Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Lelaki Dikecam Kerana Ziarah Kubur Bapanya Yang Bukan Islam

3-7-2017 10:04 AM |Dilihat:4567| Komen: 97
sumber : Facebook Putra Rayyan Firdaus Marcellus
Tindakan lelaki beragama Islam ini jelas membuktikan perbezaan agama bukan menjadi penghalang buat seseorang yang ingin menzahirkan kerinduannya terhadap orang tersayang. 

Ini kerana setiap sambutan Syawal dia tetap menjalani tradisi menziarah pusara, iaitu kubur bapanya yang beragama Kristian.

Memetik laporan mStar Online, Putra Rayyan Firdaus Marcellus, 35, tidak kisah dikecam netizen kerana menziarahi kubur mendiang bapanya, Adrian @ Andugi Jungot.

Walaupun berlainan agama, hubungan kekeluargaan tidak pernah putus, kasih sayang tetap sama, cuma berbeza pegangan... itulah yang mahu saya sampaikan melalui gambar itu.

Ibunya Nora Allim, 70, yang juga seorang penganut Kristian tidak pernah menganggap berlainan agama menghalang kemesraan antara ahli keluarga.

Ibu tidak kisah kami buat rumah terbuka Aidilfitri di rumahnya, setiap kali raya memang kami adik-beradik dapat sokongan keluarga. 

Memeluk Islam ketika berusia 17 tahun, Putra Rayyan berkata lima adik-beradiknya juga beragama Kristian, manakala dua lagi menganut agama Islam.

Beliau yang berasal dari Tenom, Sabah tetapi menetap di Cheras, Kuala Lumpur menyifatkan kunjungan ke kubur bapa berlainan agama perkara biasa di Sabah dan Sarawak.

Gambar yang dirakam anak saudaranya dan dimuatkan di Facebook menjadi perhatian ramai, sebahagian memuji tetapi tidak kurang mengecam perbuatannya.- CARI



Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
1
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 97
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote neurelle 3-7-2017 06:24 PM
Alhamdulillah Allah maha mengetahui.. whi knows doa anak sampai ke ayah dia..

Lain-lain Komen

Quote sebu1 1-7-2017 06:31 PM
Edited by sebu1 at 1-7-2017 07:04 PM

Semue bende nk kecam org islam ni: mcmle YG mengecam tu pasti ke syurge:zz
Quote Nenasketum 1-7-2017 06:32 PM
Apa isunya disini? Mengong betul.
Quote Pink_Purple 1-7-2017 06:33 PM
masyrakat dah semakin faham..
Quote umbut 1-7-2017 06:33 PM
Biarler dia nak lawat kubur bapak dia...
Quote roy3 1-7-2017 06:37 PM
Ade yg kecam ke?
Quote slavehunter 1-7-2017 06:40 PM
So whats the issue? Sbb bapaknye kristian. Hadoi. ni pun nak kecam ker.
Quote sekngucing 1-7-2017 06:42 PM
ramai yg kecam,  terutamanya ketuanan melayu...
Quote FanTasyCreaTioN 1-7-2017 06:51 PM
Ada rasa nya kalau baca ayat dia
"Terima kasih kepada yang faham maksud tersirat gambar itu, kepada yang kecam saya, tak apa saya tak marah sebab memang semuanya bermula daripada saya juga," katanya.
suka baca jawapan dia .. sangat matang

Quote Maideen. 1-7-2017 06:54 PM
Kenapa dia harus di kecam?

Walaupon bapanya seorang kafir laknatullah dan bakal menjadi tungku atau kayu apa neraka dan akan kekal didalamnya, tak salah anaknya melawat kubur bapanya itu.

Cuma pemuda itu haruslah berjaga jaga supaya tak rosak akidahnya dan tidak melakukan perkara yang di larang agama seperti mendoakan kebaikan untuk orang kafir laknatullah dsbnya!

Wallahualam.
Quote Decaffeinated 1-7-2017 07:16 PM
Yang kecam tu confirm sendiri tak pasti kenapa dia melawat kubur....

atau mungkin dia ingat itu rukun aidilfitri lepas ziarah kubur baru sah melantak lemang..... agama melayu katakan....



Quote OmJualGas 1-7-2017 07:21 PM
Kita semua dari keturunan kapir pemakan babi...
Quote Decaffeinated 1-7-2017 07:29 PM
Ibu tak kisah kami buat rumah terbuka Aidilfitri di rumahnya, setiap kali raya memang kami adik-beradik dapat sokongan keluarga
Ibu Rayyan ni tak takut kena kecam dengan ummah Kristian ka buar raya open house lagi....



Quote zorrro_03 1-7-2017 07:45 PM
sebu1 replied at 1-7-2017 06:31 PM
Semue bende nk kecam org islam ni: mcmle YG mengecam tu pasti ke syurge:zz

Jgn laa gitu bro. Islam tidak sempit seperti kamu sangka. Bahkan mamat yang ziarah makam bapa beliau tu adalah tidak slah.

Kita patut maki marah  orang ymg tertutup minda dan bertindak sesuka hati tersebut sahaja.
Quote FOTHER-MUCKER 1-7-2017 07:51 PM
Mashalah..orang islam melawat makam kafir lahanat? Dah la pakai baju melayu dan bersongkok!

Adakah dia sebenarnya yahudi menyamar melayu isle..untuk memburukan bangsa dan agama?
Quote rykall 1-7-2017 07:58 PM
Gilanya orang Melayu islam sekarang..benda ni pun nak ditularkan dan dikecam. Perangat PPRT sungguh.
Quote edee_91 1-7-2017 07:58 PM
aku kagum sebab dia tak kesah dikecam masyarakat penghuni syurga firdaus yang di mana bidadari 72 ekor sedia menanti, semata-mata ingin melepaskan rindu dengan melawat kubur ayahnya.
Quote EJALTI 1-7-2017 08:10 PM
Ok jer....dah kubur bapak dia...
Quote ChildrenOfBodom 1-7-2017 08:18 PM
isele kalau tgk menerusi spektrum pemikiran melayu kepam ereb wannabe nampak  sgt lekeh dan kampongan.

Quote dodolgemok 1-7-2017 08:45 PM
Babi mana yg kecam org ziarah kubur bapak sendiri?  :

Lihat semua komen(97)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.092752s Gzip On
To Top