CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Agar Rumah Tak Selalu Selerak, Amalkan Perkara Ini

19-11-2015 05:58 PM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 9705| Komen: 22

Description: Bahagianya jika balik rumah dah tersergam rapi, wangi dan kemas...


Oleh Fyruz Hanna

Bahagianya jika balik rumah dah tersergam rapi, wangi dan kemas... Memang semua inginkan suasana sebegitu. Seharian penat bekerja, ketika pulang ke rumah dan melihat keadaannya tersusun dan bersih hati terus tenang dan selesa.

Nak mengemas tu bukanlah payah sangat sebenarnya. Tak perlu pun nak kemas setiap hari. Cukup jika kamu amalkan perkara berikut supaya rumah menjadi rapi dan kemas setiap hari.


1. Pastikan Pengudaraan Rumah Dalam Keadaan baik
Jika mahukan rumah dalam keadaan wangi dan bersih, pastikan udara dalam dan luar rumah boleh keluar dengan baik. Sebelum ke tempat kerja, usahakan untuk membuka pintu rumah atau tingkap untuk 5 minit.


2. Bersihkan rumah secara teratur
Jika mampu, bersihkannya setiap hari. Dari menyapu, mop dan membersihkan habuk, lakukan setiap hari. Sesibuk mana pun anda, cuba luangkan masa tersebut setiap hari sekurang-kurangnya setengah jam.

3.Asingkan sampah
Asingkan sampah kering dan basah. Buat jadual untuk membuang kedua-dua sampah tersebut. Sampah terutamanya yang basah akan mengundang lalat, tikus dan pelbagai bakteria lain.

4. Cuci tandas setiap minggu
Cuci lantai dan jubin setiap minggu. Untuk mangkuk tandas, usahakan untuk membersihkannya selepas digunakan. Jangan lupa menghiaskan kamar mandi anda dengan wangian harum untuk kekalkan kesegaran.

5. Simpan makanan dengan baik.
Sesudah makan simpan makan dengan baik agar tidak basi. Jika makanan tersebut mudah basi, simpan didalam peti sejuk, asingkan makanan kering dan basah untuk menjadikan makanan tahan lebih lama. -CARI Infonet.
7

Bagus
3

Marah
2

Terkejut
2

Sedih
9

Lawak
3

Bosan

Friends Rank (26 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Superkroni 20-11-2015 04:42 PM
masalahnya sekarang anak2 buat sepah
Quote zizadin 3-3-2016 11:28 AM
kalau kemas, ank sepahkan balik

baik x yah kemas..
Quote NORIZALHAMZAH 8-4-2017 09:54 PM
org kalau faham 5s dan amalkan mmg umah sentiasa kemas n teratur
Quote AceHand 13-4-2017 12:54 AM
[AceHand SPECTaceLAR]

Sampai lima step tu... Aku bagi satu jah...! Pakai worang gaji... Heh! Heh! Heh!



Jizzz... Klong! Klong!
Quote asfaz 3-5-2017 09:38 PM
Anak cepat sepah...dalam rumah pun main bola
Quote zueazza 4-5-2017 01:07 AM
Kemas ikut mood. Bila la nak jadi rajin ni
Quote zueazza 4-5-2017 01:09 AM
Btw, tq utk info ni tt. Kot2 nanti boleh berubah
Quote nia999 4-5-2017 04:01 PM
klw ade anak kecik mmg x akan kemas la..
Quote AceHand 9-5-2017 01:08 AM
asfaz replied at 3-5-2017 09:38 PM
Anak cepat sepah...dalam rumah pun main bola

[AceHand SPECTaceLAR]

Ko letak gol kat luar rumah sejibik...


Jizzz... Klong! Klong!
Quote asfaz 9-5-2017 06:56 AM
AceHand replied at 9-5-2017 01:08 AM
[AceHand SPECTaceLAR]

Ko letak gol kat luar rumah sejibik...

Hahahaha..  
Quote AceHand 16-5-2017 01:49 AM

[AceHand SPECTaceLAR]

Dah cuba...?


Jizzz... Klong! Klong!
Quote asfaz 16-5-2017 01:19 PM
AceHand replied at 16-5-2017 01:49 AM
[AceHand SPECTaceLAR]

Dah cuba...?

Rumah sederhana... Tunggu iols beli rumah banglo
Quote sweetsour25 16-5-2017 04:42 PM
ada yg mcm iol x?
iol kalo malas, mmg xkisah la rumah selerak camne..
tp bile rajin dtg, abis satu rumah iol punggah n kemas..
Quote marla69 16-5-2017 05:47 PM
Aku kemas 3'lagi menyepah
Quote swimswim 16-5-2017 10:16 PM
Kadang2 rajin,kadang2 malas nak kemas
Quote AceHand 21-5-2017 01:33 AM
asfaz replied at 16-5-2017 01:19 PM
Rumah sederhana... Tunggu iols beli rumah banglo

[AceHand SPECTaceLAR]

50 tahong lagi lar tu...?


Jizzz... Klong! Klong!
Quote asfaz 21-5-2017 07:54 AM
AceHand replied at 21-5-2017 01:33 AM
[AceHand SPECTaceLAR]

50 tahong lagi lar tu...?

         
Quote manjamama 21-5-2017 01:12 PM
Iols mmg selalu gak kemas rumah tapi bila mood malas dtg, satu apa pun I tak nak buat.. berserak pun iols buat2 tak nampak gitu
Quote kechikchomel 21-5-2017 05:12 PM
mak saya jaga budak.
kalau siang2 tu memang bersepah la..
dgn mainan, makan bersepah.
kemas Kat sana kat sini dorang buat sepah


tapi bila angin budak2 ni baik dorang kemas balik mainan tu.
ehhh..ada lagi! tdo pun bersepah!

Lihat semua komen(22)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-7-2022 11:21 AM GMT+8 , Processed in 4.555399 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top