Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Tinggal 100 Ekor Sahaja, Dugong Di Malaysia Hadapi Ancaman Pupus

3-11-2016 01:00 PM |Dilihat:2149| Komen: 15
Malaysia boleh dikategorikan sebagai salah sebuah negara berbahaya untuk haiwan terancam apabila sekurang-kurangnya satu perlima daripada spesis mamalia yang hampir pupus, termasuk kambing gurun Sumatera, dugong dan harimau Malaya.

Data Bank Dunia menunjukkan 70 daripada 336 spesis mamalia terancam di Malaysia tercatat pada 2014 dan menjadikan ia ketujuh tertinggi di dunia dalam kategori ini.

sumber foto: https://haydensanimalfacts.files.wordpress.com

Laporan Astro Awani mengatakan, sejak penemuannya pada lewat 1960-an, ancaman kepupusan dugong semakin meruncing yang kini dianggarkan hanya tinggal kira-kira 100 ekor dugong sahaja di seluruh negara.

Difahamkan, spesis mamalia itu kebanyakannya dapat dikesan di perairan negeri Johor, Sabah dan Sarawak.

Menurut Pengurus Program yang bertanggungjawab ke atas pelaksanaan Memorandum Persefahaman (MoU) Dugong di bawah Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa Bersatu, Dr Donna Kwan, antara faktor menyumbang kepada penurunan populasi hidupan laut berkenaan akibat tersangkut dalam pukat, selain pencemaran laut dan kemusnahan habitat hidupan berkenaan. - CARI

sumber foto: astro awani


Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 15
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote anaktoyol 4-11-2016 11:24 AM
Ada lg 100 ekor...hmmm lama lagilah nk pupus....najib yg ada sorang jer tu pun...berjuta orang doa biar cepat pupus tapi tak pupus2

Lain-lain Komen

Quote fishcracker 3-11-2016 01:36 PM
wujud lagi rupanya...ingatkan dah lama pupus sejak awal 2000-an,
teringin nak tengok dugong live,
Quote finesse 3-11-2016 01:41 PM
Kasihannya.. plg kasihan harimau malaya.. panda cina pula yg dijaga baik..
Quote kuntau 3-11-2016 01:45 PM
Dugong dah banyak yg jadi keyboard warrior.. maki maki org kat forum..
Quote supernaturalee 3-11-2016 01:47 PM
thread sape tah
ade listkan dugong ni salah satu spesis rare di dunia



Quote bobby01 3-11-2016 01:54 PM
malaysia tinggal 100 ekor saje?
Quote Decaffeinated 3-11-2016 01:55 PM
Malaysia boleh dikategorikan sebagai salah sebuah negara berbahaya untuk haiwan terancam apabila sekurang-kurangnya satu perlima daripada spesis mamalia yang hampir pupus, termasuk kambing gurun Sumatera, dugong dan harimau Malaya.

TS Loo please lah. Ayat pertama ni pun aku dah tak faham....
Btw, dugong ni kan haiwan laut, boleh ja dia lari ka indon kan, so?..
Quote Decaffeinated 3-11-2016 01:57 PM
finesse replied at 3-11-2016 01:41 PM
Kasihannya.. plg kasihan harimau malaya.. panda cina pula yg dijaga baik..

ada satu ekor tu dah convert jadi harimau Malaysia for political correctness....


Quote dodolgemok 3-11-2016 02:01 PM
Ada dugong rmbut kembang, harap dpt membiak
Quote kikuri 3-11-2016 02:17 PM
dodolgemok replied at 3-11-2016 02:01 PM
Ada dugong rmbut kembang, harap dpt membiak

saya bantah spesis dugong tersebut dari membiak
Quote akulami 3-11-2016 02:19 PM
dugong pun tak sanggup dok kat malaysia..banyak kena cukai...tahun depan confomm gst 8% kalau depa menang...lari lari
Quote akulami 3-11-2016 02:21 PM
dodolgemok replied at 3-11-2016 02:01 PM
Ada dugong rmbut kembang, harap dpt membiak

dugong yang sekoq ni kalu membiak nahas kita...spesis kurang tolong menolong...

Quote dodolgemok 3-11-2016 02:56 PM
akulami replied at 3-11-2016 02:21 PM
dugong yang sekoq ni kalu membiak nahas kita...spesis kurang tolong menolong...

Asalkan dpt tmbah populasi dugong cukupla
Quote -electrifying- 3-11-2016 03:20 PM
dodolgemok replied at 3-11-2016 02:01 PM
Ada dugong rmbut kembang, harap dpt membiak

dh thp mnopos bley ke mmbiak lgi?
Quote emmet_23 3-11-2016 03:28 PM
Dugong dulu femes kt johor
Quote anaktoyol 4-11-2016 11:24 AM
Ada lg 100 ekor...hmmm lama lagilah nk pupus....najib yg ada sorang jer tu pun...berjuta orang doa biar cepat pupus tapi tak pupus2

Lihat semua komen(15)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.110195s Gzip On
To Top