Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Kumpul Pahala Berganda, Dah Tahu Ke Belum 9 Sunah Melayan Tetamu Ini?

6-7-2017 05:38 PM|Oleh: Myra Rozi | Dilihat: 1616| Komen: 20

Hukum melayan tetamu adalah wajib, lebih-lebih lagi di musim perayaan ini, pastinya saudara mara serta sahabat handai dari jauh dan dekat akan datang bertandang ke rumah.

Namun apa yang pasti ramai antara kita masih belum mengetahui tentang cara yang sebaik-baiknya dalam Islam untuk meraikan mereka yang datang mengunjungi.

Foto: Carian Internet
Bagi menjelaskan lagi tentang perkara ini, Dr. Ustaz Rozaimi Ramle melalui Facebooknya ada menjelaskan tentang sunah bertemu dan melayan tetamu.

Ini antaranya:

1. Memenuhi jemputan.
2. Meminta izin sebanyak 3 kali. Jika tidak dijawab, maka kembali ke rumah.
3. Larangan mengintai ke dalam rumah orang lain tanpa keizinan.
4. Larangan menjawab 'Saya' jika ditanya "Siapakah itu" ketika meminta izin masuk ke rumah.
5. Digalakkan mengucapkan 'marhaban' kepada tetamu.
6. Meminta izin jika membawa tetamu yang tidak diundang.
7. Tetamu tidak duduk melainkan dengan izin tuan rumah.
8. Tetamu mendahulukan tuan rumah untuk menjadi imam solat.
9. Digalakkan tuan rumah menghantar tetamu hingga ke pintu.

Foto: Facebook
Ringkas serta padat isinya. Mudah-mudahan dengan perkongsian ini kita semua akan mendapatkan manfaatnya bersama-sama.  -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 20
Komen

Previous : Rupanya Kulit Kiwi Lebih Tinggi Serat Berbanding Buahnya, Jadi Makanlah Kulitnya!

Next       : Ini Caranya Nak Elak Cili Jadi Benyek Walaupun Simpan Berbulan-Bulan

Komen Terbaru

Quote rainbow259 16-8-2017 12:17 PM
mamapea replied at 16-8-2017 11:23 AM
aku pun baru tau psl ni...aku ada terbaca kt fb..kalau tuan rumah tanya sapa kita kena bgtau nama  ...

oh yeke patut laa...

Lain-lain Komen

Quote qistiena 7-7-2017 09:01 AM
good info...
Quote Cyempaka 7-7-2017 11:31 AM
menyampah betul aku jenis sibuk nak mengintai ke dlm rumah org. acik2 jiran aku semua gitu. pantang bukak pintu, mata meliar je curi pandang ke dalam.
kalo kat kg ada 1 spesis acik2, datang rumah je nak jenguk bilik org. pebenda perangai ntah.
Quote likecandy 7-7-2017 12:39 PM
Cyempaka replied at 7-7-2017 11:31 AM
menyampah betul aku jenis sibuk nak mengintai ke dlm rumah org. acik2 jiran aku semua gitu. pantang  ...

Sama la u. Lagi teruk dulu ada satu makcik ni, bukan setakat tengok bilik aja, tapi dia sampai tengok dalam almari baju...
Quote -electrifying- 7-7-2017 03:00 PM
Cyempaka replied at 7-7-2017 11:31 AM
menyampah betul aku jenis sibuk nak mengintai ke dlm rumah org. acik2 jiran aku semua gitu. pantang  ...

sama lah, pantang bkak pintu mata melilau je nk tgk dlm tu, hrmjdh
Quote Artemesiaa 7-7-2017 03:30 PM
Bukan setakat mengintai ke dalam rumah tapi bila dah dibenarkan masuk suka2 je nak buat inspection seluruh rumah apa kes
Quote uda 7-7-2017 04:15 PM
Pastu sibuk bertanya bila nak buat open house.
Sebenarnya bukan nak makan sangat tetapi nak tenguk rumah, apa perabut rumah dan hiasan rumah.
Quote krustykrab 7-7-2017 05:23 PM
ada tu suka pi intai peti ais orang...gila ke apa
Quote KakaKiah 8-7-2017 05:03 PM
krustykrab replied at 7-7-2017 05:23 PM
ada tu suka pi intai peti ais orang...gila ke apa

I feel u..mmg ada spesis gini..tah apa yg nk ditelek sgt tah..
Quote mommymonster82 8-7-2017 07:15 PM
Cyempaka replied at 7-7-2017 11:31 AM
menyampah betul aku jenis sibuk nak mengintai ke dlm rumah org. acik2 jiran aku semua gitu. pantang  ...


