Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Hukum Bayar Zakat Bukan Di Tempat Cari Rezeki

1-7-2016 01:01 PM|Dilihat: 5855| Komen: 8

Perintah untuk mengeluarkan Zakat bagi setiap Muslim sudah sangat jelas ..

Oleh : Dean BZ


Perintah untuk mengeluarkan Zakat bagi setiap Muslim sudah sangat jelas menurut tuntutan dalam agama Islam kerana membayar zakat merupakan salah satu Rukun Islam yang harus dilakukan.


Zakat ada pelbagai jenis, dan salah satunya zakat fitrah yang diwajibkan ketika bulan ramadan. Jadi sudahkah anda menunaikan zakat fitrah untuk tahun ini? Jangan lupa kerana hanya tinggal beberapa hari saja lagi kita akan menyambut hari raya Aidilfitri.

Mungkin ramai yang lebih gemar membayar zakat ketika pulang ke kampung untuk beraya. Namun tahukah anda apa hukum membayar zakat bukan ditempat mencari rezeki? 


Jadi, jangan pandang ringan dan tunaikan lah zakat dengan segera sebelum pulang beraya di kampung. - CARI.



Lihat Komen Views: 5855   Comments: 8 Balas Komen

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0

Previous : Benarkah Banyak Elemen Adat Dalam Sambutan Hari Raya Seperti Takbir, Ziarah Kubur?

Next       : -

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote alasala 5-7-2016 01:10 PM
Lafaz mengakad zakat fitrah dan bersalaman itu sunat. Yang utamanya niat utk membayar zakat fitrah kpd yg telah ditetapkanNya. Yang paling utama, bila kita mengikut amil yg dilantik oleh pemerintah, sekurang2nya kita memperolehi 2 jenis pahala iaitu "mentaati pemerintah" dan melaksanakan tanggungjawab kpdNya selaku pembayar zakat fitrah.

Antara sebab utama disyariatkan zakat fitrah adalah kerana itu merupakan perintah Allah dan Rasul. Malah hasil zakat ini digunakan utk membantu golongan asnaf yg memerlukan. Adapun zakat fitrah itu juga merupakan antara kaedah kita melengkapkan kekurangan yg berlaku ketika kita berpuasa di bulan Ramadhan. Dan sekiranya kita merasakan mahu membayar lebih utk zakat fitrah (merasakan kekurangan pada diri dalam berpuasa), tiadalah menjadi kesalahan malah dituntut kpd yg mahu melaksanakannya.

Ada faedahnya bersalaman sesama muslim iaitu digugurkan dosa. Jika kita mahu membayar zakat fitrah, dimana2 tempat kita bermukim, maka disitulah kita membayarnya. Berlainan pula dgn zakat pendapatan yg mana dimana sumber kita perolehi keuntungan, maka disitulah kita membayarnya (amil yg dilantik oleh pemerintah). Sekiranya terdapat 4 negeri kita berurus niaga, maka pilihlah negeri yg mana pejabat urusan yg menguruskan hal ehwal syarikat utk membayar zakat pendapatan kerana pusat pengurusan mewakili tempat rezeki dikumpulkan utk membayar zakat pendapatan. Kalau boleh elakkan menyamakan zakat pendapatan dan zakat fitrah kerana zakat fitrah pelengkap puasa seseorg manakala zakat pendapatan pelengkap pendapatan seseorg. Wallah Hu'alam

Lain-lain Komen

Quote syadq 1-7-2016 02:31 PM
Ada dgr ceramah dari pusat zakat, kalau zakat pendapatan memang seeloknya bayar di negeri mencari rezqi (sama macam contoh UAI bagi utk yg dtg meniaga kat cenering tuh).

Utk zakat fitrah, ada sedikit kelonggaran. Kalau lihat waktu yg paling afdhal membayar zakat fitrah ialah sebelum sembahyang hari raya. Wallahu'alam.
Quote tagas 1-7-2016 10:46 PM
Edited by tagas at 1-7-2016 10:47 PM
kucing_2016 replied at 1-7-2016 05:51 PM
Salam.......semalam aku ngan bangau naik ke nebula ungu jap.......balik singgah kat planet marikh... ...

Duk diam2 tg rambutan la @Acong

org sibuk puase siang2 ko tido

dah mengingau byr zakai smpai ke planet segala
Quote kucing_2016 3-7-2016 12:29 AM
Edited by kucing_2016 at 3-7-2016 12:58 AM
kucing_2016 replied at 1-7-2016 05:51 PM
Salam.......semalam aku ngan bangau naik ke nebula ungu jap.......balik singgah kat planet marikh... ...

Salam......Apabila kami catatkan dengan ayat-ayat mutasyabihat.........apabila kami menukilkan kata-kata dengan bahasa yang samar,kiasan dan sindiran....ada pulak MANUSIA-MANUSIA IKAN........yang tak faham-faham.........
Ramainya MANUSIA-MANUSIA IKAN yang seperti kamulah.......ISLAM ini selamanya ditindas dan dihina.......mengkaji ILMU biar sampai ke hujung alam semesta sekalipun.......biarpun tidak pernah terjangkau oleh akal fikirmu.
Buat bod ISLAM......MEMBICARAKAN TENTANG KEILMUAN DI DALAM ISLAM,sebagai pemikir dan pengkaji ilmu........Apakah kamu SANGKA ISLAM itu AGAMA?
Apakah kamu SANGKA ISLAM itu semata-mata AL-QURAN dan AL-HADITH?
WALAUPUN BLOG DAN BOD INI KAMU YANG EMPUNYA......APAKAH PADA PEMIKIRAN KAMU..........KAMU YANG PALING BETUL DI ANTARA SEMUA YANG HADIR DI SINI?

