Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Kenapa Ibu Selalu Pesan Kemas Pinggan Mangkuk Sebelum Tidur Malam? Ini Penjelasannya

10-8-2017 12:31 PM|Oleh: Adib Za | Dilihat: 3892| Komen: 39

Pesan ibu, sebelum tidur waktu malam kemas dulu pinggan mangkuk di dapur. 

Sampah pula diikat rapat sebelum dibuang. Namun, ramai pula yang payah untuk mengikutinya.

Maklumlah masing-masing sibuk bekerja dan waktu malam dijadikan masa untuk berehat sepuas-puasnya. 


Namun, rupanya itu bukan sekadar pesanan ibu atau orang tua-tua. Ia adalah pesanan Nabi Muhammad s.a.w.

Seperti yang dikongsikan menerusi laman sosial ini, seorang netizen meluahkan apa yang dilalui selepas mengikut pesanan nabi ini. 


Dulu buat tak tahu, maklumlah ikut mood sahaja nak mengemas...


Rupanya terselit hikmah bila mengemas dapur, bekas makanan dan juga sampah sebelum masuk tidur...


Ahh, lega sekali bila sudah menyelesaikan apa yang tertunggak kan! Tak baik tangguh-tangguh membersihkan rumah kita sendiri. 

Yang penting hati rasa lega dan tenang sangat-sangat seperti yang dikatakan oleh netizen ini. 

Mungkin pesanan ringkas ini boleh menyedarkan kita tentang kepentingan kebersihan meskipun cuma berkenaan membasuh pinggan dan mangkuk. Selamat beramal! - CARI 

Foto: Carian internet

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 39
Komen

Previous : 9 Cara Paling Mudah Untuk Atasi Masalah Kulit Kering Bersisik

Next       : Tahan Berbulan-Bulan! Ini Cara Betul Simpan Daun Sup, Lengkuas, Serai Dan Cili

Komen Terbaru

Quote LostStar 17-8-2017 10:38 AM
time aku kekecik dlu.. slalu tok pesan clearkan semua bende kat dapor sebelum tidor.. kalau tak nanti hantu mai makan.. satu hal takot sebab kubuq selang 3 rumah jek dari rumah tok tu.. selalu laa lepas makan malam teros kemaih perabih clear dapor tu siap gigih naik beskal p buang sampah...memang mlm2 tak kan ada la sisa sampah kt uma tu, takot hantu mai mkn la knonnya... haha..

bila da tua ni,  da terbiasa kemaih dapoq sblm tdoq.. waima tak masak apa pon..  bila baca dalam ni teros terpikir arwah tok aku, ada agenda lain rupanya org tua2 ni cakapkan..

Lain-lain Komen

Quote CiliPadiSedap 10-8-2017 12:34 PM
Dik sunnah ni akak champion dik.alhamdulillah dh jd habit.. sebab mata akak sakit tgk benda kotor xberkemas.. xsangka akak ni baik juga orangnya
Quote mizzmimi 10-8-2017 01:04 PM
Ye. Lagi satu kalau tinggal makanan tak bertutup semalaman, esoknya tak payahla makan, dah kena jilat ngan benda halus.. ni kazen aku bgtau, dia boleh nampak benda2 halus ni masa sakit dulu. Kalau selalu tinggal sampah sarap makanan memang akan jadi port benda tu cari makan.
Quote myakayina 10-8-2017 01:10 PM
Edited by myakayina at 10-8-2017 01:11 PM

jgn la jadikan habit sinki berlendir, rumah bersepah.. ..bila rumah dah kemas bersih akan rasa lega..tenang..nak rehat pun selesa..
Quote sofiazara 10-8-2017 01:29 PM
mana ada ibu pesan suruh kemas pinggan sblm tido?
dia seniri yg basuh pinggan. takde mana nk pesan2
Quote Deidra 10-8-2017 01:39 PM
Menjadi kepantangan toknenek aku pinggan mangkok bertenggek atas sinki tak berbasuh.hatta sambil masak pun aku akan basuh terus,tak yah tunggu habis masak baru kemas.pelik aku kalau ada org bule buat rileks buat piss tido tenang dlm keadaan dapur kecah gitu
Quote ibuiqah 10-8-2017 01:57 PM
Deidra replied at 10-8-2017 01:39 PM
Menjadi kepantangan toknenek aku pinggan mangkok bertenggek atas sinki tak berbasuh.hatta sambil mas ...

