Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Kerajaan Batal Cadangan Kenakan GST Untuk 60 Barang Makanan

19-6-2017 03:38 PM |Dilihat:1804| Komen: 33

sumber; FMT

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) hari ini membatalkan cadangan mengenakan cukai barang dan perkhidmatan (GST) ke atas lebih 60 barangan makanan.

Memetik laporan Berita Harian, Ketua Pengarahnya, Datuk Subromaniam Tholasy berkata, keputusan itu dibuat selepas berbincang dengan Kementerian Kewangan.

Jabatan Kastam telah merujuk perkara ini dengan Kementerian Kewangan untuk maklumbalas dan telah membuat keputusan supaya P.U. (A) 162 Perintah Cukai Barang Dan Perkhidmatan (Pembekalan Berkadar Sifar) (Pindaan) (No. 2) 2017 dibatalkan, katanya dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, akhbar China Press memetik kenyataan Subromaniam sebagai berkata lebih daripada 60 barang makanan akan dikenakan GST.

Akhbar itu melaporkan, antara barang baharu yang bakal dikenakan GST, termasuk makanan laut tertentu, sayur-sayuran, buah-buahan, teh, kopi dan rempah.

Ia turut merangkumi belut, ikan todak dan buah-buahan yang diimport seperti avokado, buah ara, anggur, ceri serta beri.

Bagaimanapun, sayur-sayuran seperti kentang, kacang panjang, kacang, bayam dan jagung manis, akan dikecualikan daripada senarai GST. Barang lain termasuk bihun, kuey teow, laksa dan minyak kelapa.

Subromaniam berkata, JKDM memohon kerjasama semua pihak semua mengambil maklum mengenai pembatalan tersebut.

Senarai lengkap barangan dan perkhidmatan berkadar sifar, sila lawat gst.customs.gov.my atau www.federalgazette.agc.gov.my.- CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
1
Terkejut
0
Sedih
1
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 32
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote MengkuduMasam 20-6-2017 04:48 PM
mane maunya nak bat b4 PRU... mmg saja bagi bola tanggung laa

lpas PRU suma on balik seperti tiada apa yg berlaku

Lain-lain Komen

Quote kelapaparut 19-6-2017 03:41 PM
Takut lettew..lps pru thn depan buat lagi
Quote cikgu_izza 19-6-2017 03:58 PM
Tunggulah lepas PRU. Mesti segala mcm usul ni jadi kenyataan
Quote whitemagic 19-6-2017 03:59 PM
mana @dodolgemok
Quote Skuau 19-6-2017 04:19 PM
whitemagic replied at 19-6-2017 03:59 PM
mana @dodolgemok

Dh pindah ke bangla sinun@ xde gst...
Quote -electrifying- 19-6-2017 04:35 PM
Batalkan dia tu kena baca dgn konteks yg lain. TANGGUHKAN
Quote dodolgemok 19-6-2017 04:53 PM
Babi je lah kau acah2 prihatin bagai. Dah org bising ramai2 baru tau nak bincang balik. Cacai2 pulak da start melalak cam babi
Quote dodolgemok 19-6-2017 04:53 PM
whitemagic replied at 19-6-2017 03:59 PM
mana @dodolgemok

Kat thtrad lagi satu ala2 suka gembira kena gst, sekarang lain pulak bunyi cacai2 @Skuau . Mmg korang semua bangang eh
Quote pakis_hutan 19-6-2017 04:59 PM
Kejap nak buat, kejap tak mau.

Takpelah,bersyukurlah  *masukkan gambar acik tadah tangan bersyukur*
Quote JunkMail 19-6-2017 05:03 PM
bulan-bulan puasa ni saja je nak kasi aku mencarut perangai sekor2..
Quote sofiazara 19-6-2017 05:06 PM
Jabatan Kastam telah merujuk perkara ini dengan Kementerian Kewangan untuk maklumbalas dan telah membuat keputusan supaya P.U. (A) 162 Perintah Cukai Barang Dan Perkhidmatan (Pembekalan Berkadar Sifar) (Pindaan) (No. 2) 2017 dibatalkan

ini maksudnya yg berkadar sifar ni kena gst 6% kan

ke apa ni
Quote kecimpret 19-6-2017 05:07 PM


6hb cadang 19hb batal..itulah UMNO master of U-TURN



Quote ultra78 19-6-2017 05:13 PM
Alhamdulillah.



Quote xAthenax 19-6-2017 05:14 PM
kecimpret replied at 19-6-2017 05:07 PM
6hb cadang 19hb batal..itulah UMNO master of U-TURN

macam kes 13 303kk yang Deris Jusoh kata boleh sambung pengajian tu lah
kena desak, dan2 uturn kata kekeliruan


Quote xy_daen 19-6-2017 05:14 PM
Dah siap buat Pewartaaan...buat senyap2 lettew tetiba terkantoi gak.....
Quote AbukRokok 19-6-2017 10:19 PM
syukur kantoi
nasib ada insan kastam yang xpikir perut sdri
rasanya kastam2 lain dah terbayang bones 10 bulan klu tambah 60 barang ni
Quote R2D2 19-6-2017 10:35 PM
Esok muka depan akhbar, kerajaan prihatin
Dah boleh baca taktik UMNGOK ni
Quote Rahman+Mulhid 20-6-2017 05:57 AM
PENGHARAMAN MENYERUPAI SESUATU KAUM

Penganut Zoroastrian


Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mengetahui tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya akan dimintai pertanggungjawabannya. (QS: Al Isra: 36).

...dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan (0rang kafir) mereka setelah datang ilmu (petunjuk) kepadamu, sesungguhnya kamu kalau demikian termasuk golongan orang-orang dholim. (QS: Al Baqarah: 145).

dari Ibnu Umar,: Siapa saja yang menyerupai suatu kaum (gaya hidup dan adat istiadatnya), maka mereka termasuk golongan tersebut. (HR. Abu Daud dan Imam Ahmad).

dari Abu Hurairah Tidak akan terjadi kiamat sebelum umatku menerima (mengikuti) apa-apa yang dilakukan oleh bangsa-bangsa terdahulu (pada masa silam), selangkah demi selangkah, sehasta demi sehasta. Di antara saha-bat ada yang bertanya: (Ya Rasulullah) apakah yang dimaksud (di sini) seperti bangsa Persia dan Romawi? Rasulullah saw menjawab: Siapa lagi (kalau bukan mereka) (HR. Bukhori, ).

Siapa saja yang menyerupai suatu kaum, ia termasuk golongan mereka. (HR Abu Daud dan Ahmad).

Tidak termasuk golonganku orang-orang yang menyerupai selain golonganku. (HR at- Tirmidzi).

dari Abu Said Al-Khudriy "Kalian akan benar-benar mengikuti jalan hidup orang-orang sebelum kalian, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga andai mereka memasuki lubang biawak, maka kalian pun mengikuti mereka". Kami (para sahabat) bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah mereka adalah orang-orang Yahudi, dan Nashrani". Beliau menjawab, "Siapa lagi kalau bukan mereka". (HR. Al-Bukhoriy).
Quote mummyNSA 20-6-2017 06:18 AM
Lepas pru semua kena tax
Quote nour2001 20-6-2017 06:29 AM
mummyNSA replied at 20-6-2017 06:18 AM
Lepas pru semua kena tax

Yang Ni sudah pasti...

Lihat semua komen(33)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.086456s Gzip On
To Top