Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Aktivis Dedah Ramai Pelancong Termakan Daging Anjing Di Bali

13-7-2017 11:57 AM |Dilihat:4993| Komen: 63

sumber : Reuters

Pelancong yang bercuti di Bali mungkin tanpa disedari termakan daging anjing. 

Memetik laporan Reuters, perkara tersebut didedahkan sekumpulan aktivitis selepas menjalankan siasatan selama sebulan ke atas penjualan daging anjing itu.

Dilaporkan kumpulan aktivitis, Animals Australia menyelongkar amalan penangkapan anjing, rumah penyembelihan dan penjual makanan jalanan.

Badan tidak meraih keuntungan itu mendakwa sehingga 100,000 anjing disembelih di Indonesia untuk dimakan setiap tahun - menerusi kaedah tidak berperikemanusiaan dan tidak bersih.

Rakaman yang diperoleh oleh kumpulan aktivitis itu juga menunjukkan seorang peniaga menjual daging dengan tanda huruf "R-W" yang sebenarnya merupakan tanda tempatan yang membawa maksud 'daging anjing' dalam Bahasa Indonesia. 

Kumpulan hak asasi haiwan dijangka bertemu dengan pihak berkuasa Bali pada akhir bulan ini untuk menyeru agar dihentikan amalan tersebut.- CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
3
Terkejut
2
Sedih
2
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 63
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Sembangbimbang 19-8-2017 10:41 AM
Masyallah teruk sangat dah indon ni lagi teruk dari negara mmg sah kapir

Lain-lain Komen

Quote pyropura 13-7-2017 12:00 PM
Negara daging sapi super mahal, alternatif lah ini ...   @pembisikmaut @xlin @yuhi
Quote Simunggu 13-7-2017 12:25 PM
Edited by Simunggu at 13-7-2017 12:26 PM

hidup cina tongkang ni...makan pibret mereka...ya..betul...
Quote helicornia 13-7-2017 12:36 PM
tengok gamba nk muntah
Quote chauky314 13-7-2017 12:37 PM
geli ah... kena berhati2 kat bali ni
Quote spiderman80 13-7-2017 12:39 PM
Simunggu replied at 13-7-2017 12:25 PM
hidup cina tongkang ni...makan pibret mereka...ya..betul...

Cina ke?

Quote spiderman80 13-7-2017 12:39 PM
Spidey selalu makan hot dog tak kecoh pun.
Quote Jorja 13-7-2017 01:13 PM
I tak nak menghina org non muslim yg makan anjing coz mungkin itu satu kemewahan pada derang.. I lebih suka mengata pasal orang tamak yg suka makan live sushi!..shark fin soup & makan daging ikan paus spesis nak pupus tu sedangkan negara dia maju & semua daging mampu dibeli.. org vietnam yg datang m'sia pun sepatutnya dah tak makan anjing coz derang bukan tinggal kt vietnam lagi..tamak!
Quote nisako 13-7-2017 01:24 PM
erkkkkkkkkkkkkkkk
Quote PongKang 13-7-2017 01:41 PM
x heran pun.. mmg dah lama pun dorg buat cmni..my bestie cite hati2 la mkn warung jalanan.. if tikus dibilang ayam.. if anjing dibilang sapi..
Quote sabbath_shalom 13-7-2017 02:38 PM
Kalau pergi sana makn di hotel saja ye...jangan makan di warung2 atau restoran.
Quote CiliPadiSedap 13-7-2017 03:01 PM
kalau dah termakan tu xpayah samak anak tekak, cakap bodoh marah pula.
Quote aTiKah_aYuNi 13-7-2017 03:26 PM
erkkkkkkkkkkkkkkk
Quote idakamaruddin 13-7-2017 03:32 PM
apa la rasa daging anjing tu

geli weyyyy

Quote cmf_almondpecan 13-7-2017 03:41 PM
Edited by cmf_almondpecan at 13-7-2017 03:43 PM
Jorja replied at 13-7-2017 01:13 PM
I tak nak menghina org non muslim yg makan anjing coz mungkin itu satu kemewahan pada derang.. I leb ...


Kadang2 makan daging anjing ni sebahagian dpd budaya sesetengah kaum. Misalnya, ada seorang kawan keturunan Cina Hakka rakyat Malaysia yg skrg berumur 60an bercerita masa muda dulu ayah beliau paksa adik beradiknya makan daging anjing bila dihidangkan dirumah sbb nak teruskan kesinambungan budaya hidangan Hakka dlm keluarganya. Kalau tak makan akan dihukum oleh ayah. Mereka pula bukan tak mampu sbb kalau dikirakan, daging anjing lagi mahal dr daging lain yg dijual. Lagipun ayah beliau tokeh ladang babi.

Di beberapa tempat di Malaysia pun ada restoran hidang daging anjing yg dibuka oleh rakyat Malaysia sejak berapa dekad lalu. Selain daging anjing, kedai2 ni hidang daging eksotik lain juga.
Quote paz 13-7-2017 03:42 PM
Tak suka berita macam ni.
Quote Kerta_Angin 13-7-2017 03:56 PM
Edited by Kerta_Angin at 13-7-2017 08:42 AM

org bali tu hindu .. diorg bedal semua apa yg depan mata (kecuali lembu la kot .. tak pasti plak) .. bagi diorg semua yg berkaki empat "halal" dimakan kecuali kaki meja ngan kerusi .. tu pun sebab keras la kan.. kalau tak tentu dgn meja meja kerusi sekali kena lipat
Quote -electrifying- 13-7-2017 03:57 PM
indonesia skrg ingin menjadi china, semua dorg nk ikot dan klaim
Quote EJALTI 13-7-2017 04:06 PM
Jilaker punyer indon jongos kepam berkerak species berak merata2...Sampaikan pelancung pun termakan sate anjing...sialan...

Quote intan_smsb 13-7-2017 04:14 PM
bahayanya gini

Lihat semua komen(63)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.087970s Gzip On
To Top