Quote kucing_2016 3-7-2016 12:56 AM
tagas replied at 1-7-2016 10:46 PM
Duk diam2 tg rambutan la @Acong

org sibuk puase siang2 ko tido

Ni sekor lagi......datang tak bagi salam...........adik beradik khinzir ke apa ni?????
Kakak aku semalam baru balik dari USA.....Aku tanya dia.......dah bayar zakat lum?.......belum jawab dia.....bayar kat sini je le....
Aku cakap ustaz kat you tube tu kata HARAM ko bayor kat sini.......ko pi balik USA sana gi bayor zakat pastu balik semula sini dah dekat nak raya ni.....terpaksa le kakak aku tempah flight petang tadi balik semula ke USA sebab nak kena bayor zakat kat sana.......
Budak-budak kerja aku semuanya INDON.....15 puasa hari tu semuanya dah aku suruh balik  ke INDON cuti raya......BILA AKU TERBACA USTAZ NI KATA HARAM.....terpaksalah aku call balik budak-budak ni semua,ramai pulak tu dekat 70 orang......bayar dulu zakat kat sini pastu baru balik semula beraya kat INDON.........Budak kerja aku yang paling jauh kat JAWA BARAT.....nak ke mari tambang je dah dekat RM700. pergi balik kena RM1400......nak kena bayar zakat RM8 kat sini......nasib le nak camana......Jika tidak HARAM PULAK?
Aku ngan bangau ni dok JOHOR.....TAPI projek aku kat kelantan ada,kat perak ada,kat negeri sembilan ada satu,kata sarawak pun ada ye tak NGAU.....
KITA ni kira CARI MAKAN kat mana ye Ngau????????? Takkan nak bayar ZAKAT kat ke empat2 negeri kot???....Semalam dah tersalah bayar kat planet MARIKH.....Kira sedekah dah le tu......Aku ingat la NGAU....kita bayar kat PULAU PISANG je le esok.....Ko pi tempah bot....esok kita pi sana.

Quote tagas 3-7-2016 09:33 AM
Edited by tagas at 3-7-2016 09:36 AM
kucing_2016 replied at 3-7-2016 12:56 AM
Ni sekor lagi......datang tak bagi salam...........adik beradik khinzir ke apa ni?????
Kakak aku  ...

Bodoh nye pekeja2 ko

same bodoh cam ko

Baghal nye kakak ko

mesti muke ala2 mr bean jenis yg betina
Quote CikNia 5-7-2016 11:02 AM
maaf tumpang tanya, zakat fitrah e-online camna?boleh ke? macam zakat selangor buat.. bagaimana dengan lafaz niat zakat fitrah?boleh niat camtu ke?biasa kena berjabat tangan dan lafaz kan..maaf tak tahu jangan kecam...
Quote alasala 5-7-2016 01:10 PM
Lafaz mengakad zakat fitrah dan bersalaman itu sunat. Yang utamanya niat utk membayar zakat fitrah kpd yg telah ditetapkanNya. Yang paling utama, bila kita mengikut amil yg dilantik oleh pemerintah, sekurang2nya kita memperolehi 2 jenis pahala iaitu "mentaati pemerintah" dan melaksanakan tanggungjawab kpdNya selaku pembayar zakat fitrah.

Antara sebab utama disyariatkan zakat fitrah adalah kerana itu merupakan perintah Allah dan Rasul. Malah hasil zakat ini digunakan utk membantu golongan asnaf yg memerlukan. Adapun zakat fitrah itu juga merupakan antara kaedah kita melengkapkan kekurangan yg berlaku ketika kita berpuasa di bulan Ramadhan. Dan sekiranya kita merasakan mahu membayar lebih utk zakat fitrah (merasakan kekurangan pada diri dalam berpuasa), tiadalah menjadi kesalahan malah dituntut kpd yg mahu melaksanakannya.

Ada faedahnya bersalaman sesama muslim iaitu digugurkan dosa. Jika kita mahu membayar zakat fitrah, dimana2 tempat kita bermukim, maka disitulah kita membayarnya. Berlainan pula dgn zakat pendapatan yg mana dimana sumber kita perolehi keuntungan, maka disitulah kita membayarnya (amil yg dilantik oleh pemerintah). Sekiranya terdapat 4 negeri kita berurus niaga, maka pilihlah negeri yg mana pejabat urusan yg menguruskan hal ehwal syarikat utk membayar zakat pendapatan kerana pusat pengurusan mewakili tempat rezeki dikumpulkan utk membayar zakat pendapatan. Kalau boleh elakkan menyamakan zakat pendapatan dan zakat fitrah kerana zakat fitrah pelengkap puasa seseorg manakala zakat pendapatan pelengkap pendapatan seseorg. Wallah Hu'alam

Lihat semua komen(8)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.045416s Gzip On
To Top