Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

"Kalau Dulu Masa Mewah Semua Sayang, Tapi Sekarang Semua Lari" - Jadi Miskin Lepas Kaya

26-5-2017 06:33 PMKomen: 36


Rata-rata mereka yang menerima bantuan bekalan dapur dari abanG semunya pernah menerima PAMPASAN, VSS, SAGUHATI dan KWSP dari hasil mereka bekerja selama bertahun tahun.

Gelap mata

Tak tahu menguruskan duit

Pelaburan

Bayar hutang 

Enjoy 

Dan sebagainya 

INI MEMANG KISAH BENAR YA. Ianya punca mereka-mereka yang abanG jumpa melalui program Empire Food Bank ini menjadi papa kedana/miskin tiada rumah untuk berteduh, tiada keluarga untuk mengadu, tiada kawan untuk meluahkan perasaan, tiada sesiapa yang sudi dekat. 

Dulu dulu . Masa mewah semua dekat , semua sayang, semua  rapat, kentut pon wangi, tapi bila dah miskin/susah semua lari ?" itu luahan dari salah seorang penerima bantuan barang dapur abanG. 


Kenapa dan di mana silapnya?

Lebih menyedihkan lagi apabila anak-anak yang dulu di basuh kencing beraknya, ditatih untuk berjalan, disuapkan susu dan makanan ke mulut, diajar mengaji, diberi pendidikan sehingga peringkat tertinggi KINI buang kedua orang tuanya  mereka di caci di maki dibiarkan sebatang kara tanpa belas kasihan dan hanya ihsan org sekeliling menjadi peneman.

Benarlah pepatah ada mengatakan 

Seorang IBU boleh menjaga 10 orang anaknya TETAPI 10 anak BELUM tentu boleh menjaga SEORANG IBU

Kes sebegini banyak berlaku di sekeliling kita, sedar atau tidak atau kita buat-buat tak nampak yang bernasib baik akan ada pihak-pihak kebajikan datang dan ambil mereka ke Rumah orang tua-tua, mana yang tidak bernasib baik tinggalah mereka sendirian di rumah usang, kaki lima,bawah jambatan atau di mana-mana yang di fikirkan selesa. 

Dengan faktor kesihatan yang kurang baik menambah lagi duka atau sengsara buat mereka.. siapa yang akan bantu mereka ? TIADA SIAPA ! 


Kesan simpati dan kesian kita tidak kekal lama dan mereka akan terus dilupakan didikan dan agama belom boleh menjamin anak-anak kita akan menjadi Insan yang BERKEBAJIKAN lagi BERTANGGUNGJAWAB di masa akan datang.

Untuk kita semua HARI INI adakah kita inginkan masa depan kita sama seperti mereka yang yang abanG bantu? TIDAK ! 

Semua orang inginkan hari tuanya yang lebih baik, di kelilingi oleh anak-anak dan mempunyai sedikit harta hasil penat lelah selama bekerja.

Lakukan sesuatu daripada SEKARANG terapkan nilai-nilai kebajikan dan kasih sayang kepada anak-anak kita, tunjukan sifat kasih sayang dan kebajikan buat anak-anak kita, atur dan laburkan duit ke tempat yang di jamin pulangannya.


Apa yang kita lakukan hari ini bukan untuk kita esok hari tapi untuk masa depan kita yang akan datang.

Sama-sama kita fikirkan sama-sama kita ubah masa depan yang lebih baik. Ingat!

Setiap perbuatan kita HARI INI akan mendapat impak di MASA HADAPAN.

abanG bersama team EMPIRE PROJECT menjalankan program bantuan barang dapur kepada 150 keluarga di Kuala Lumpur setiap bulan, daripada 150 keluarga yang di bantu sebahagian daripadanya akan mendapat bantuan 3 bulan berturut-turut. Program ini telah masuk tahun ke 3 di jalankan dan kini abanG bekerjasama dengan sekolah kebangsaan di Kuala Lumpur dalam membantu pelajar asnaf/miskin menerima bantuan barang dapur ini.

Kepada mereka yang ingin turut serta membantu boleh membuat sumbangan ke akaun rasmi Maybank Persatuan Empayar Kebajikan Malaysia (Empire Project)  - 5640 6143 1661. Ref : Empire Food Bank

Like dan follow page FB: Empire Project We Care We Share

Like dan follow Instagram : empireproject37

- Love abanG -

Apa Reaksi Anda...

