CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Kenapa Orang Dulu-dulu Bagi Hantaran Kahwin Dalam Hamper?

13-1-2022 06:03 AM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 2094| Komen: 10

Description: Perkongsian beberapa foto hantaran milik pengantin zaman dulu-dulu yang dikongsikan pemilik Twitter @nabilfikran10, mencuri tumpuan ramai.
Perkongsian beberapa foto hantaran milik pengantin zaman dulu-dulu yang dikongsikan pemilik Twitter @nabilfikran10, mencuri tumpuan ramai.


Katanya, kagum dengan orang lama yang memberi barang hantaran mereka dalam bentuk balutan hamper sahaja.


Kredit foto: Twitter

Perkongsian foto hantaran itu menarik perhatian pengguna Twitter lain dan ramai bertanya ibu bapa masing-masing tujuan hantaran dibalut seperti itu pada zaman dahulu.



Kredit foto: Twitter

Selain itu, ada juga yang menciap bahawa hantaran berbalut seperti hamper itu merupakan hantaran yang gah pada zaman dulu dan ada juga yang mengatakan tujuan orang lama membalut hantaran untuk mengelak dari dihurung semut kerana hantaran orang dahulu kebanyakannya berupa manisan.



Nostalgia betul, ada yang nak kembalikan trend hantaran berbalut hamper seperti ini?


Sumber: Murai

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kucingitam 13-1-2022 11:26 AM
biasalah tu trend zaman tu.... mcm sekarang la kan..tak lama dulu trend letak dalam kotak plastik tu, pastu trend dulang berenda2..
Quote krustykrab 13-1-2022 11:32 AM
Tak jugak..ada yg kreatif mcm2 bentuk diorh buat.
Mungkin yg balut mcm hamper ni jenis malas nk fikir kot, asal nikah dah..
Quote Artemesiaa 13-1-2022 04:53 PM
Dulu mereka pilih yang simple je dan bukan untuk menunjuk2 hantaran siapa paling hebat.
Quote Samerosie 14-1-2022 07:10 AM
Selama membesar zaman mid 70s through to the 80s Tak pernah pula nengok hantaran berbungkus mcm hamper ni.  Selalu orang dulu2 guna bekas perak atau copper tu alas dgn kain baldu ada tekat emas.  So maybe ikut trend kut time balut cam hamper tu.  Lain dr lain.
Quote nakkomenjugak 15-1-2022 01:15 PM
Zaman mak pak iol kahwin gini lerrr
Dah macam hamper saguhati menang pertandingan bowling peringkat taman jahhh
Quote CardiGans85 15-1-2022 03:52 PM
Awal 90an macam ni lagi.. biasa nengok dulu.
Quote gekkou 15-1-2022 08:22 PM
now trend hidden hantaran pula
aku suka tgk hantaran dulu2 gubahan mcm2 bentuk
tuala or kain boleh jadi bunga, burung
unik dan kreatif sangat
Quote che-cikL 16-1-2022 01:27 AM
Kalau berdasarkan ingatan iols zaman kanak2 tahun 80an di Selangor, mmg ingat hantaran yg berbungkus begini jenis2 halwa, wajik atau apa2 jenis makanan yg manis2. So logik yg komen kata takut dihurung semut dan takut luak tu. Ya lah, benda dah siap berhari2 sebelum pergi menghantar tu.
Quote ezacbee 17-1-2022 05:35 PM
Aku dulu tukang angkat dulang, terkena dulang yg berat nasib laa...
Quote Begbiru 19-1-2022 09:08 PM
dulu hantaran hasil kerja tangan ..masakan manisan... beli pun maybe sepasang persalinan je... skrg hantaran semua nak letak brg2 berjenama.. bunga2 hidup etc..dulu pentingkan rewang (masak beramai2 sekampung) kenduri 2-3 hari sbb nak berkumpul seluruh keluarga or sekampung tu payah... majlis kahwin ni kira majlis sosial penting lah masyarakat dulu2. zaman skrg, boleh je lepak mamak or cafe bila-bila masa....sbb tu kenduri panggil catering je...buat setengah hari

Lihat semua komen(10)

Kategori Berkaitan

ADVERTISEMENT


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

17-8-2022 03:36 AM GMT+8 , Processed in 0.079094 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top