Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Bulan Puasa, Tapi Kenapa Ramai Orang Marah-Marah?

14-6-2017 03:27 PM |Dilihat: 1615| Komen: 23

Mutakhir ini, banyak diviralkan video orang-orang yang marah dan mengamuk pada seseorang yang tidak dikenalinya. Begitu mudah darahnya mendidih, begitu lancar dia mengeluarkan kata-kata kesat dan begitu ringan tangannya berkelakuan membuli.

Bahkan kerana marah dan dendam ada yang dipukul sampai mati. Astaghfirullahalazim, apa nak jadi manusia ni? Orang begini tidak percaya pada Tuhan agaknya. Tak ingat mak bapak ke?
 

Tidak kira lelaki mahu pun perempuan, marah itu adalah fitrah. Sesiapa pun boleh marah. Sama seperti sedih. Bagaimanapun, orang yang penyabar jarang menyerlahkan sifat kemarahannya.  Sebaliknya marah itu disimpan dengan cara tersendiri (ikuti tip elak marah di bawah).

Simpan kemarahan bukan bererti takut tapi sering muhasabah diri. Kalau aku marah, bagaimana buruknya orang tengok perangai terjerit-jerit dan memaki-hamun di khalayak ramai. Malu ibu bapa dan keluarga.

Ingat pesan saya ni, kalau nak buat jahat, selalu ingat mak bapak dan anak-anak. Letak sifat ihsan pada mereka. Insya-Allah selamat. Benar, sekuat-kuat iman ialah menegur dengan tangannya, kemudian dengan mulutnya dan selemah-lemah iman ialah menegur dalam hatinya. Bagaimanapun, menegur itu dengan penuh hikmah. Bukan dengan menggunakan kata-kata kesat umpama orang tidak beradap.

Biar orang buat kita, kita jangan buat orang. Beralah bukan bererti kalah. Biarlah orang ambil parkir kita, biarlah orang potong barisan kita. Bila anda marah, anda akan rasa penat, sakit hati dan stress. Tidak fasal-fasal dapat penyakit secara PERCUMA.

Cuba redha dan biarkan saja. Tidak ada bezanya seminit lewat atau selangkah lambat kecuali ajal. Andaikan saja dia hendak terberak atau ada kecemasan di rumah. Habis cerita.

JIWA MUDA SARANG KEMARAHAN
Jiwa muda adalah sarang kemarahan. Manakala kekuatan adalah kayu api kemarahan.  Biasanya bila kita muda dan sihat, kita tega untuk membiarkan api kemarahan marak di dalam dada hingga mendidih darah dan seterusnya menggelegak sebelum meledak macam gunung berapi. Bahaya, memang bahaya. Baik cari air penawar kalau anda sering rasa begini.

Sayanglah orang tua yang usia sudah lanjut masih gagal mengawal kemarahan. Ertinya hidup dia sedang tidak tenang. Allah jauh dari hatinya walau pun dia macam dekat dengan Tuhannya. Dirinya masih bersaka dengan dendam dan api amarah.

Mudahnya dia berasa sakit hati walau pun hanya digigit nyamuk halus atau perut lapar kerana berpuasa. Sesungguhnya marah yang membuta-tuli itu adalah daripada syaitan. Segeralah beristighfar banyak-banyak.  Bertaubatlah dan serahkan segalanya pada Allah.

 TEKNIK MENGAWAL KEMARAHAN UNTUK ORANG BIJAK

1. AMALKAN SUNNAH RASULLULLAH S.A.W
Dari Abu Hurairah r.a bahawa ada seorang lelaki berkata kepada Nabi Muhammad S.A.W : Berilah aku wasiat. Baginda menjawab, Engkau jangan marah! Orang itu mengulangi permintaannya berulang-ulang. Kemudian Nabi Muhammad S.A.W bersabda: Engkau jangan marah!
[Hadis riwayat  al-Bukhari]

2. TARIK NAFAS
Teknik pernafasan yang betul dapat membantu meredakan saraf-saraf yang dalam keadaan tegang. Ia boleh memudahkan anda bertenang dan elak daripada marah dengan segera.
a. Tarik nafas dalam-dalam dengan 4 kiraan (letak tangan di atas perut anda dan rasa perut anda naik ketika bernafas)
b. Tahan nafas anda dengan 2 kiraan sebelum menghembus nafas keluar.
c. Hembus perlahan nafas anda (muncungkan bibir seolah-olah mahu bersiul) dan lepaskan dengan 8 kiraan.
d. Perhatikan berapa kali anda bernafas dalam 1 minit. Jika anda bernafas melebihi 17 kali seminit maka anda mungkin perlu memahirkan diri anda dengan teknik pernafasan asas ini.
 e. Kadar biasa pernafasan bagi dewasa dalam keadaan relaks ialah 10-12 kali seminit.
* Orang yang sedang marah, nafasnya laju macam orang bersukan.

3. MINUM SEGELAS AIR
Jika anda berdepan dengan orang yang marah jangan curahkan minyak tetapi berilah dia segelas air. Rasa lega dan hilang daripada haus ini akan sampai ke otak dengan menghantar isyarat agar bertenang kerana tenang itu penawar  manakala marah itu penyakit.
 