Bagus
18
Marah
24
Terkejut
13
Sedih
29
Lawak
14
Bosan
19
Reply: 28
Komen

Komen Terbaru

Quote jlgg 9-10-2017 06:20 PM
ray ban uk
Premier Jewelry. - Official
Nike Air Force 1 Homme
Nike Air Max Femme
kate spade outlet sale
kate spade bags
Hermes Outlet
burberry
michael kors
michael kors outlet sale
NIKE Schuhe Shop
pandora charms outlet
hermes bag
Salomon Speedcross Shoes
hot dor
Air Max 90 Femme
payless near me
salomon sneakers
michael kors
black friday
Jewelry Armoire - Official
Nike Air Jordan
Nike Jordans
omega watches
coach handbags sale
puma oulet sale
prada outlet sale
michael kors handbags
under armour
chrome store
Dreamland Jewelry - Official
Louis Vuitton Online
louis vuitton outlet
Green Cleaned
Diamond Rings - Official
birkenstock canada
michael kors outlet online
Air Max 90
school bags on sale
Air Max 180
Air Max Enfants
michael kors factory outlet
michael kors bags
burberry books
burberry outlet sale
birkenstock sandals
kate spade australia
Nike Air Max 1
mens sunglasses
sunglasses hut
pandora australia
puma australia
Nike Air Max 2017
pandora australia
ugg uk
Michael Kors
kate spade outlet
prada outlet online
pandora charms sale clearance
Jordan Flight 45 Femme
kate spade
China wholesale
ugg boots
Kruz-graphix
ray ban outlet
Engagement Rings - Official
coach outlet online
coach outlet online
coach outlet
black friday
pandora jewelry sale
pandora jewelry
black friday shopping
Nike Schuhe Damen
ray-ban eyeglasses
Air Max Enfants
nike jordan shoes
Air Jordan 11 Femme
Nike KD 8
shop mlb
kate spade outlet bags
burberry outlet
Online Oyun
Nike Air Jordan Enfants
kate spade uk
payless shoes
Nike Air Max 90
kanye west shoes
kate spade shopping
coach outlet store
ugg uk
pandora necklace
oakley sunglasses
moncler sale
Longchamp outlet
discount oakley sunglasses
Nike Air Max
moncler jacket
Nike Free
swatch watch
birkenstock outlet
oakley sunglasses
Premier Jewelry - Official
Prada Bags
under armour shoes
kate spade italy
sunglasses
hermes belt
michael kors outlet
Nike Air Max 2017
birkenstock outlet
Nike Air Max 90 Mes
prada outlet woodbury
michael kors outlet online
burberry outlet sale
michael kors black friday
burberry
louis vuitton outlet
Air Jordan Femme
payless shoes
coach carter
Nike Air Jordan enfants
Wholesale Outlet Sale
Wave Prophecy 2 Shoes
michael kors outlet online
Michael Kors Outlet
michael kors australia official
80's Fashion
kate spade outlet online
prada handbags
kate spade
Nike Boots
oakley outlet
Cartier Watches
Air Max 1 Homme
birkenstock
michael kors outlet
gel kayano
Air Max 95
Nike Air Max 90
michael kors outlet online
kate spade
puma outlet
pandora charms
pandora uk
kate spade outlet online
michael kors shoes
Nike Free Run
?m th?c
ray-Ban sunglasses
louis vuitton outlet online
Nike Air Jordan Enfants
fake sunglasses
michael kors
kate spade outlet
pandora rings
Nike Shox R3
coach factory outlet
Nike Air Max Chase
michael kors
snow boots
ray ban sunglasses
rayban sunglasses
spendless shoes
coach tennis shoes
sunglasses
michael kors australia
puma shoes
diesel watches
Nike Free 3.0
Air Max 180 Homme
north face sale
burberry outlet
Prada Shoes - Official
Chanel Outlet
coach outlet us
oakley sunglasses
tracking ups
birkenstock
michael kors australia
pandora rings
ua shoes
prada outlet online
michael kors us
Wholesale womens autumn winter clothing
hermes outlet
official coach outlet site
louis vuitton outlet
Chaussures pour Femme
michael kors outlet
Nike Air Jordan Enfants
clb shoes sale
Dreamland Jewelry - Official
Nike Air Max 2017
seiko watches
sunglasses
Coach Factory Outlet
Nike Free
michael kors outlet online
official michael kors
ray ban frames
ray ban erika
coach outlet online
michael kors outlet
Air Max 180
pandora uk
Nike Air Max Enfant
hermes belt
nike outlet
Ray Ban sunglasses
nflshop com
chaussures nike
Nike Air Jordan Enfants
louis vuitton
nike running shoes
coachs outlet
Air Max 180
chrome store
Watches
mk outlet online
Rolex Watch
moncler us
puma outlet
Promise Rings - Official
michael kors shop australia
ray ban sale
Nike Blazer Femmes
kate spade outlet
michael kors australia
burberry sale
chaussure pas cher
birkenstock sandals
coach outlet online
puma sneakers
Nike Air Force
nike running
timberland outlet
prada outlet online
yeezy boost 350 shoes
michael kors outlet online
ray-ban sunglasses
Nike Free Run
michael kors outlet
Lunette Oakley
the beat
black friday michael kors
ray ban shop
Lisinopril 10mg Us
pandora australia
sunglasses store
prada us
Nike Dunk SB Low
trazodone100mg
michael kors outlet online
ugg boots
Nike Air Max 180
evbid
timberland boots
Air Jordan 10
coach outlet
louis vuitton outlet
moncler outlet
coach factory outlet online
backlink
business blog
kate spade bags
louis vuitton outlet
nbastore
michael kors bags
michael kors
birkenstock sandals
chrome store
polo outlet
Wedding Rings- Official
pandora uk
kate spade outlet
yeezy boost 350
michael kors
Air Jordan Retro 3
Nike Air Max Couple
kate spade sale
yeezy boost 350 shoes
mk outlet for sale
yeezy shoes
kate spade outlet store
burberry outlet
Coach Handbags
yeezy boots 350
kate spade handbags
ray ban outlet
Air Jordan Homme
pandora uk
kate spade australia
pandora outlet
Jewelry Armoire - Official
michael kors uk
Louis Vuitton Outlet
Nike Free Run
prada outlet online
puma shoes
jlgg10.9

