CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Tampal Bawang Di Tapak Kaki Baik Untuk Serap Toksin

23-2-2016 04:54 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 25501| Komen: 14

Description: Mungkin kedengaran seperti janggal apabila menampal tapak kaki dengan bawang besar....

Oleh : Dean BZ


Mungkin kedengaran seperti janggal apabila menampal tapak kaki dengan bawang besar yang biasanya kita gunakan untuk memasak. Disebalik petua pelik ini tersembunyi banyak manfaat pada kesihatan.

Dalam bidang perubatan di China, telapak kaki memiliki jalur akses terus pada beberapa bahagian organ tubuh badan anda yang lebih dikenali sebagai meridian. Meridian ini adalah jalur tertentu organ pada tubuh. Bagi mereka yang memahami perubatan Cina mungkin tahu bahawa sistem meridian sangat berkait rapat dengan sistem saraf.

Salah satu cara paling mudah untuk membuka jalur-jalur listrik (meridian) adalah dengan cara memotong bawang merah atau bawang putih dan menampalkannya pada tapak kaki. 


Manfaat menampalkan potongan bawang pada telapak kaki disaat tidur :


Membersihkan darah: Saat anda tidur, asam fosfat dari bawang diserap melalui trans-dermal pada tapak kaki dan masuk ke pembuluh. Asam fosfat mampu memurnikan dan menyerap racun dalam darah.

Membunuh bakteri, kuman dan patogen: Bawang, baik itu bawang putih mahupun bawang merah memiliki manfaat anti-bakteri dan anti-virus yang kuat! Ketika anda tidur, kandungan bawang akan menghisap bakteri berbahaya dan racun akan keluar dari tubuh melalui tapak kaki.

Memurnikan udara: Udara di bilik atau ruangan tempat anda tidur akan menjadi bersih.



Pastikan anda menyucikan tapak kaki terlebih dahulu sebelum menampal bawang tersebut. Elakkan menggunakan bawang yang sama untuk keesokkan harinya kerana kuman dan bakteria yang melekat pada bawang membuatkan bawang sudah tercemar. Selamat mencuba. - CARI Infonet.





Sumber  - vivamerah.blogspot.com



66

Bagus
21

Marah
31

Terkejut
15

Sedih
20

Lawak
21

Bosan

Friends Rank (174 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote zamzarai 23-2-2016 05:08 PM
menarik info ni. nnt boleh la try.
Quote missinpiece 23-2-2016 05:46 PM
tgk stokin
Quote fire_place 23-2-2016 07:16 PM
Xtahu betol ke x sebenarnya,
TP sbb anak aku demam,PG sana sini xkebah.
Aku pun buat gini gak dlm masa sama bg juga ubat.
Ni kira alternatif jelah.
Quote cmf_Kimmy 23-2-2016 09:27 PM
tapak kaki aku selalu sakit, bolehlah try ni.
Quote kentel 24-2-2016 07:59 AM
cmf_Kimmy replied at 23-2-2016 09:27 PM
tapak kaki aku selalu sakit, bolehlah try ni.

sis gout kot
Quote ISTRIMITHALI 24-2-2016 10:17 AM
nak try lah.. x yah membazir bli mnde kt tapak kaki tu nak buang toksin.
ade jugak dengar.. klau anak dmam ke selsema ke.. mase tidur tu potong bawang  letak kat penjuru bilik..
sbb tu x blh kupas kulit bawang siap2 pastu simpan. x elok utk kesihatan.huhuuu
Quote swayne 24-2-2016 11:02 AM
nak try lah. tapi kang takut mak jerit je kang makanan letak kat kaki. haha
Quote cmf_Kimmy 24-2-2016 11:59 AM

memang ada gout pun....tapi tapak kaki bukan sendikan?.... Gout selalu serang kat sendi2.
Quote aqyueetda 25-2-2016 12:14 PM
kalau guna bawang putih elok balut tisu dulu.takut melecur .
..
atau cara lain,potng bwg letak dlm mangkuk dlm ruang bilik.

insyaAllah membantu
Quote iznanaziz 25-2-2016 05:49 PM

ye ke?
aku pun sama gak sakit tapak kaki.

aku nak cuba la yg ni


Quote iznanaziz 25-2-2016 05:52 PM
adakah bwg2 tu akan menjadi itam?
Quote kentel 25-2-2016 06:24 PM
iznanaziz replied at 25-2-2016 05:49 PM
ye ke?
aku pun sama gak sakit tapak kaki.

ntah sis...ai xde gout..tanya @cmf_Kimmy
Quote FanTasyCreaTioN 29-2-2016 12:30 AM


sumber

Quote cikcikebom 19-8-2016 04:14 PM
good info. noted.

Lihat semua komen(14)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-9-2022 05:52 AM GMT+8 , Processed in 0.077081 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top