CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Perhiasan Jam Di Rumah Ada Caranya!

16-11-2015 06:42 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 5003| Komen: 9

Description: Sebenarnya pemilihan jam yang sesuai dan perhiasannya boleh dikatakan sama penting demi kesejahteraan dan kesihatan penghuni di dalam rumah terbabit.


Oleh : TS LOO

sumber foto : internet



Bagi senang mengetahui pukul berapa ketika itu, kebanyakan orang akan menghiaskan pelbagai jam di rumahnya, samada di ruang tamu, bilik tidur, dapur dan termasuk di tandas pun ada.


Sebenarnya pemilihan jam yang sesuai dan perhiasannya boleh dikatakan sama penting demi kesejahteraan dan kesihatan penghuni di dalam rumah terbabit.



Tip-tips berikut boleh dijadikan rujukan, jom telitikan.

1) Pemilihan saiz jam 
Biasanya pemilihan jam bergantung kepada saiz sesebuah bilik tidur yang diguna. Ruang bilik tidur yang bersaiz besar boleh lah memilih jam yang bersaiz besar, akan tetapi yang penting ia perlu memikirkan pada masalah kesihatan seseorang itu. Saiz rumah yang kecil tidak sesuai untuk memasang jam yang bersaiz besar sangat, ianya bukan sahaja terlalu menonjol sangat, malah bunyi jam itu pun akan membolehkan seseorang itu rasa tidak tenteram atau ada rasa takut.



2) Kedudukan jam yang diletak
Mengikut kepercayaan Feng Shui orang Cina, pintu masuk rumah adalah tidak sesuai untuk letak jam kerana tempat itu merupakan kawasan meresap segala tenaga, letak jam di sana akan menimbulkan satu situasi melawan, ianya tidak baik untuk orang yang keluar masuk rumah tersebut.


3) Pastikan guna jam yang kurang bising bunyinya
Adalah lebih baik meletak jam yang tiada bunyi, kalau tak ia akan menjejaskan kualiti tidur, dan ini pertanda awal mengakibatkan isomnia, malah jam yang berbunyi 'ti ta ti ta'  itu lagi menyebabkan seseorang itu hilang kesabaran. Selain itu, bagi kepercayaan Feng Shui orang Cina, jam yang berbunyi ia memberi lambang tidak baik dan menandakan sesorang akan susah menjadi kaya.


4) Bilik Tidur Tidak Sesuai menghias jam
Dari aspek kesihatan, letak jam di dalam bilik tidur adalah tidak bagus kerana ia akan mengganggu proses tidur. Tetapi dari sudut Feng Shui pula, ia mampu bertindak menghalau semua kejahatan seperti jin dan syaitan, ini kerana makluk halus amat takut diingatkan pukul berapa. 



sumber info: http://www.fututa.com/fengshui/house/ar/9288.html
7

Bagus
12

Marah
12

Terkejut
10

Sedih
15

Lawak
15

Bosan

Friends Rank (71 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Carl_Kausar 16-11-2015 08:03 PM
Almost every room in my house ada jam dinding
Even bilik air pun
Sambil mandi sambil tgk jam
Hahaha
Nak pulak time dah lambat bangun

Haha
Quote lazim 17-11-2015 02:48 PM
Carl_Kausar replied at 16-11-2015 08:03 PM
Almost every room in my house ada jam dinding
Even bilik air pun
Sambil mandi sambil tgk jam

bru letak jam beli mydin dlm bilik mndi. maklom la jenis terkemut2 nk letak kepala kat shower
Quote iznanaziz 18-11-2015 11:44 AM
aku pun ada letak jam loceng kat bilik air, tp still berejam gak kat dlm tu, hehehehe
Quote Carl_Kausar 20-11-2015 09:39 AM
lazim replied at 17-11-2015 02:48 PM
bru letak jam beli mydin dlm bilik mndi. maklom la jenis terkemut2 nk letak kepala kat shower ...

Okay lah tuLau terkena air pun.. Tak lah ralat sangat kn?
Quote Carl_Kausar 20-11-2015 09:40 AM
iznanaziz replied at 18-11-2015 11:44 AM
aku pun ada letak jam loceng kat bilik air, tp still berejam gak kat dlm tu, hehehehe

Wah!
Jam loceng..
Hebat tu...


Berejam lam bilik ayor , buat pe yg lama2 tu?
Quote AceHand 13-5-2017 01:56 AM
[AceHand SPECTaceLAR]

Kalau bilek tido takde jam koma lar...


Jizzz... Klong! Klong!

Lihat semua komen(9)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-6-2022 11:48 PM GMT+8 , Processed in 2.196047 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top