Lain-lain Komen

Quote Esmiria 26-5-2017 07:18 PM
hmmmmmmmmmmmmmm
Quote CiliPadiSedap 26-5-2017 07:47 PM
kalau nak derma derma je, yang banyak bunyi aku lempang sorang sorang..

sekali pantai di lambung ombak, sekali lempang sis cili padi sampai
Quote Zasss777 27-5-2017 02:47 AM
Inilah yg dinamakan kehidupan
Quote Zasss777 27-5-2017 02:47 AM
Inilah yg dinamakan kehidupan
Quote Jorja 27-5-2017 03:30 AM
Seorang IBU boleh menjaga 10 orang anaknya TETAPI 10 anak BELUM tentu boleh menjaga SEORANG IBU

Ni biasa terjadi pada mak2 yg bangga boleh beranak..mulut hansuang tak fikir perasan orang suka2 tanya "eh kenapa kau belum ada anak lagi" ...contohnya acik2 kepam yg suka kutuk bini si fizo tu.. insyaAllah semoga mak2 mulut celupar ni dapat balasan setimpal.. bangga dengan #asalberanak last2 bila tua nanti mungkin lebih teruk nasibnya dari yg belum beranak
Quote Esmiria 27-5-2017 04:28 AM
es pun sma.dulu seme org syg es including awek cun tapi skng SME buat bodo. x Lyn es.kahkah.
Quote NekNgah 27-5-2017 09:59 AM
Lumrah hidup,  kita kena sentiasa beringat.
Quote boyagombak 27-5-2017 12:15 PM
Dulu engkau menyayangi diriku ini
Apa saja yg kubuat kau senangi
Tapi kini engkau dh mula berubah
Apa saja yg kubuat engkau benci
Quote jiji85 27-5-2017 11:18 PM
alu baca sbb nak tau apa punca dia jatuh miskin...tp sampai ke sudah xda sbb n tajuk mcm xda kaitan ngn artikel..byk bunyi pulak nak buat amal sampai aku terjebak nak baca artikel..choii
Quote Sitinurbaya 27-5-2017 11:43 PM
hahaa kasianye
Quote Super-M 28-5-2017 08:41 AM
nak buat amal ni bagus, tp saranan aku kalau org ni miskin, tanya dgn jkm, jumpa jkm.. walau dia ckp xpernah minta bantuan.kdg2 jkm ada fail diaorg,rekod dr jiran dll. sila semak..

aku xcakap semua ya.. aku xcakap xbagus tolong org miskin..kalau biasa dgn golongan ni.. org miskin ada 2 keadaan sbnrnya.. bnyak yg aku kendalikan bila semak dgn jkm cerita jd lain,hal jd lain.kalu dia cerita miskin itu ini sbb anak, sbb itu ini.. sila semak..dgr sumber dua pihak.. mcm kes viral makcik rumah buruk. bersepah, cakap org xpeduli,sedara adik. beradik xkisah.. bila ahli keluarga tampil kedepan tunjuk bukti baru tau mcmne.

