Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Dulu Solat Tarawih Ekspres, Kini Solat Berjemaah Sambil Berjoget Pula

16-6-2017 12:45 PM |Dilihat:9538| Komen: 114

Jika anda masih ingat, pada bulan Ramadan 2016 heboh di internet memperkatakan mengenai sebuah rakaman video solat Tarawih "ekspres" yang berlaku di Jawa Timur, Indonesia.


Menerusi video bertajuk Heboh Shalat Tarawih Tercepat di Pesantren Mambaul Hikam Mantenan, Udanawu, Blitar, ia menunjukkan solat Tarawih sebanyak 23 rakaat termasuk Witir dikerjakan dalam masa 7 minit sahaja.


Lebih memeranjatkan, "tradisi" itu rupa-rupanya sudah diamalkan di masjid sama sejak 160 tahun lalu.

Kredit foto - SAYS

Sejak semalam, tular sebuah video di laman Facebook memaparkan satu lagi solat berjemaah cara pelik dipercayai berlaku di Indonesia. 

Melalui video berdurasi 51 saat itu menyaksikan puluhan jemaah wanita dan lelaki sedang berjoget di dalam sebuah masjid. Berkemungkinan besar kejadian ini terjadi ketika solat Tarawih.

Loading FB Video...

Netizen yang menyaksikan video itu menganggap perbuatan tersebut sebagai 'sesat' kerana cara solat seperti itu bukan ajaran Islam. 



Menurut salah satu rukun solat yang diajar dalam agama Islam, solat hendaklah dikerjakan dengan tertib, mengikut aturan, turutan atau urutan seperti yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan. - CARI




Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
6
Terkejut
2
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 105
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote armin 22-6-2017 10:43 PM
Tak payah pergi konsert.. kalau gaya begini kt konsert bukan main dihencap

Lain-lain Komen

Quote rastaf 16-6-2017 12:49 PM

indon dan pelik2 berpisah tiada
Quote trakea 16-6-2017 12:49 PM
Pengikut nahdlatul ulama ke ?
Quote jejai 16-6-2017 12:56 PM
ada yang kata ni pengikut tarikat. bukan sesat. betul ke tak sesat mcm gitu
Quote tunangku 16-6-2017 12:57 PM
Kesian dlm masjid jd gitu
Quote irish_ieka 16-6-2017 01:07 PM
Ape ke gila sangat indon2 ni ? Ko takde akal ke pikir logik? Dah kenapa ko masuk masjid berjoget macam org mabuk? Eh sakit pulak hati aku la dgn diorg ni. Nauzubillah. Penah sekali aku makan kt kedai mamak. Bf aku tanye ade surau tak nak tumpang solat? Waiter indon tu ckp takde. Bf aku tanye balik  'habis kamu sembahyang di mana hari2?' . Selamber aje indon tu jawab 'jamak kan aja bapak. Bapak pon bisa jamak' . Meloncat bf aku dengar jawapan die hahah terus kene basuh dengan bf aku 'heish merepek ape jamak. Sy bukan musafir. Mana boleh! Merepek kamu ni' Die pon terkejut 'tak boleh? Tapi saya hari2 jamak' . Tergelak aku tgk. Bf aku ckp kt indonesia syiah berleluasa. Syiah mmg amalkan jamak je suke hati diorang.
Quote Siputjelly 16-6-2017 01:12 PM
Astagfirullahalazim.. scary tengok , dah macam kena rasuk
Quote rospinki 16-6-2017 01:14 PM
indon pelik2...agama dan hiburan bole dicampur aduk. lepas tu pakat astagperulahuladjimm..dgn sebutan tahapa2..aiyoooo
Quote rospinki 16-6-2017 01:15 PM
ya ampunnn..terawih ke gitu indon??

bodoh ke apa mereka2 itu...otak kemana?
Quote senahsanasini 16-6-2017 01:18 PM
padahal indon terdapat ulama yg hebat2, tp umat islamnya masih keliru dgn cara hdop islam..

harap malaysia tidak menjadi seteruk ini


Quote Lorra2411 16-6-2017 01:25 PM
apa ke bangang org indon ni?
Quote haryatie 16-6-2017 01:33 PM
Astagfirullahalazim...mcm kena rasuk jerk
x penat ker mcm tu...
Quote lolita737 16-6-2017 01:41 PM
boleh pulak menari macam tu..giler betul la.
Quote chazey 16-6-2017 01:45 PM
Dalam Islam,

Salah ke menari2 dengan tujuan memuji/memuliakan Allah menggunakan anggota badan?

Pertanyaan serius.
Quote matchstick 16-6-2017 01:54 PM
makan tempe dgn buah pala byk sgt indon ni..tu yg jadi tongong gitu
Quote atira 16-6-2017 01:59 PM
chazey replied at 16-6-2017 01:45 PM
Dalam Islam,

Salah ke menari2 dengan tujuan memuji/memuliakan Allah menggunakan anggota badan?
...

bagi umat syumul kita ni ...apa sahaja yg lain daripada yg dia buat adalah sesat..
tu sesedap hati kata perlis wahabi bagai....(cth)

apa lagi yg pelik cam indon2 tu buat..lagi la sesat...

sekian.. tak menjawab soalan



Quote CardiGans85 16-6-2017 02:00 PM
Ya Rabb...semoga mereka ni selamat d dunia akhirat.
Quote Pink_Purple 16-6-2017 02:06 PM
segalanya indon menduniaa.......
Quote mokcikKSKB 16-6-2017 02:06 PM
chazey replied at 16-6-2017 01:45 PM
Dalam Islam,

Salah ke menari2 dengan tujuan memuji/memuliakan Allah menggunakan anggota badan?
...

Kita nk ngadap allah sis kenalah jaga adab. Biasa kalau menari2 ni utk hiburan..sedangkan kita kena ngadap Allah 5 kali je sehari. Nak nak kita ni hamba dia..berdoa ngan Allah pon kita berkias2 lagi..hina nya kita ni. Boleh plak dah lah hamba hina dina berjodet jumpa tuhan.seolah kita ni mempermainkan tuhan je.
Quote zach2008 16-6-2017 02:08 PM
Mereka bukan sembahyang kan.
Serupa jugak dengan mereka yg tgh hafaz Quran, mereka pun goyang2 badan. Tak la serupa indon semua tu. Dia org kata separuh sedar

Lihat semua komen(114)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.052440s Gzip On
To Top