:15 PM
berapa ramai yang mau tolong isteri kat dapur
Quote jerukkedondong 11-8-2017 10:30 PM
CiliPadiSedap replied at 11-8-2017 03:57 PM
ayah akak penakut mak akak, baru dehem je dah masuk dapur.. bahagia sangat..

Kak oii..tak yah lawak sangat boleh takk
Quote WajibulGhunah 11-8-2017 10:45 PM
Berapa ramai mau?
Yg mau pun meraung yg kaum hawa ni tngk
Adik i lelaki tergedik2 nk tolong masak tp last2 dapur sepah ya amat
Rasa nk tembak gne senapang gajah
Suami nnti xtau la cnne
Quote mu@h@h@ 12-8-2017 01:22 AM
Bg aku lebih selesa shuben.xtlg.... nnt  serba serbi xkna.. nk.cpat jd lmbat... membebel aje..hahaha
Quote armin 12-8-2017 03:53 PM
Kesiannya. Aku laki ku yg terer masak aku so-so je so dia yg masak dan pilih lauk aku tukang basuh pinggan n tanak nasik je. Laki aku kuih ke kek ke lauk semua reti. Terbalik hehe..
Quote JDT 12-8-2017 08:48 PM
Suami lagi pandai masak, selalu bergilir masak.. Kalau giliran dia masak, memang lengkap lauk pauk, sampai giliran saya memang masak yg ringkas macam pasta atau mee dan meehun, samada goreng atau sup..
Quote yayangmama 13-8-2017 10:26 AM
husben mmg suka tlg masak...sebab nya...

hahahaha...dia tak suka sy potong kangkung, bayam guna pisau

dia teliti...patah2 kan manual guna jari

alahai....sy masak jenis nak cepat hehe...mmg takdone la nak siang manual gitu

masak pon dia rajin tlg...tapi da masak, mmg penuh lah sinki hehe

tapi sesekali la...sebulan sekali ada la dia masak la...
Quote yayangmama 13-8-2017 10:27 AM
husben mmg suka tlg masak...sebab nya...

hahahaha...dia tak suka sy potong kangkung, bayam guna pisau

dia teliti...patah2 kan manual guna jari

alahai....sy masak jenis nak cepat hehe...mmg takdone la nak siang manual gitu

masak pon dia rajin tlg...tapi da masak, mmg penuh lah sinki hehe

tapi sesekali la...sebulan sekali ada la dia masak la...
Quote Orix 13-8-2017 01:24 PM
yayangmama replied at 13-8-2017 10:26 AM
husben mmg suka tlg masak...sebab nya...

hahahaha...dia tak suka sy potong kangkung, bayam guna p ...

Itu pn jd masalah ke? Pd iols dh ngap masuk mulut bukan tau pn kerat guna pisau or patah2 manually...
Quote yayangmama 13-8-2017 02:26 PM
Orix replied at 13-8-2017 01:24 PM
Itu pn jd masalah ke? Pd iols dh ngap masuk mulut bukan tau pn kerat guna pisau or patah2 manually ...

kikiki....kannnn

ntah la, dia kata mcm kat kedai, amek n main potong je...haha

tapi saya kalau potong sayur mmg bawah air, sbb saya penggeli ulat

tu kalau beli sayur mmg belek abes2, npk buruk ke comot2 ke mmg sy tak amek
Quote fadzyjemi 13-8-2017 03:23 PM
Nasib baik laki iols mmg rajin tlg iols kt dapo.. xnyesal la kawen dgn dia

Lihat semua komen(25)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.060592s Gzip On
To Top