Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Soalan Cepumas Lebaran: Walau Sekadar Menyapa Tapi Tetap Berbisa

29-6-2017 10:24 AM |Dilihat: 1958| Komen: 29

Raya meskipun seronok diraikan namun pasti ada banyak yang kelat di sebaliknya. Hanya yang mengalami sahaja yang faham apa yang tersurat dan tersirat. 

Seperti biasa, bagi saya sambutan raya amat sederhana. Tiada kemeriahan atau pesta yang melampau-lampau. Selepas tiga hari raya, semua kembali macam biasa. Tiada juga soalan-soalan cepumas yang menyakitkan jiwa.

Bagaimanapun, secara tradisinya masih ramai yang menyambut hari raya penuh meriah, kunjung-mengunjung dan membuat rumah terbuka selama sebulan. Kepada yang berkemampuan dari segi, masa, kesihatan dan kewangan, silakan. 

Tatkala waktu kunjung-mengunjung ke rumah sanak-saudara, pasti ada sajayang saudara-mara yang sudah lama tidak bertemu akan menyapa. Walau sekadar bertujuan untuk menyapa, namun ada kalanya soalan mereka tetap berbisa dan menyentap perasaan.


SOALAN-SOALAN LUMRAH YANG DITANYA PADA SI DARA DAN SI BUJANG

1. Bila nak kahwin? (Untuk mereka yang belum bertemu jodoh).
2. Belajar kat mana? (Untuk mereka yang sudah habis sekolah).
3. Kerja apa? (Untuk mereka yang sudah bekerja).
4. Pakai kereta apa? (Untuk mereka yang sudah berkereta).
5. Kawan kerja apa? Orang mana? (Untuk mereka yang sudah ada pakwe/makwe).

SOALAN-SOALAN LUMRAH YANG DITANYA PADA PASANGAN MUDA

1. Dah ada isi? (Untuk mereka yang baru kahwin).
2. Mana cukup satu aje. Bila nak tambah? (Untuk mereka yang sudah ada anak satu).
3. Duduk rumah sewa ke beli? (Untuk mereka yang menetap di bandar).
4. Berapa harga rumah? (Untuk mereka yang sudah beli rumah).
5. Kereta hutang lagi ke dah habis bayar? (Untuk mereka yang pakai kereta lama).

SOALAN-SOALAN LUMRAH UNTUK PASANGAN/INDIVIDU BERMASALAH

1. Kenapa suami/isteri tak balik sekali? (Untuk mereka yang beraya solo atau dengan anak-anak sahaja).
2. Ada orang baru ke? (Untuk mereka yang sudah bergelar ibu atau bapa tunggal)
3. Dah dapat kerja lain ke belum? (Untuk mereka yang berhenti kerja).
4. Bisnes ok? Boleh ke menampung hidup? (Untuk mereka yang kelihatan tidak begitu mewah).
5. Wah sihat kau sekarang! (Untuk mereka yang semakin gemuk).
Itu adalah sebahagian soalan yang sering dilontarkan oleh saudara-mara kepada kita yang balik beraya ni. Agak-agak apakah cara terbaik untuk menjawab soalan-soalan cepumas ini?


CARA MENJAWAB SOALAN CEPUMAS

Sebenarnya soalan-soalan tersebut adalah soalan biasa. Bagaimanapun kesannya bergantung pada niat orang yang bertanya dan perasaan orang yang mendengar.  Jika niatnya ikhlas untuk bertanya tidak mengapa. 

Bagaimanapun, selalunya soalan itu terhasil daripada orang-orang yang rasa bahawa diri dan keluarganya lebih hebat atau berjaya daripada anda sekeluarga.

Biasanya mereka akan memulakan kisah-kisah besar dalam ahli keluarga. Mengenai cucu-cucu mereka, kenaikan pangkat, kereta baru, rumah baru yang mahal dan bermacam-macam lagi. Kemudian, barulah mereka akan melemparkan soalan kepada anda tujuannya adalah sebagai perbandingan.