kannnn....
udah masak basuhhh laaa...
udah makan basuhh la jugak...camana boleh biarkan ajer dalam sink eh?
titik tangan kalau malas camtu...
Quote Deidra 10-8-2017 02:01 PM
ibuiqah replied at 10-8-2017 01:57 PM
kannnn....
udah masak basuhhh laaa...
udah makan basuhh la jugak...camana boleh biarkan ajer dal ...

Alah bisa tegal biasa,sis.dh terdidik dgn makan,letak.masak,letak.sampai ke tua lah habit gitu.
Quote RatuDunia94 10-8-2017 02:22 PM
Dulu mas kecik2 tertengik cite hantu dtg rumah malam2 makan makanan kat dapur. Sejak tu iols x pernah tinggalkan makanan atas meja and sinki..
Quote nisako 10-8-2017 03:05 PM
good one.............
Quote zameyla 10-8-2017 03:29 PM
sambil masak tu sambil basuh la...sudah masak..dapur pun clear, tak serabut.
Lepas makan pinggan cawan cuci sendiri, walaupun laki aku...
Quote palmolive 10-8-2017 03:35 PM
kalo dah dididik dari rumah makan semua mak sediakan, lepas makan mak yg basuh pinggan..
membawak perangai sampai ke bekerja duduk umah sewa ramai2 makan tak reti basuh pinggan sndiri...
Quote haryatie 10-8-2017 03:45 PM
xde la tinggalkan dapur mcam tongkang pecah tu
x mau lelap@lena pun kalau buat bodoh mcam tu
selagi terdaya...bersih/kemaskan segala nya baru masuk tido
Quote susukambingbest 10-8-2017 07:02 PM
Aku mmg xblh tdo slagi rumah xbrkemas n pnggan xbrbasuh. Tido jd xlena, tringat2 tp mil aku kata xblh mnyapu mlm2, sempit rzeki ke gitu la. Mmg rumah mil aku xpenah brkemas pun, alasan je kot. Xpe la, aku pecaya rzeki tu allah bg xde kena mngena dgn mnyapu mlm2 rzeki xmasuk
Quote marion24 10-8-2017 08:30 PM
Dapur mmg kena bersih sblm tido...sampah kalau boleh buangla atau ikat elok2 sbb  bnda2 halus ni mmg suka la bnda kotor2 ni...
Quote DeeHanania 10-8-2017 09:01 PM
Jgn malas mmbasuh pinggan slepas makan...
Yer anak2...
Kebersihan jadikkan amalan...
Quote misc 10-8-2017 09:48 PM
pantang toknenek aku biar pinggan mangkuk tak berbasuh dlm sink semalaman. rosak mood aku seharian kalau bangun2 tgk sinki bersepah busuk.
Quote Shirley23 10-8-2017 10:19 PM
Antara lipat kain baju dan basuh pinggan, aku lagi suka basuh pinggan. Lega rasanya bila sinki dah bersih. =)
Quote pinkypetal 10-8-2017 10:31 PM
Kalau dah biasa clearkan segala2 before tidur, memang akan jadi kebiasaan.
Quote Kasutumitinggi 10-8-2017 11:22 PM
So mana2 yg malas lepas ni. Rajin2 lah kemas before tidur. Lagipun banyak kebaikan. Cth: dapur tersusun. Xperlu esok bangun pagi kelam kabut nak kemas. Dan yang paling penting tak ada cik siti

Lihat semua komen(39)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.054823s Gzip On
    To Top