Samalah dgn spesis cek bilik air orang.. dtg rumah org sibuk cek bilik air org siap cakap kalu bilik air kotor tahu dahla tahap kebersihan tuan rumah..what the .......

Me n anak2 terdesak sgt2 baru gi tandas rumah org..atau kalau rumah sedara mara ok je guna tandas...kalau x sbelum sampai dah singgah siap2 kat mana2 masjid or stesen minyak atau rnr..
Quote mommymonster82 8-7-2017 07:17 PM
krustykrab replied at 7-7-2017 05:23 PM
ada tu suka pi intai peti ais orang...gila ke apa

Anak jenis suka buka petis ais rumah org..pantang betul me..mak pulak x menegur..

Quote moonbug 8-7-2017 09:03 PM
mommymonster82 replied at 8-7-2017 07:17 PM
Anak jenis suka buka petis ais rumah org..pantang betul me..mak pulak x menegur..

Mcm ni pun ada ke? Bwk sampai ke rumah org eh  
Quote mommymonster82 8-7-2017 10:09 PM
moonbug replied at 8-7-2017 09:03 PM
Mcm ni pun ada ke? Bwk sampai ke rumah org eh

Ada u..anak sepupu me suka dtg rumah buka semua pintu kabinet..pintu bilik.. pintu peti ais..

N maknya bini sepupu me xcakap pe2..

N kalu kita tegur anaknya maknya akan sentap lebih2...lantakla ada me kisah.. dahla bininya mulut laser..
Quote neurelle 10-7-2017 03:35 PM
Sollallahu ala Muhammad
Sollallahu alaihi wasallam
Sollallahu ala Muhammad
Sollallahu alaihi wasallam
Quote rainbow259 16-8-2017 11:11 AM
4. Larangan menjawab 'Saya' jika ditanya "Siapakah itu" ketika meminta izin masuk ke rumah.

spe2 bole trgkan knpe??
Quote rainbow259 16-8-2017 11:12 AM
tq.. info yg berguna
Quote rainbow259 16-8-2017 11:13 AM
krustykrab replied at 7-7-2017 05:23 PM
ada tu suka pi intai peti ais orang...gila ke apa

ahaaha ada jgk org mcmtu
Quote krustykrab 16-8-2017 11:21 AM
rainbow259 replied at 16-8-2017 11:11 AM
4. Larangan menjawab 'Saya' jika ditanya "Siapakah itu" ketika meminta izin masuk ke rumah.

spe2  ...

hmmmm.... kenapa ek.... apesal tak leh menyahut "saya" ke kena cakap" saya ni Peah"

Quote mamapea 16-8-2017 11:23 AM
Edited by mamapea at 16-8-2017 11:26 AM
rainbow259 replied at 16-8-2017 11:11 AM
4. Larangan menjawab 'Saya' jika ditanya "Siapakah itu" ketika meminta izin masuk ke rumah.

spe2  ...

aku pun baru tau psl ni...aku ada terbaca kt fb..kalau tuan rumah tanya sapa kita kena bgtau nama kita...x blh jwb aku atau saya...aku tercari2 jugak KENAPA tp takde/tak jumpa jawapan...


Quote rainbow259 16-8-2017 12:17 PM
krustykrab replied at 16-8-2017 11:21 AM
hmmmm.... kenapa ek.... apesal tak leh menyahut "saya" ke kena cakap" saya ni Peah"

aah tula kan..  mungkin kena sebut nama kita skli

Lihat semua komen(20)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.062391s Gzip On
    To Top