org miskin ni kita tolong bukan dengan suap ikan je, tp beri pancing dan mata kail. yg pemalas ni mmg kita leh nmpk, kita nak bantu, dh sediakan pancing, umpan, mata kail pun xnak. alasan setinggi gunung. nak bersuap goyang kaki..
Quote Ayda89 29-5-2017 09:43 AM
Hidup ibarat roda, cemtulah..
Quote LautBiru52 29-5-2017 09:51 AM
tak semua tapi ada sesetengah orang miskin ni diorang yg create sendiri..bila dah selalu dapat bantuan diorang jadi lemak tau..diorang tak beringat sebab tahu akan ada yg bantu nanti..ada duit abis dibuat berseronok..duit abis kang mula la buat cerita sedih..aku tak kesian langsung orang miskin jenis mcm ni..orang lain beria cari duit..hujung2 diorang tadah tangan je nk duit sambil goyang kaki dekat rumah..
Quote chinta89 29-5-2017 10:01 AM
jiji85 replied at 27-5-2017 11:18 PM
alu baca sbb nak tau apa punca dia jatuh miskin...tp sampai ke sudah xda sbb n tajuk mcm xda kaitan  ...

tu lah.. mcm x kena tajuk ngn isi
Quote chinta89 29-5-2017 10:05 AM
Jorja replied at 27-5-2017 03:30 AM
Seorang IBU boleh menjaga 10 orang anaknya TETAPI 10 anak BELUM tentu boleh menjaga SEORANG IBU
...

btl tu..

kat opis ak ade sirg kakak ni, bangga sgt konon jd supermom jaga anak2 kecik berderet 3 org semua lelaki. sibuklah asik bcerita psl anak2, duk kepoh org2 bujang x kawin lagi bla bal bla..

siyes ak ckp dia nampakwarak tp mulut jahat sgt sampai ak penah acapkali doa; semoga Allah balas kejahatan mulut dia, ak nk tgk sejauh mana sgt anak2 yg dibanggakan tu akan berbakti kat dia, x buat jahat kat org (sb dia kompidem anak2 diasuh bak syurgawi sgt hingga perlekeh cara org lain didik anak), dia potpet2 kat org bujang psl anak la psl laki la (x menjaga sensitiviti).

jgn berlagak sgt sape yg ade anak, sape yg dh kawin ade laki ade anak. blm tentu selamanya indah!
Quote chinta89 29-5-2017 10:10 AM
Super-M replied at 28-5-2017 08:41 AM
nak buat amal ni bagus, tp saranan aku kalau org ni miskin, tanya dgn jkm, jumpa jkm.. walau dia ckp ...

yelah u, sama ngn kawan i cter dia jaga bahagian bab2 kemiskinan.

org miskin ade 2 jenis.

pertama, mmg miskin tp x tau mcmne nk ikhtiarkan perubahan sb org kg kan x tau cara dan saluran btl diorg ni kalau dibantu, diberi bantuan 'mata kail dan pancing' deols mmg maju ok, taraf idup jd lbh baik dan berusaha keluar dari kemiskinan. jenis sesetengah sekerat jalan pun ramai, bagi bantuan lps tu jual plk peralatan kita bagi, xleh susah sikit terus putus asa. org yg mcm ni susah lah nk tlg.

kedua, jenis yg nak 'ikan' je.. tau buat anak dan x nak bekerja pun.. jenis ni paham sdiri lah.

kang ade porumer marah ak plk sb byk bunyi bab2 mcmni di bulan puasa..
Quote myakayina 29-5-2017 10:31 AM
ada masa kita di atas ..ada masa kita di bawah..hidup ni penuh pancaroba.. waktu senang kena beringat..waktu susah mmg menduga..
Quote leylapple 29-5-2017 11:18 AM
chinta89 replied at 29-5-2017 10:10 AM
yelah u, sama ngn kawan i cter dia jaga bahagian bab2 kemiskinan.

org miskin ade 2 jenis.

yang selalu mintak2 bantuan tu kebanyakannya jenis no.2...

yang betul2 susah dan masih berusaha mmg jarang meminta..dibantu pun beberapa kali menolak...

kalau nak dibagi bantuan pun kena ber'alas'. malu katanya terima bantuan sedangkan masih mampu berusaha

selalunya yang golongan nie, anak2 menjadi..

golongan no.2, pemalas selalunya...ramai anak dan pengotor...kdg2 anak pun tak sekolah...tak dijaga

Quote nisako 29-5-2017 12:14 PM
hmmmmmm mmg mcm ni la skrg ni............

Lihat semua komen(36)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.080406s Gzip On
To Top