4. DIAM
Bila anda rasa marah, diam. Bila ada orang sedang sakitkan telinga anda dan hati anda mula rasa macam ada jarum yang mencucuk-cucuk, usah menjerit. Tutup mulut kemas-kemas dan buat kerja macam biasa. Mengira, berzikir atau bayangkan yang indah-indah dalam hati.
 
5. SEGERA BERLALU

Jika keadaan mengizinkan, berlalu segera dari situ. Jika tidak, jauhkan diri anda daripada punca kemarahan. Mungkin anda boleh menelefon seseorang untuk berbicara dan sebagainya.  Anda juga boleh mengambil wuduk, solat atau pun tidur. 

6. BERFIKIR MATANG
Berlapang dada dan terimalah dia seadanya. Tiada manusia yang sempurna. Semua orang ada buat silap. Jadi, maafkan semua orang. Marah tidak akan menguntungkan sesiapa. Jadi, tanpa rasa marah, tali silatulrahim akan lebih kukuh.

Percayalah, kalau anda mengamuk di bazar Ramadan, anda sebenarya rugi besar. Membazir betul kalau anda sakit hati pada entah siapa-siapa yang tak ada kena mengena dalam hidup anda. Tidak kiralah sama ada anda Hajah Heathrow ke, Kakak Buang Selipar ke, cubalah berlapang dada. Tak berbaloi dan buang masa!

Apa Reaksi Anda...

Bagus
4
Marah
2
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
0
Reply: 23
Komen

Komen Terbaru

Quote degurlz 16-6-2017 02:04 PM
punca sbb stress kerja maybe

Lain-lain Komen

Quote Adline67 14-6-2017 03:34 PM
Tq for info
Quote MisXoXo 14-6-2017 03:45 PM
tq..sy setuju sgt isu ini dikongsi..bgs sbg muhasabah sy jg..say NO to mengamukkk xtentu hal
Quote harrypoter 14-6-2017 03:46 PM
lapar dow
Quote Alais 14-6-2017 03:48 PM
Sebab lapar.  Kemalangan pun banyak sebab letih. Sebab itu aku tak puasa. Bayar fidyah senang.
Quote zawara 14-6-2017 03:49 PM
kalau tengah marah..  selalu diam je pastu berlalu pergi.. aku tak reti nak marah mulut.. so pendam jela sampai satu tahap menangis sbb tak tahan marah..
Quote harrypoter 14-6-2017 03:50 PM
zawara replied at 14-6-2017 03:49 PM
kalau tengah marah..  selalu diam je pastu berlalu pergi.. aku tak reti nak marah mulut.. so pendam  ...

asl plis..
Quote zawara 14-6-2017 04:00 PM
harrypoter replied at 14-6-2017 03:50 PM
asl plis..

  asl pm tepi
Quote harrypoter 14-6-2017 04:03 PM


ok, dh pm...
harap2 sangkut la kali ni
Quote mujer_in_espejo 14-6-2017 04:17 PM
Marah sbb lapar dan x sabar.
Quote Artemesiaa 14-6-2017 04:27 PM
Betul sebab lapar le tu nak2 bila dah masuk tengahari hingga menjelang waktu berbuka.  Sebab tu kalau ada yang marah2 dalam jangkamasa tu cecepat iols offer nak belanja air sirap ais segelas.  Selalunya berjaya sebab theols akan rasa segan terus ngaku masih berpuasa.
Quote CiliPadiSedap 14-6-2017 04:44 PM
sbb tu akak kurang driving masa ramadhan sbb ramai zombie atas jalan raya
Quote WhiskeyScotch 14-6-2017 04:51 PM
Biasalah manusia seringkali gagal mengawal nafsu amarah walaupun di bulan puasa. Nafsu tu musuh utama manusia kalau tak mampu dikawal dengan baik.
Quote zztop63 14-6-2017 06:40 PM
marah sebab perut lapar...
bila lapar kepala pening..dan cepat marah
Quote mark903 15-6-2017 12:17 AM
calm down.........
Quote haryatie 15-6-2017 09:19 AM
bulan posa cpt mrah sbb perut lapar kut...
kalau terlalu marah aku
nak gaduh takut
Quote gerbera.memopad 15-6-2017 09:48 AM
Eh, aku baru je marah kat one driver ni semalam. Marah sorang2 dlm kereta je, nak ajak kelahi tak sanggup plak kena viral

Tapi iols pantang btl la org yg tak reti nak guna lorong yg dah disediakan bila nak masuk kat mana2 kawasan. Depan2 pintu gate tu la baru nak membelok. Org kat belakang yg nak jln lurus ni duk beratur la menunggu
Quote mynameisjoe 15-6-2017 01:57 PM

hahahaha
Quote izzat1987 15-6-2017 07:13 PM
Kenapa marah2 sebab nafsu syaitan diaorang tak terdidik walaupun syaitan dh kena ikat. Nafsu tu pun jahat lebih kurang syaitan laaa. Thats why jadi macam tu.
Quote ciwi1166 15-6-2017 07:23 PM
sebab tak tahan tngk perangai bodo...kihkihkih

Lihat semua komen(23)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.057387s Gzip On
To Top