Jadi, untuk menyelamatkan anda daripada soalan-soalan ini dengan mudah, anda perlulah bercakap besar. Gembar-gemburkan segala kejayaan dan harta kekayaan anda untuk mematahkan hujahnya. 

Bagaimanapun, bukan semua orang suka bercakap besar. Ramai yang lebih senang merendahkan diri. Tidak melilit emas berlian di lengan atau mengenakan baju dan tudung berlabuci serta batu swarovski.  Pendek kata tidak suka menunjuk-nunjuk. Biarlah orang nampak cikai tak mengapa.


FIKIR DULU SEBELUM JAWAB

Senyum dan tenangkan diri. Semua soalan itu sebenarnya tidak perlu dijawab dengan lurus. Berilah jawapan kiasan atau rencong. 

Kalau dia tanya, anda tanyalah dia balik. Contohnya jika soalan mak saudara anda  berbunyi, Berapa harga rumah kau? Anda boleh jawab begini, Alah sekarang ni rumah mahal, kat Johor ni pun dah mahal kan? Berapa rumah Kina beli?

Pasti dia akan menjawab dengan senang hati kerana memang dia nak bandingkan harga rumah anda dengan rumah anaknya. 
Begitulah adanya cara terbaik untuk anda menjawab sesuatu yang anda mahu simpan sebagai rahsia. Tidak perlu terikut-ikut gaya orang yang suka menunjuk-nunjuk.

Kadang-kadang memang geram dan kita pasti hendak menjawab dengan gah juga tapi tak perlu. Nanti timbul riak pula. Anda perlu faham, bukan semua adik-beradik anda orang senang. Jadi, seboleh mungkin janganlah sampai terdengar sesuatu yang kurang enak dari mulut anda.

Tentang orang lain, biarlah kerana memang sudah begitu cara mereka atau sememangnya semua anak-beranak mereka berjaya dan kaya-raya belaka. Jadi, biarlah dia menghebahkan kejayaan mereka.

Foto: Carian internet
LANGKAH SELAMAT SIBUKKAN DIRI

Jika anda sememangnya tidak mahu diterjah dengan pelbagai soalan, sibukkan diri. Misalnya memasak, mencuci pinggan, melayan anak-anak dan anak saudara atau pun sebarang kerja yang dapat mengelak anda daripada bersemuka dengan saudara yang mulut laser atau kepohci. 

Saranan di atas adalah sebagai pandangan peribadi saya. Anda mungkin mempunyai cara tersendiri yang lebih bijak. Bolehlah kongsikan di ruangan komen sebagai panduan pembaca yang lain.

Semoga kita tetap gembira meraikan Idul Fitri ini tanpa memutuskan sillaturrahim sesama kita. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin. 

Salam Hormat,
Liza Ali
Fb: Lizaali Penulis
IG: Lizaali Penulis

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Reply: 29
Komen

Komen Terbaru

Quote mieymiey 5-7-2017 04:33 PM
Soalan paling best i dapat hampir setiap tahun, 'study mana?'
I tau la i ni babyface

Lain-lain Komen

Quote mzzenma 29-6-2017 10:55 AM
baru semalam pakcik belah bapa mertua tanya bila nak tambah anak
meolls jawab belum lagi..
lepas tu heshe siap tanya gaji berapa, bila nak beli rumah etc
mzz just jawab gaji alhamdulillah ok, rumah otw dalam proses

ni first time rasanya jumpa orang tanya gaji berapa
sabo je lah
Quote Artemesiaa 29-6-2017 12:35 PM
Sebab tu kena bijak dalam berbual.  Soalan2 sebegitu lebih baik dielakan untuk ditanya nampak sangat yang bertanya kurang pengalaman dalam hubungan komunikasi tak kira berapa usia beliau.
Quote sfinaria 29-6-2017 12:37 PM
Meols dh kne dh. Tiap tahun kne tanya soalan "belum ade isi ke?". Meols senyum je la sambil jawab "belum lagi. In shaa Allah lepas ni". Haihh
Quote batmana 29-6-2017 02:01 PM
hahaha

ada sdara aku siap tanya

buku bank ada berapa? simpanan berapa rm?

