Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Sayang Dengan Pasangan, Perlukah Hormati Keluarga Dan Sahabatnya?

24-5-2017 01:45 PMKomen: 18


Assalamualaikum netizen, 
Masih dengan perkongsian mengenai Tip untuk mengelakkan suami anda mencari lain. Artikel sebelum ini telah menyentuh mengenai (1) Pengurusan Syak Wasangka, dan (2) Memahami Kehendak Pasangan. Jom, kita ke tips yang seterusnya.

Hormati Pasangan Anda, Keluarga dan Sahabatnya

Hormat menghormati perlu sentiasa disemat dalam diri sekalian manusia kerana ianya merupakan medium utama dalam mengekalkan kesejahteraan dan keamanan sama ada buat seluruh warga dunia, institusi keluarga, rakan-rakan dan sekalipun buat insan yang anda tidak kenali.


Hormati Pasangan Anda
Apabila anda bersetuju menerimanya sebagai kekasih dan suami anda, bermaksud ia merupakan persetujuan awal daripada anda untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri yang mana salah satunya adalah dengan menghormatinya sebagai seorang pemimpin keluarga. 

- Usah menaikkan suara menegakkan usul anda kerana ianya bukan mengarah kepada jalan penyelesaian sesuatu masalah itu tetapi ia akan meruncingkan lagi masalah yang berlaku.

- Jangan sesekali memaki hamun pasangan dengan menggunakan bahasa yang kasar dan kesat. 

Bakal mencipta satu perilaku baru buat kekasih atau suami anda. Barangkali daripada seorang yang pendiam dan penyabar, bakal menjadikan dirinya sebagai seorang lelaki yang pemarah dan lebih teruk jika amarahnya itu disusuli dengan sepak terajang. 


Hormati Keluarga Pasangan Anda
Adakala keluarga pasangan anda tidak menyukai kehadiran anda sebagai pasangan anak lelakinya dan lebih teruk jika mereka tidak merestui anda sebagai bakal menantu mereka. Amatlah ditekan bahawa sikap memberontak samada melalui percakapan mahupun perlakuan adalah sesuatu yang ditegah. Anda bakal memberi satu impak yang lebih buruk mengenai pandangan mereka terhadap diri anda. 

- Usah mengikut emosi dalam menghadapi ujian ini. Kaji apa kelemahan anda yang menjadi punca akan kebencian itu tercetus. 

- Ubahlah mengikut kehendak mereka namun pastikan ianya tidak bercanggah dengan ajaran Allah.

- Biar apa pun ungkapan atau reaksi yang ditunjukan oleh keluarga pasangan anda terhadap diri anda, tetap tenang menempuh semuanya.

Tiada yang lebih baik selain memohon pertolongan dariNya agar dilembutkan hati keluarga pasangan anda. Kesabaran di sini amat perlu demi mendapat sokongan pasangan anda dan menambat hati keluarganya seterusnya menyelamatkan hubungan yang terjalin agar tidak terputus ditengah jalan hanya kerana orang kebencian keluarganya. Inilah sebahagian daripada ciri-ciri kekasih atau isteri unggul.

Foto: Carian internet
Hormati Rakan Kepada Pasangan Anda
Sahabat handai pasangan anda selalunya telah bersamanya kian lama dan pastinya mereka hadir dalam hidup pasangan anda terlebih dahulu daripada anda. Ini memberi kesan kepada sebahagian lelaki yang pentingkan hubungan sesama rakan mereka. Jika anda hadir dalam hidupnya dan membawa satu situasi yang kurang menyenangkan di kalangan rakan-rakan pasangan anda, barangkali dengan perilaku anda yang kurang senang dengan kehadiran mereka, bakal memberi satu tamparan hebat buat pasangan anda. 

