Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Mandi Malam Adalah 'Ubat Tidur' Paling Mujarab, Percaya Tak?

14-6-2017 04:33 PM|Oleh: Maly Rosli | Dilihat: 2664| Komen: 41

Susah nak tidur atau kerap terjaga pada waktu malam? Mungkin ada di antara anda yang mengamalkan pengambilan ubat dan lazimnya ubat batuk atau selesema untuk mendapatkan tidur malam yang nyenyak.


Foto: Valley Sleep Center

Tahukah anda mandi sebelum tidur sebenarnya sangat bermanfaat? Memetik portal Time, kajian mendapati mandi pada waktu malam boleh buat anda tidur dengan lena.

Dr. Dianne Augelli dari Pusat Perubatan NewYork-Presbyterian/Weill Cornell berkata suhu tubuh memainkan peranan penting dalam mengawal ritma sirkadian, yang memberitahu bila tubuh perlu berasa mengantuk atau Waspada.


Foto: Internet

Mandi adalah proses mendinginkan tubuh yang kemudiannya merangsang hormon oksitosin atau kebahagiaan untuk mengusir tekanan, lalu merangsang anda untuk tidur, ujar Dr. Dianna Augelli.

Sementara itu, Shelby Harris dari Pusat Perubatan New Yorks Montefiore mendapati mandi pada waktu malam dapat menurunkan suhu badan, sekali gus meningkatkan efek merangsang tidur.

"Sebaiknya, mandilah 90 minit sebelum waktu tidur supaya dapat memberi ruang untuk tubuh menurunkan suhu badan dan kemudiannya memberi isyarat bahawa tubuh sudah siap untuk berehat (tidur)," katanya.


Foto: askmen.com

Jadi, kalau anda mahukan tidur yang berkualiti dan nyenyak serta bangun dengan segar keesokannya, amalkanlah rutin mandi sebelum waktu tidur. Semoga maklumat ini bermanfaat untuk anda. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
8
Marah
3
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 35
Komen

Previous : Jangan Panaskan 5 Makanan Ini Ketika Sahur, Kalau Degil Bahaya Menanti

Next       : Tertanya Juga, Bolehkah Daun Pisang Dimakan Sebenarnya?

Komen Terbaru

Quote zaliyana 19-8-2017 12:33 AM
Setuju..memang setiap malam akan mandi sebelum tidur..
Tak selsesa tidur kalau tak mandi..

Lain-lain Komen

Quote Artemesiaa 14-6-2017 04:37 PM
Betul juga badan kena rasa bersih dan selesa baru le boleh tidur dengan lena
Quote kuzaime 14-6-2017 04:45 PM
Musim2 panas x ada hujan ni mmg kerap sgt dah mlm2 buta pun mandi lagi..
Quote WhiskeyScotch 14-6-2017 04:49 PM
Orang tua-tua kata kalau mandi malam nanti senang kena paru-paru berair.
Quote vanillaninja 14-6-2017 05:11 PM
Percaya! Sebab I memang suka mandi malam2 before tidur. And I tidur mati tak sedar2 sampai pagi
Quote myakayina 14-6-2017 05:36 PM
betul lah tu..lepas mandi otomatik mata ngantuk..
Quote huehue 14-6-2017 05:59 PM
Yesss. I selalu mandi malam before tidur baru best sikit nak tidur.
Quote NekNgah 14-6-2017 06:28 PM
Setuju, lepas mandi rasa selesa & tenang. Letak kepala zzzzzzzzz
Quote zztop63 14-6-2017 06:33 PM
Setuju,.. lepas mandi,..buat projek.. rasa selesa & tenang. Letak kepala zzzzzzzzz
Quote Zasss777 14-6-2017 08:44 PM
Bukan org dulu dulu kata mandi malam tak elok utk kesihatan ke?
Quote febreze 14-6-2017 09:42 PM
Zasss777 replied at 14-6-2017 08:44 PM
Bukan org dulu dulu kata mandi malam tak elok utk kesihatan ke?

dulu2 sbb perigi jauh..org tua2 takut anak2 g perigi mlm2 bahaya...takut terjatuh..
lgpon water heater pon ade
Quote Zasss777 14-6-2017 09:55 PM
febreze replied at 14-6-2017 09:42 PM
dulu2 sbb perigi jauh..org tua2 takut anak2 g perigi mlm2 bahaya...takut terjatuh..
lgpon water h ...

So yg kata paru paru berair, pendek umur kalau mandi malam semua tu hanyalah mitos semata mata la kan.
Quote gigahertz 14-6-2017 11:44 PM
Zasss777 replied at 14-6-2017 12:44 PM
Bukan org dulu dulu kata mandi malam tak elok utk kesihatan ke?

bila mandi jangan jirus air kena kepala dulu.jirus kat badan lepas tu baru kepala.
ni petua nak elak strok
Quote zawara 15-6-2017 12:03 AM
percaya... memang selalu sebelum tidur mandi dulu..tarik selimut.. nikmat
Quote chazey 15-6-2017 02:30 AM
Tak percaya. Akak selalu buat. Tak juga hilang insomnianya.
Quote parasitology 15-6-2017 02:43 AM
chazey replied at 15-6-2017 02:30 AM
Tak percaya. Akak selalu buat. Tak juga hilang insomnianya.

sis stress kot pikir masalah..mungkin selepas mandi malam patut disusuli dgn zikir sesambil pejam mata tu...baru berkesan kot
Quote Ahcum 15-6-2017 07:58 AM
Percaya. Sbb mmg selalu buat pon. Lepas mandi otometik ngantuk terus zzz
Quote Ahcum 15-6-2017 07:58 AM
Percaya. Sbb mmg selalu buat pon. Lepas mandi otometik ngantuk terus zzz
Quote Ahcum 15-6-2017 07:58 AM
Percaya. Sbb mmg selalu buat pon. Lepas mandi otometik ngantuk terus zzz
Quote Ahcum 15-6-2017 07:58 AM
Percaya. Sbb mmg selalu buat pon. Lepas mandi otometik ngantuk terus zzz

Lihat semua komen(41)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.046445s Gzip On
    To Top