Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

ISIS & US Masing-Masing Tidak Mengakui Memusnahkan Masjid 800 Tahun Di Iraq

22-6-2017 10:55 AM |Dilihat:992| Komen: 20
sumber : Reuters

Di Iraq, terdapat sebuah masjid yang dikenali sebagai Great Mosque of al-Nuri yang mempunyai 800 tahun sejarah habis dimusnah akibat letupan kelmarin. 

Walaupun pihak tentera Iraq memaklumkan letupan tersebut dilakukan oleh Kumpulan Militan ISIS, namun pihak ISIS menafikannya menerusi agensi berita Amaq dengan mengatakan bahawa masjid itu dimusnahkan oleh angkatan tentera Amerika Syarikat ketika melakukan serangan udara. 

Mengikut rekod, pemimpin Baghdad pernah kelihatan muncul di masjid tersebut pada tahun 2014. 

Menurut jrucakap tentera Amerika, Kolonel John Dorrian ketika ditemubual Reuters, beliau mengecam tuduhan pihak ISIS dan memaklumkan tentera bersekutu Amerika tidak pernah menjalankan serangan udara di kawasan tersebut. 

Pada tahun 2014, Kumpulan Mulitan ISIS berjaya merampas dan menduduki di Mosul, pada ketika itu pemimpin Baghdad membuat pengumuman menubuhkan "Negara-negara Islam" di dalam masjid itu.

Manakala, pada bulan Oktober tahun 2016, kerajaan Iraq telah melancarkan perang untuk merampas semula Mosul dan berjaya mengambil balik semula bahagian timur kawasan itu pada bulan Januari tahun ini. 

kemudian mula mengadakan serangan di bahagian barat pada bulan Februari dan juga berjaya rampas semula beberapa kawasan di bahagian barat Mosul.

sumber : Reuters

Masjid Great Mosque of al-Nuri adalah sebuah masjid yang siap dibina pada tahun 1172, menjadi terkenal kerana memiliki sebuah menara condong yang berketinggian 45 meter yang juga merupakan tanda mercu di Mosul. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
1
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 11
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Maideen. 28-6-2017 07:30 PM
andygila replied at 28-6-2017 07:26 PM
Mana boleh kau lebih percaya kepada kapir laknatullah
Lagipun kalau ISIS yang melakukan, su ...

Camtu pulak.......

Lain-lain Komen

Quote Maideen. 22-6-2017 11:26 AM
Maideen lebih percaya kepada  Kolonel John Dorrian .
Quote bangcak 22-6-2017 12:43 PM
musang king punya dorrian! cet!
Quote manjalara_01 22-6-2017 01:15 PM
US & ISIS ni mcm bff je..Saling interaksi antara satu same lain..Mcm kes bom concert Ariana Grande tu. Tup2 US kata ISIS ngaku...ahahahah...
Quote Maideen. 22-6-2017 02:15 PM
SEtelah membaca hujah hujah dan meneliti buti bukti yang dikemukan, jelas lah ISIS tak bersalah dan Amrika tipu!

Takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Quote armin 22-6-2017 10:27 PM
Pakat tak mengaku sbb takut kan dah musnahkn masjid 800 tahun.
Quote AbukRokok 28-6-2017 02:39 PM
senang je
salah syiah
Quote sekngucing 28-6-2017 03:10 PM
it's the new style with the new type of flow
wrist icicle,  ride dick bicycle
Quote sekngucing 28-6-2017 03:10 PM
it's the new style with the new type of flow
wrist icicle,  ride dick bicycle
Quote sekngucing 28-6-2017 03:10 PM
it's the new style with the new type of flow
wrist icicle,  ride dick bicycle
Quote andygila 28-6-2017 07:26 PM
Maideen. replied at 22-6-2017 02:15 PM
SEtelah membaca hujah hujah dan meneliti buti bukti yang dikemukan, jelas lah ISIS tak bersalah dan  ...

Mana boleh kau lebih percaya kepada kapir laknatullah
Lagipun kalau ISIS yang melakukan, sudah tentu akan takbir dulu dan mendapat berkat





Quote Maideen. 28-6-2017 07:30 PM
andygila replied at 28-6-2017 07:26 PM
Mana boleh kau lebih percaya kepada kapir laknatullah
Lagipun kalau ISIS yang melakukan, su ...

Camtu pulak.......

Lihat semua komen(20)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.087227s Gzip On
To Top