CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Rupanya Sungai Paling Jernih Di Malaysia Adalah Sungai Bangang

18-2-2016 03:55 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 14123| Komen: 15

Description: Mungkin ramai yang fikir gambar ini diambil dari luar negara dengan melihat kejernihan airnya yang membiru dan bersih....

Oleh : Dean BZ


Mungkin ramai yang fikir gambar ini diambil dari sungai di luar negara dengan melihat kejernihan airnya yang membiru dan sangat bersih. Tetapi ramai yang tidak tahu rupa-rupanya sungai sejernih ini terdapat di negeri Terengganu.

Sungai Bangang merupakan kawasan yang popular dikalangan pendaki dan menjadi persinggahan pendaki ketika turun dan pulang dari Lata Lansir.

Jika teringin berkunjung ke sungai ini mungkin hanya menjadi mimpi semata-mata jika anda tidak mempunyai hati yang kental. Ini kerana untuk sampai ke sini memerlukan pendakian yang memakan masa hampir sehari dan perlu bermalam di kawasan Gunung Berembun atau Lata Lansir.


Chemerong, Berembun dan Langsir semestinya nama yang tidak asing lagi dalam kalangan pendaki gunung di Malaysia. Ketiga-tiga nama ini sering digabungkan kepada singkatan CBL yang merangkumi Air Terjun Chemerong, Gunung Berembun dan juga Air Terjun Langsir.

Untuk sampai ke Sungai Bangan ini, pendakian akan bermula di Hutan Lipur Chemerong yang terletak di Hulu Dungun iaitu kira-kira 100 km dari Kuala Terengganu dan 30 km dari Bandar Al-Mukhtafibillah Shah melalui Jalan Jabor – Jerangau.

Bagi yang mempunyai keinginan untuk ke Sungai Bangang ini mungkin ada perlu libatkan diri dalam mana-mana persatuan pendaki. Semoga khazanah alam yang sangat berharga ini terus terjaga dan terpelihara keindahan semulajadinya.- CARI Infonet.









Sumber : trekkerz.blogspot.my/beautifulterengganu/hikking



8

Bagus
2

Marah
2

Terkejut
3

Sedih
6

Lawak
3

Bosan

Friends Rank (24 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote zamzarai 18-2-2016 04:33 PM
memang cantik tempat ni.
Quote neozimex 18-2-2016 04:40 PM
cantik ye...nk try la pergi nnti
Quote Missfadh 18-2-2016 04:47 PM
Cantik tempat ni.
Quote edee_91 18-2-2016 08:39 PM
hahahahahahaha bangang!
Quote Peterpan17 18-2-2016 10:51 PM
Klu dah jernih tu minta tolong pelawat jgnlah buang sampah merata rata.  Perangai org kita ni tak lbh aku nak ckp. bodoh nak mampos. Tempat yg cantik jd kotor dan huduh.
Quote uori 19-2-2016 08:47 AM
lawoooonya
Quote BebeQ 19-2-2016 10:38 AM
jangan la berpusu2 orang gigih nak ke situ pulak.
Quote Artemesiaa 19-2-2016 10:49 AM
Selalunya nak dapat tempat cantik2 cam ni memang nak kena hiking baru le boleh jumpa yang airnya jernih.  Kalau yang belah bawah sungai selalunya dah keruh airnya.  Sampah sarap pun banyak.  Harap tempat ni terus terpelihara takut dah terlalu di commercialkan nanti keruh juga airnya
Quote BabyOnEarth 19-2-2016 04:08 PM
patutla jernih, terpelihara lagi dari kotoran marhaen, nak pegi situ kemain susah. cuba sungai tu kat bawah2 je, mmg keladak jadiknya
Quote manjalara_01 6-5-2016 04:54 PM
gojes sgt...
Quote purpledesire 8-5-2016 05:20 PM
Subhanallah..sangat cantik..
Quote Lemon_juice 31-7-2016 08:43 PM
Subhanallah..cantik sgguh.tp nk kena join mana2 group pendaki la pulak.
Quote krustykrab 1-8-2016 12:50 PM
Peterpan17 replied at 18-2-2016 10:51 PM
Klu dah jernih tu minta tolong pelawat jgnlah buang sampah merata rata.  Perangai org kita ni tak lb ...

Elok la tmpt tu duk jauh ke atas...kalau kt bawah ramai la bangang2 kotorkn
Quote Peterpan17 1-8-2016 05:59 PM
krustykrab replied at 1-8-2016 12:50 PM
Elok la tmpt tu duk jauh ke atas...kalau kt bawah ramai la bangang2 kotorkn

hahahaha!!betul,betul. jauh ke dalam klu nak pergi pun kena menapak jauh2. Barulah org kita takde rasa nak gi dan ksh kotor.

Quote teha86 4-8-2016 04:22 PM
hahahahah...memang cantik...tapi menapak la nak naik sampai sungai bangan ni...kalo kaki hiking bole la..kalo ko xpernah hiking...ko mimpi je la nak g sini...btw...mmg sgt cantik..n lagi satu kat jeram lesung lata langsir.. 9jam hiking dr air terjun chemerong...situ pun superb view...so far aku da 2 kali sampai..mmg tempat wajib camping bagi para pendaki...

Lihat semua komen(15)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-9-2022 01:03 AM GMT+8 , Processed in 0.072753 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top