Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

10 Permainan Rekaan Sendiri Bakal Buat Si Manja Leka

23-9-2015 11:59 AM| Komen: 28

Oleh Izzah Abbasy

Didiklah anak ikut cara yang terbaik daripada diri kita sendiri sebagai ibu bapa. Jangan asyik tengok apa yang orang lain buat.

Jadikan kehidupan anak-anak semasa kecil penuh dengan corak dan warna agar dia boleh berfikir secara kreatif dan bijak.

Anak-anak selalu minta nak alat mainan itu dan ini. Biasalah, kita pasti akan menolak untuk membeli jika mainan tersebut mahal atau tidak sesuai untuk mereka.

Namun, mainan kanak-kanak tidak semestinya sesuatu yang mahal. Kalau ada duit lebih tidak salah membelikan anak permainan yang canggih untuk mereka.

Tetapi, harus diingat, kriteria yang penting ialah yang dapat membantu pembesaran fizikal dan minda, selain disukai oleh anak.

Ibu bapa perlu kreatif. Cuba permainan DIY seperti ini yang menggunakan modal tidak sampai RM10. Jom, mula dari hari ini cuba perkenalkan permainan ini kepada anak-anak. Pasti mereka suka dan leka. - CARI Infonet






































Apa Reaksi Anda...

Bagus
18
Marah
16
Terkejut
15
Sedih
17
Lawak
26
Bosan
16
Komen: 28
Komen

Previous : Jom Ke Jualan Gudang Sukan Terbesar di Malaysia, Sport Planet

Next       : Awek Garang

Komen Terbaru

Quote June01 7-1-2015 09:57 AM
zaman moden skrg dah takada la permainan mcm ni, semua kanak2 pun nak main ipad

Lain-lain Komen

Quote ais_kosong 15-12-2014 12:03 PM
Quote cuki 15-12-2014 12:32 PM
Quote JohnDeSouza 15-12-2014 12:35 PM
bagus! dr main gadget
Quote gaza 15-12-2014 12:53 PM
..
Quote ninja boy 15-12-2014 12:58 PM
no 2, no 4 no 5 no 6 yg belon dan camping itu semua pernah buat masa zaman kanak2. teringat lumba siput sedut, miss universe ayam, miss universe kucing abis kucing dan ayam dimekap dipakai baju dan ayam kucing itu jiran yg punya. musim hujan tangkap katak tak kira katak hujau atau katak lembik berlendir paksa makan sampai kembung itu kumbang yg suka lampu, tgk katak mana yg kuat makan berapa ekor kubang yg ditelan
Quote Munnalicious 15-12-2014 01:10 PM
ninja boy posted on 15-12-2014 12:58 PM
no 2, no 4 no 5 no 6 yg belon dan camping itu semua pernah buat masa zaman kanak2. teringat lumba si ...

iyoooyyy takotnye pegang kata puleeee~
Quote alekxander 15-12-2014 01:44 PM
ninja boy posted on 15-12-2014 12:58 PM
no 2, no 4 no 5 no 6 yg belon dan camping itu semua pernah buat masa zaman kanak2. teringat lumba si ...

pegang katak?
yg berlendir dlm rumah tu katak minyak kitorang panggil

guna kain buruk utk tangkap then buang kt luar

point is: pegang katak is yucks!!


Quote MissMamamia75 15-12-2014 02:07 PM
back to basic...mmg best...dr ngadap gadget itu...
Quote shuk_one 15-12-2014 03:35 PM
ninja boy posted on 15-12-2014 12:58 PM
no 2, no 4 no 5 no 6 yg belon dan camping itu semua pernah buat masa zaman kanak2. teringat lumba si ...


lumba siput, yang tu pernah buat...kucing ayam too
Quote awiezull 15-12-2014 03:43 PM
Quote lalulali 15-12-2014 04:22 PM
Quote amyainsamad 15-12-2014 04:44 PM
amboii..bestnya. good idea
Quote matahari7001 15-12-2014 05:16 PM
niceeeeeeeeee..
Quote Aneem 15-12-2014 11:52 PM
Yep.. aku suka permainan mcm ni..
so boleh apply in future..
ms adik aku umo setahun 2 cmtu, takyah susah pun nk suruh dia senyap..
Aku bg dia main kertas je..
nk suruh dia gelak, aku siat2 je kertas tu..
Itu dh ckp buat dia gelak mengekek2...
Quote khaira01 16-12-2014 04:04 AM
better drpd ngadap ipad lama2.
zaman kanak2 dulu mmg best.
tangkap ikan, bergelumang dlm selut, panjat pokok, berenang dlm sungai, masak2 guna tempurung, outdoor xtvt mmg beshhh.
Quote alieyrina 16-12-2014 07:31 AM
Yg gelongsoq tu kalau dpt ke anak aku memg x p mana la...selain kotak kadbod leh guna apa lg ek..x sakit ka pungkoq  
Quote anees~nuhara 16-12-2014 08:01 AM
wahhhh...syioknyaaaaa
Quote GreenPurple 16-12-2014 08:40 AM
menarik...huhu
Quote mrsT 16-12-2014 09:03 AM


yang khemah tu buat.. dengan aku sekali tido dalam tu.. hahahaa

Lihat semua komen(28)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.153741s Gzip On
To Top