Sikap sombong dan angkuh perlu dijauhi kerana di dalam dunia ini penghuninya bukanlah anda bersama pasangan anda sahaja. Adalah sesuatu yang membanggakan seorang lelaki itu jika rakan-rakannya memuji akan perilaku kekasihnya. Hasilnya, kasih dan sayangnya terhadap anda semakin menebal dan berbunga. 

Jika jelas dari pandangan masyarakat, mereka bukan rakan yang baik dan boleh membawa pasangan anda ke lembah kejahatan, maka adalah menjadi tanggungjawab anda untuk menasihati teman lelaki atau suami yang dicintai agar tidak terikut-ikut rentak rakan-rakannya yang barangkali boleh menjeratnya. Perlu diingat juga, cara dan pendekatan anda dalam menasihati pasangan perlu bijak agar ianya tidak menjengkilkannya tetapi pendekatan anda biar sehingga pasangan anda berasa dihargai.

Apa Reaksi Anda...

Bagus
19
Marah
18
Terkejut
14
Sedih
23
Lawak
15
Bosan
16
Reply: 18
Komen

Komen Terbaru

Quote Daisyna 28-5-2017 11:20 PM
Bertolak ansur baru bahagia hubungan

Lain-lain Komen

Quote mirandanicky1 24-5-2017 02:26 PM
Kena saling mhormati
Quote Zasss777 24-5-2017 03:13 PM
Harus la kan!
Quote Elle_mujigae 24-5-2017 03:28 PM
Setuju.... Mesti la akan sayang dan hormat macam famili sendiri...
Quote WhiskeyScotch 24-5-2017 04:19 PM
Yes, we don't have to like it but we have to respect each other.
Quote mbhcsf 24-5-2017 05:22 PM
harus hormati dan raikan selagi mana tak bertentangan syarak.
Quote cik-jaja 24-5-2017 05:55 PM
memang la ng sesiapa pon kt kena hormat..
Quote Levespa 24-5-2017 06:08 PM
ye kena hormat.. kalau tak boleh masuk tak suka dengan keluarga dia pun kena pandai2 lah bawak diri.. jangan tunjuk la rasa benci tu.. just be corteous
Quote Mbak_oya 24-5-2017 09:59 PM
Kena bertolak ansur.
Baru hidup aman damai.
Quote CardiGans85 24-5-2017 10:11 PM
Hormat and play safe dgn yg bmslh. Jgn buat muka..
Quote Missfadh 25-5-2017 12:30 AM
Mmg perlu hormat. Yg penting kena toleransi.
Quote siskepoh 25-5-2017 03:29 PM
mestila uolss. nak kwen kena kawen da whole family. ingat yach
Quote Esmiria 26-5-2017 10:24 AM
APA punya tjuk artikel.as org beragama,kau mesti hormat.tapi jgn smpi msuk hati.
Quote Esmiria 26-5-2017 10:27 AM
mmng kna hormat rkn somior istri tpi jgn smpi mesra sgt-berscandal mcm stu kes krt Tu.laki demam sempat terlanjur.x phm aku.
Quote mrizumi 26-5-2017 02:53 PM
Kena pandai2 bwk dri la..
Ada jgk member kawen muda..dulu dh ckp kna pkr pnjg..tp xdgr..
Skrg ni duk mgadu xleh masuk ngn mertua,ipar duai..
Pyh kalau jnis ego..xnk adapt ngn situasi..
Quote Minami2013 26-5-2017 03:11 PM
Ofkos la kena hormat... especially anak lelaki tanggungjawab die kat mak sampai mati...  jangan pulak kita yg menjarakkan dia ngan mak dia...
Quote Farnor 28-5-2017 09:35 AM
Yap betul.. Kena respect..terutama dengan mak ank lelaki..dgn kawan2 dia pun pandai2 lah menyuaikan diri.
Quote misswa 28-5-2017 07:45 PM
Lagi2 kalau dapat anak emak  
Quote Daisyna 28-5-2017 11:20 PM
Bertolak ansur baru bahagia hubungan

Lihat semua komen(18)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.074811s Gzip On
To Top