CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Pekerja Mogok Pendapatan Kurang Lepas Kerajaan Naikkan Harga Tiket Taman Komodo

5-8-2022 09:15 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 506| Komen: 4

Description: Pekerja sektor pelancongan di Indonesia melancarkan mogok berikutan kenaikan mendadak harga tiket untuk melihat komodo dan disebabkan itu, bilangan pelancongan berkurangan.
Pekerja sektor pelancongan di Indonesia melancarkan mogok berikutan kenaikan mendadak harga tiket untuk melihat komodo dan disebabkan itu, bilangan pelancongan berkurangan.


Kerajaan Indonesia pula mengambil inisiatif mengehadkan bilangan pelawat demi melindungi haiwan unik tersebut yang disifatkan semakin terancam daripada manusia.

Bagi pekerja tempatan di lapangan, realiti yang perlu mereka hadapi adalah jika tiada pelancong, pendapatan mereka secara tidak langsung akan berkurangan.


Gambar hiasan/Detik News

Biawak komodo merupakan spesis haiwan liar dan berbisa paling unik dan menurut sumber, terdapat sebanyak 3,300 komodo yang jarang ditemui berada di Indonesia.


Lapor agensi berita Reuters, biawak komodo yang terbesar di dunia direkodkan mempunyai gigi yang tajam, gigitan berbisa dan boleh membesar sehingga tiga meter (10 kaki).

Haiwan yang unik seperti dinasour ini telah menarik banyak pelancong dari seluruh dunia dengan 220,000 orang sanggup berduyun-duyun ke Taman Negara Komodo pada 2019 untuk melihat spesies terancam itu.

Penjaga pusat pelancongan itu, Servianus Setiawan berkata, rancangan kerajaan mengancam industri ekonomi penduduk tempatan kerana rata-rata penduduk di situ menghasilkan ekonomi dari pelancong yang datang.

“Kami menyokong pemuliharaan komodo tetapi sila berikan pampasan sewajarnya supaya kami dapat melindungi naga komodo malah tempat ini merupakan sepenuhnya mata wang pencarian kami” katanya kepada agensi berita AFP.

Gabenor Indonesia, Viktor Laiskodat berkata, pihaknya sudah bersetuju mengenai kenaikan tambang, tetapi kenaikan tersebut akan meningkatkan harga 18 kali ganda, lapor AFP.

Langkah ini adalah yang terbaru demi mengehadkan bilangan pelawat ke pulau itu dengan harapan dapat melindungi spesies tersebut yang semakin teracam.

Pada tahun 2019 pihak berkuasa pernah merancang untuk melarang pelancong datang ke taman tersebut tetapi racangan tersebut gagal kerana ada masalah dalaman.

Taman Negara Komodo berpusat di Wilayah Nusa Tenggara Timur Indonesia yang terdapat 500 pulau.

Ia adalah salah satu wilayah termiskin di kepulauan Indonesia, pelancongan untuk melihat Komodo penting demi ekonomi tempatan.


Sumber: Suara Merdeka

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote CiliPadiSedap 5-8-2022 09:30 PM
pg pulau tu kena ambil pakej pg pulau komodo ke? kalau camtu xpatutlah. patut asingkan. biawak komodo tu bukan apa nya besar babi hutan malaysia je.  xde apa yg special . babi hutan malaysia lagi comel siap manja lagi sondol pokok pisang vokuru
Quote CariMalay 6-8-2022 05:17 PM
Kerajaan diorang akal pendek, sebab tu miskin
Quote Tembikaigoreng 7-8-2022 10:55 AM
Beso nya mulut komodo
Quote .HannahMontana. 7-8-2022 11:02 AM
Edited by .HannahMontana. at 7-8-2022 11:04 AM

xperlu pergi pulau itu kalau nak tengok biawak ,, ko masuk saja celah  belah mana pun di indon sana sememangnya biawak saja saja

hidup membiwak sahaja , haislnya membiak macam tikus
Rohingya tu pun hidup membiawak  , kerja nak sennag , kalau boleh xnak kerja ..nak lebihhhhhh dari segi layanan dan upah  hasilnya serupa indon membiak macam lipas , tikus

sial nakharommmmmmmmmmm

Lihat semua komen(4)

Kategori Berkaitan

ADVERTISEMENT


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

12-8-2022 01:20 AM GMT+8 , Processed in 0.609117 second(s), 29 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top