CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Air Kelapa Muda Tingkatkan Metabolisme

6-1-2016 11:07 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 5137| Komen: 6

Description: Pokok kelapa sememangnya mudah didapati di negara-negara-negara Asia Tenggara seperti Thailand, Indonesia dan juga Malaysia.

Oleh : Dean BZ


Pokok kelapa sememangnya mudah didapati di negara-negara-negara Asia Tenggara seperti Thailand, Indonesia dan juga Malaysia.

Air kelapa muda sangat berkhasiat kerana mengandungi zat gizi, vitamin, mineral, glukosa dan menyegarkan. Selain itu, airnya juga kaya dengan mineral seperti natrium, kalium, kalsium, magnesium, besi dan tembaga.

Berikut adalah 14 khasiat air kelapa kepada kesihatan badan :




1. Membantu untuk meningkatkan kadar metabolisme seseorang.

2. Boleh dijadikan sebagai minuman diet. Ia kerana khasiatnya juga turut membantu untuk mengurangkan berat badan seseorang.

3. Membantu untuk menyahtoksik dan juga melawan kuman didalam tubuh anda.

4. Membantu untuk menyejukkan tubuh seseorang dan menormalkan suhu didalam badan.

5. Mampu untuk menambahkan lagi kandungan air dalam badan dan mengelakkan daripada tubuh anda terhidrasi. Boleh juga dijadikan minuman tenaga.

6. Merupakan ejen pengangkut khasiat seperti nutrien dan oksigen ke sel tubuh seseorang.

7. Apabila seseorang bersenam, tubuh mereka akan mengeluarkan air dari dalam badan (peluh), air kelapa boleh dijadikan minuman berkhasiat untuk menambah semula kandungan air didalam badan anda.

8. Boleh digunakan sebagai rawatan sembelit. Ini kerana khasiatnya membantu untuk membersihkan laluan sistem pencernaan seseorang dan mengelakkan daripada tersumbat.

9. Meningkatkan sistem imunisasi didalam badan mereka. Khasiat ini berguna untuk melawan penyakit.

10. Kajian saintifik juga menunjukkan khasiat air kelapa mampu untuk mengawal penyakit diabetis.

11. Membantu tubuh melawan panyakit selesema, demam dan juga AIDS.

12. Membantu untuk menstabilkan PH tubuh seseorang dan juga berkhasiat untuk mengurangkan risiko kanser.

13. Membantu merawat penyakit buah pinggang dan juga batu karang.

14. Membantu untuk melancarkan lagi peredaran darah didalam tubuh seseorang.


Banyak sungguh manfaat air kelapa kepada kesihatan. Kata orang jika nak lebih elok perahkan sedikit limau kasturi sebelum minum. Cubalah.  - CARI Infonet.


Kredit: RiTā Pēnāng 
5

Bagus
10

Marah
17

Terkejut
4

Sedih
7

Lawak
6

Bosan

Friends Rank (49 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote tsui87 6-1-2016 11:11 AM
Org yg kena chicken pox pun elok jugak minum air kelapa muda supaya cepat sembuh
Quote CARI-HBZ 6-1-2016 11:25 AM
tsui87: Org yg kena chicken pox pun elok jugak minum air kelapa muda supaya cepat sembuh


ya betul tu
Quote otai_g 1-2-2016 12:22 AM
air kelapa yg jual tepi jalan da tmbh gula. x ori. huhu
Quote melinda_kerr 2-2-2016 01:19 AM
Tpi hati2 lah minum air kelapani. I dgr dua kes dah die campur air kelapa dgn ubatan last2 mati mengejut. Tk thu interaction mcmna bole jd mcm tu
Quote FARRAZOOL 3-2-2016 03:47 PM
air kelapa muda?dapp
Quote Ipo 8-2-2016 10:57 AM
melinda_kerr replied at 2-2-2016 12:19 AM
Tpi hati2 lah minum air kelapani. I dgr dua kes dah die campur air kelapa dgn ubatan last2 mati meng ...

really?..tak pernah dengar pasal ni

saya kalau nk minum air kelapa muda, beli buah sekali..minum dari buah tu..fresh..
tak ada gula, tak ada ais..mahal pun dalam rm3.00 je sebiji..
tapi memang baik kalau suhu badan panas..cepat sejuknya..
ada petua untuk ibu mengandung..yg dah nak dekat bersalin tu..
minum air kelapa muda ni, anak keluar nanti, bersih..tak banyak darah melekat pada tubuh bayi..

Lihat semua komen(6)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

22-5-2022 09:33 AM GMT+8 , Processed in 0.084672 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top