Quote fox. 29-6-2017 02:46 PM
Syukur sedara mara akak tak tanya soalan2 panas begini😃
Quote salimrock 29-6-2017 03:02 PM
ko ngisap lagi ke?

ada stok?
Quote mochi1098 29-6-2017 03:36 PM
salimrock replied at 29-6-2017 03:02 PM
ko ngisap lagi ke?

ada stok?

   sempoii
Quote mochi1098 29-6-2017 03:40 PM
Raya pertama salam ngan spupu dia ramas2 bahu aku..aku dh paham dia nk kata aku gemok.

Raya ke 3 p beraya umah dia, salam dia cakap: tegap nya kau.. vavik ah.
Aku syak sejak dr raya pertama dia duk tahan mulut nak kata aku gemok..:
Nak je aku libas mulut juih dia tu..
Quote veYron 29-6-2017 06:10 PM
huh...tu je la soalan yg mampu diorg handle. x pkir kot org terguris ke hape ke
Quote sundayz0 29-6-2017 09:50 PM
Musim raya je soalan cemni aktif, mujur aku kreatif dalam memulakan bicara sebermula;
"Bak pinjam lighter"
Quote sundayz0 29-6-2017 09:50 PM
Musim raya je soalan cemni aktif, mujur aku kreatif dalam memulakan bicara sebermula;
"Bak pinjam lighter"
Quote cmf_premierleag 29-6-2017 10:37 PM
salimrock replied at 29-6-2017 03:02 PM
ko ngisap lagi ke?

ada stok?

      
Adoilaa lawak
Quote cmf_premierleag 29-6-2017 10:38 PM
Thn ni ada gak tanya aku soalan.. Tp aku suka je sbb dia tanya "skang dah form berapa? "

Padahal aku dah 3 series pun makcik oii
Quote gerbera.memopad 30-6-2017 01:28 AM
Tak tahulah nak komen org tp aku tak terasa pun org tanya mcm2 masa raya. But instead, mak aku plak yg mcm terasa bagi pihak. Dia siap patenkan jawapan utk jwb bagi pihak aku. Aku nak gelakkan aje piil semua org adalah

But again, sedara aku mostly tak adalah penyibuk sgt pun. Lagi pun aku faham, drg tanya tu just nak start the conversation. Tak ada hal la, tak kecik hati pun
Quote b_n_c 30-6-2017 03:35 AM
gerbera.memopad replied at 30-6-2017 01:28 AM
Tak tahulah nak komen org tp aku tak terasa pun org tanya mcm2 masa raya. But instead, mak aku plak  ...

ok ni soklan cepumas utk awk...

apakah soklan2 yg ditanya oleh sedara mara tu smpai mak kena buat skema jwpn?
Quote AznieBunnie 30-6-2017 10:02 AM
tahun ni kena gini:

mak sedare: eh, ko keje p** ye? ingatkan tak kerja.
aku: (tepuk dahi) dah masuk 4 tahun dah. dah merasa bonus 3 kali dah. mak de rerajin la balik kampung, baru bleh catch up dgn citer semasa. (sambil menonong bawa pinggan pi dapoq)

tahun dulu-dulu yg paling menyucuk jiwa:

mak sedare: kak N dah gemok nooo. (gelak gedik mcm bbnu)
aku: hoih! kerja bagoih, gaji besaq, poket besaq, badan kena la besaq. ampa kuruih kuruih ni, gaji kecik kan? (sambil melemparkan satu sengehan paling sarkastik)
Quote estrelle 30-6-2017 02:02 PM
Orang tanya jawab jelah elok2.setaun skali je soklan ulang tayang tu.
Quote RatuDunia94 30-6-2017 02:37 PM
Iols pernah dpt soalan "bape inci saiz ***** laki ko?"
Quote ahd_naa 1-7-2017 06:45 AM
batmana replied at 29-6-2017 02:01 PM
hahaha

ada sdara aku siap tanya

Biar betul..sibuk nau  

Lihat semua komen(29)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.046007s Gzip On
To Top