Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

#DIY Perangkap Tikus

6-1-2016 07:01 PM| Komen: 26


Oleh Fyruz Hanna

Tikus. Bukan sahaja Doraemon yang tak suka. Ramai yang tak suka berkenan dengan tikus tambah-tambah tikus yang masuk rumah kita.

Tak kira bersih atau kotor, pasti tikus akan menyinggah ke rumah kerana lubang kecil yang ada. Nak menghalaunya memang satu kerja yang sukar, silap hari bulan mengamuk Cik Ti.

Jom cuba satu cara baru untuk umpan tikus dalam rumah dengan cara berikut. Buat sendiri je:

1. Baldi yang dalam
2. Botol air
3. Dawai/kawat
4. Umpan (peanut Butter)


Dengan melihat pada gambar diatas, anda boleh tahu tikus tersebut akan bergolek dan jatuh ke dalam baldi yang berisi air dan lemas.

Kreatif bukan? Cara begini lebih jimat dari membeli perangkap tikus. -CARI Infonet.

Sumber:SukanStar


Apa Reaksi Anda...

Bagus
11
Marah
15
Terkejut
16
Sedih
22
Lawak
9
Bosan
17
Komen: 26
Komen

Previous : Kacang Panjang Hati Ayam, Campak-Campak Punya 'Style'

Next       : Awek Garang

Komen Terbaru

Quote pearl.silver 14-3-2017 11:34 PM
I penah try jerat tikus guna peanut butter..tikus tu xlayan
Letak kepala ikan, dia curi ikn tu dgn selamat..
Bijak dah tikus tu pandai elak jerat
Last2 ada kucing sesat datang umh, tikus tu pun lari ikut exhaust fan

Lain-lain Komen

Quote CiliPadiSedap 6-1-2016 07:38 PM
tikus pandai berenang lah, tak tengok cerita stuart little ke? dekat peanut butter tu mesti ada racun atau julap
Quote ipes2 6-1-2016 10:06 PM
Mati lemas.. sian depa. Alahhh pelihara aje kucing. Chemicals dari pheromone kucing pon sudah cukup untuk membuat tikus takut. Musuh asli ular ialah mongoose (subspecies: Indian Grey Mongoose). Musuh asli tikus (Rattus rattus) ialah kucing (Felis catus). Setiap sakit, Allah dah buat ubatnya.

Ini sebab banyak pekedai makanan tidak halau kucing dari kedai mereka. Ini juga mengapa di Negara Barat depa letak kucing di warehouses dan di farms; depa panggil Resident Cats.
Quote Artemesiaa 6-1-2016 11:21 PM
Euwww geli time nak gi buangkan dan pastikan semuanya dah mati atau memasing berendam je dalam beldi tu
Quote HannahMontana 7-1-2016 08:34 AM
sekarang ni dari sudut Feqah , kita tak boleh membunuh  haiwan atau serangga dgn  2 kaedah

iaitu xboleh bunuh dgn cara  

1. xboleh membakar

2. xboleh  lemaskan dgn air

hukum haram.

Quote tentera_laut 7-1-2016 08:47 AM
HannahMontana replied at 7-1-2016 08:34 AM
sekarang ni dari sudut Feqah , kita tak boleh membunuh  haiwan atau serangga dgn  2 kaedah

iaitu ...

kalau kes tikus ni cammana nak bunuh?
katakan dah dpt perangkap
Quote mie07 7-1-2016 08:57 AM
tentera_laut replied at 7-1-2016 08:47 AM
kalau kes tikus ni cammana nak bunuh?
katakan dah dpt perangkap

jemur tengah panas hu hu

Quote tentera_laut 7-1-2016 09:11 AM
mie07 replied at 7-1-2016 08:57 AM
jemur tengah panas hu hu

susah gak.. nak racun? seksa gak nak mati tu.. amek masa mengeliat sakit2 nak mati.. kalau jenis tahan racun.. seksa 2 3 hari baru mati.. dah menyeksa.
sembelih ke? hmmmm

aku rasa lemaskan paling senang dan cepat... tak terseksa mati dalam beberapa saat aje..


Quote khairulazuan 7-1-2016 09:37 AM
X ELOK klu lemaskan mcm tuhhhhhhhhhhh
Quote barfi 7-1-2016 01:48 PM
HannahMontana replied at 7-1-2016 08:34 AM
sekarang ni dari sudut Feqah , kita tak boleh membunuh  haiwan atau serangga dgn  2 kaedah

iaitu ...

Oh yeke sis. Tq for the knowledge
Quote fire_place 7-1-2016 02:14 PM
tentera_laut replied at 7-1-2016 08:47 AM
kalau kes tikus ni cammana nak bunuh?
katakan dah dpt perangkap

Aku dulu2 tikus yg tperangkap dkt gam tikus tu masih idup kn,aku campak je bg kucing blakang umah.
Quote HannahMontana 7-1-2016 08:39 PM
mie07 replied at 7-1-2016 08:57 AM
jemur tengah panas hu hu

jemur tengah panas pun xboleh
itu bawah panas juga

hukum haram.
Quote qronaldo7 8-1-2016 11:52 AM
tentera_laut replied at 7-1-2016 08:47 AM
kalau kes tikus ni cammana nak bunuh?
katakan dah dpt perangkap

jual kat zoo
Quote qronaldo7 8-1-2016 11:54 AM
fire_place replied at 7-1-2016 02:14 PM
Aku dulu2 tikus yg tperangkap dkt gam tikus tu masih idup kn,aku campak je bg kucing blakang umah.

kucing tu makan x? kdg2 de kucing yg bese mkn friskies bkn mau nye tikus ni
Quote fire_place 8-1-2016 01:21 PM
qronaldo7 replied at 8-1-2016 11:54 AM
kucing tu makan x? kdg2 de kucing yg bese mkn friskies bkn mau nye tikus ni

Kucing liar makan lah,rakus dan mengerikan
Pernah tgk dah tanggal kepala.menjerit2 aku takut.
Quote qronaldo7 8-1-2016 02:28 PM
fire_place replied at 8-1-2016 01:21 PM
Kucing liar makan lah,rakus dan mengerikan
Pernah tgk dah tanggal kepala.menjerit2 aku takut.

Licin ke yg lain?
Quote musafir_665 9-1-2016 07:35 AM
sbb tu jgn bagi kucing mkn friskies. bagi mkn nasi cmpur ikan cmpur sayur mcm kita mkn.
kucing kampung ni bukan takat tikus, ular pon surrender dgn dia.
klu yg bulu lebat mkn friskis tido pon dlm bilik atas katil, tngok tikus pon da mencicit larii.
mcm doraemon laaa
Quote giyomi 15-2-2016 07:28 PM
Tak sanggup nak tgk, zalim teramat. Binatang pon ada perasaan n mereka ni bukan binatang peliharaan so depa terpaksa lah cari makanan tuk teruskan hidup.
Quote noell 16-2-2016 12:27 AM
HannahMontana replied at 7-1-2016 08:39 PM
jemur tengah panas pun xboleh
itu bawah panas juga

abih camna??

Quote HannahMontana 16-2-2016 04:27 PM

ketuk terus mati dgn keadaan segerakan kematian atau bela kuing dan kucing habiskan

Lihat semua komen(26)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.143320s Gzip On
To Top