CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Keindahan Air Terjun Lata Payung Setiu Yang Belum Di Ketahui Ramai

1-3-2016 12:33 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 15306| Komen: 11

Description: Melihat airnya yang jernih kehijauan hingga menampakkan dasar membuatkan air terjun ini sering...

Oleh : Dean BZ


Melihat airnya yang jernih kehijauan hingga menampakkan dasar sungai membuatkan air terjun ini sering dikunjungi penduduk tempatan setiap kali hujung minggu. Namun penduduk luar masih ramai yang tidak tahu akan kewujudan air terjun ini kerana ia terletak dikawasan agak terpencil.


Kurangnya promosi menjadi punca Air terjun Lata Payung yang terletak di Hutan Lipur Lata Payung di daerah Setiu, Terengganu ini masih belum diketahui ramai. Lokasinya terletak 25 km dari Bandar Seri Langkap melalui Jalanraya Seri Langkap-Kampung Payong Baru dan 65 km dari Bandaraya Kuala Terengganu. 



Menurut penduduk tempatan, air terjun disini sangat sejuk hingga menusuk ke tulang hitam kerana lokasinya terletak dikawasan bukit bukau. Disebabkan itu tak ramai mampu berendam di dalam air terlalu lama. Disini juga pengunjung dapat melihat ikan-ikan berenang didasar sungai.

Diharap pihak berwajib dapat mempromosi dan menyediakan lebih banyak kemudahan awam di kawasan air terjun ini agar lebih ramai pengunjung dan pelancong dapat menikmati keindahan alam yang masih belum diketahui ramai ini. 

Apa pun, kebersihan dan keaslian tempat ini perlu sentiasa terpelihara agar generasi akan datang turut dapat merasai khazanah negara yang berharga ini. - CARI Infonet.









21

Bagus
6

Marah
14

Terkejut
16

Sedih
7

Lawak
15

Bosan

Friends Rank (79 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Lorra2411 1-3-2016 12:54 PM
wow, jernihnyaaaaaa
Quote makkenits 1-3-2016 01:06 PM
tmpt lepak semasa program kampung angkat yg jadi kenangan aku sampai skrg.. mmg sejuk air ni... tp bnyk fasiliti kena disediakan sblm promosi blh dibuat... tandas, tmpt salin baju... even jln pun besarkan skit n resurface sbb aku gi naik moto n jln kaki pun dah nak terjatuh sbb batu2 besar kat denai yg jadi laluan masuk ke air terjun ni.. nak mandi tepi jalan tu mcm x best sbb laluan utama org kampung.. cuma perlu berhati2 time hujan sbb ni laluan kepala air.. org kg ada cerita pernah ada org mati dihanyutkan kepala air..
Quote skyreds 1-3-2016 01:49 PM
banyak jek tempat2 macam nie ... bawah kaki gunung ledang pun ade  

x payah promosi ... hancur nanti kawasan2 mcm nie,yang x tau biorkan x tau
Quote chinta89 1-3-2016 03:28 PM
wowwww.. sgt cantik~boleg g lainkali ni
Quote LavaUollss 1-3-2016 11:45 PM
habis la kalau jadi tempat tumpuan..baik diam2 je
Quote Lemon_juice 31-7-2016 09:03 PM
Cantiknya.jgn dicemari dgn sampah sarap dah le..kang x psl kencing tikus plak
Quote aurorayasmeen 13-9-2016 08:05 PM
byk gk tmpt best kt area besit n setiu eh..khazanah negara..biar la xpyh eksploit
Quote puteri_lz 5-10-2016 11:31 AM
Thank you for the good info
Quote puteri_lz 5-10-2016 11:31 AM
Thank you for the good info
Quote puteri_lz 5-10-2016 11:32 AM
Thank you for the good info
Quote d_anne04 17-4-2019 10:01 AM
cuti 1 mei nanti nak pegi...

xperlu la promosi besar-besaran..ni bukan theme park

Lihat semua komen(11)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-5-2022 07:44 PM GMT+8 , Processed in 0.071217 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top