CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Bunga Telang Untuk Kesuburan Rupanya!

3-2-2016 05:12 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 7637| Komen: 5

Description: Siapa sangka bunga telang yang sering dijadikan bahan pewarna untuk nasi kerabu, mempunyai banyak manfaat kepada kesihatan.
Oleh Adib ZA

Siapa sangka bunga telang yang sering dijadikan bahan pewarna untuk nasi kerabu, mempunyai banyak manfaat kepada kesihatan.

Warna biru pekat pada kelopak sangat menarik perhatian dan jangan tak tahu ia boleh dijadikan minuman yang tak kalah hebatnya dengan teh herba yang lain!

Teh bunga telang boleh dihasilkan dengan mengeringkan terdahulu bunganya. Kemudian, kembangkan dalam air panas dan anda boleh menambah sedikit madu atau gula. Nak lagi umpph, tambahkan sedikit perahan lemon. 




Rasanya tak jauh berbeza dengan teh hijau, namun dengan warna biru pekat. Jika anda menambah perahan lemon, teh bunga telang akan berubah menjadi keunguan. 


Antara manfaat bunga ini termasuklah meningkatkan kesihatan mata dan juga kesuburan wanita. Lihat manfaat lain seperti di bawah:

1. Bersifat diuretik yang mempunyai kemampuan untuk melancar dan melawaskan air kecil.

2. Melancarkan sistem dari pencernaan.

3. Melancarkan haid atau menstruasi yang tidak lancar, meningkatkan kesuburan wanita dan menambah nafsu seksual. 


Sumber foto: Carian google


4. Menghaluskan wajah dan menghilangkan jerawat.

5. Mengubati penyakit kulit seperti bisul. 

6. Pembersih mata dan menyembuhkan mata merah.

7. Menghitamkan dan menguatkan rambut. - CARI Infonet
4

Bagus
4

Marah
6

Terkejut
6

Sedih
5

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (26 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote otomatic_prince 4-2-2016 12:02 PM
suka bunga telang ni..buat nasi kerabu sodap
Quote C3cakKempes 4-2-2016 12:31 PM
Bunga telang ntuk awak je
Quote imransulaiman 10-2-2016 09:36 AM
Untuk lelaki takde khasiat ke? Jiran saya ada tanam...dah menjalar ke pagar saya...tapi sebab cantik, saya biarkan
Quote Lemon_juice 18-7-2016 05:37 PM
Wahhh..hebat bunga ni.nk kena cari ni.slalu sgt iols kna kencing x lawas wpon kuat minum air masak.mana tau kot2 leh ilang kan sakit iols ni
Quote Juadah 13-10-2016 10:39 PM
Lemon_juice replied at 18-7-2016 05:37 PM
Wahhh..hebat bunga ni.nk kena cari ni.slalu sgt iols kna kencing x lawas wpon kuat minum air masak.m ...

Kalu ada masalah dengan kencing tak lawas ni, baik u cuba minum jus cranberi. InsyaAllah, lega sikit  

Lihat semua komen(5)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

6-7-2022 11:38 PM GMT+8 , Processed in 0.113205 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top