CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Pak Azam Sanggup Ke China Cari Cara Lindung Barang Berharga Dari Banjir

24-12-2021 02:49 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 3000| Komen: 24

Description: Kerugian ratusan ribu ringgit yang terpaksa ditanggung akibat banjir pada 2013 membuatkan lelaki ini nekad untuk mencari ikhtiar bagi menyelamatkan barangan berharganya sekiranya banjir melanda kawasa ...
Kerugian ratusan ribu ringgit yang terpaksa ditanggung akibat banjir pada 2013 membuatkan lelaki ini nekad untuk mencari ikhtiar bagi menyelamatkan barangan berharganya sekiranya banjir melanda kawasan perumahannya di masa hadapan.


Menetap di Kemaman, Terengganu, Amzan Ibrahim, 57, malahan sanggup membawa diri ke China bagi membeli plastik pelindung yang dikatakan mampu melindungi kenderaan, serta barangan berharga lain daripada rosak terkena air bah.



Bercakap kepada mStar, Amzan yang lebih dikenali sebagai Azam Lot Ten atau Pak Azam berkata, rumahnya pernah dilanda banjir teruk pada tahun 2013 sehingga mengakibatkan beberapa kereta miliknya termasuk sebuah Triton yang baru dibeli sekitar enam bulan rosak sepenuhnya.


"Tahun 2013 banjir teruk di Kemaman, memang tenggelam kereta saya ada dalam 4 atau 5 buah parking di rumah.

"Masa tu dua kereta, Triton yang baru dibeli sekitar enam bulan dengan Mercedes memang total lost," katanya.



Menurut Pak Azam, dia kemudiannya terlihat sebuah video yang mempromosikan sebuah plastik lut sinar yang didakwa boleh melindungi kereta daripada dimasuki air banjir.

"Masa tu plastik tu dijual di Thailand, tapi bila saya check di China pun ada, jadi tahun 2014 saya pergi China semata-mata nak cari plastik tu.

"Saya ada jumpa satu supplier besar dekat Gongzhou, jadi saya pergi ke pejabat dia, sebab nak pastikan, ye lah kita bimbang juga.

"Pejabat dia tak besar tapi dia jual macam-macam, kebanyakannya aksesori kereta," ceritanya.

Pak Azam membuat keputusan untuk membeli 40 kotak plastik perlindungan tersebut untuk dijual dan disedekahkan kepada kenalan, selain untuk kegunaan sendiri.

"Setiap kotak mempunyai tiga helai plastik saya beli rasa dalam 200 yuen untuk sehelai, plastik tu besar sangat memang kalau kereta kancil, dua buah kereta boleh masuk dalam satu plastik.

"Kemudian balik sini saya jual, di pasar dan sekolah memang ramai beli, kemudian saya ada juga sedekahkan pada mereka yang tinggal di kawasan banjir," katanya yang juga seorang peniaga ayam di Pasar Borong Chukai, Terengganu.

Eksperimentasinya menggunakan plastik tersebut sewaktu banjir yang melanda kawasan perumahannya pada tahun 2014 menunjukkan bahawa plastik perlindungan itu berkesan menghalang air bah daripada merosakkan barangan berharga.

"Banjir 2014 tu tak teruk sangat tapi saya cuba masukkan kereta Harrier dan pickup 4 by 4 dan saya tinggal di tempat berbeza, satu di garaj bawah rumah, manakala satu lagi di padang depan rumah.

"Saya tinggal di situ hampir seminggu juga, bila saya buka plastik memang kereta dalam keadaan kering, di lantai plastik tak ada lumpur atau air, maksudnya memang tak ada bocor," katanya.


Keadaan rumah Pak Azam sewaktu banjir pada tahun 2014.

Jelasnya, ada juga di antara pelanggannya yang menggunakan plastik tersebut untuk menyelamatkan perabot mereka.

"Ada rumah depan tu dia balut tilam dia, lepas tu dia letak barang-barang lain atas tilam, tengok-tengok tilam tu terapung jadi barang-barang atas tilam pun selamat.

"Kalau tak kena benda tajam memang selamat, kalau terkena benda tajam tu takut bocor," katanya sambil menambah setakat ini mereka tidak pernah menerima sebarang maklum balas negatif dari pembeli plastik perlindungan tersebut.

Menurut Pak Azam, cara penggunaan plastik tersebut juga amat mudah.

"Tak leceh, bila buka nanti akan ada angin masuk jadi dia akan jadi bulat besar, lepas tu masukkan je kereta didalamnya.

"Cuma kena pastikan tayar tak ada batu, paku atau benda-benda tajam pada tayar sebab nanti takut bocor.

"Kemudian hujung dia tu boleh ikat di atas, sebab kalau kita biar di bawah nanti lama-lama bila terendam takut masuk air, kalau ke atas mungkin kalau masuk pun sikit-sikit je," jelasnya mengenai penggunaan plastik itu.


Sumber: mStar

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote jazaa100 24-12-2021 02:55 PM
Wow.....pasni mesti ramai yg buat bisnes ni....

Mcmana nk dpt contact supplier tu Pak Azam....
Quote KIM.K 24-12-2021 02:59 PM
Taobao takde ke
Quote ChildrenOfBodom 24-12-2021 03:00 PM
Bodoh...benda boleh cari kt tenet ja pon
Quote R2D2 24-12-2021 03:07 PM
Screenshot_1.png

L -MPV ,4 wheel,SUV &big cars
RM499.00


ni info yg aku dpt



Quote mbhcsf 24-12-2021 03:19 PM
wow cool lah ni Pak Azam...i salute motivasi dan azam dia tu ...
Quote setori_mori 24-12-2021 04:08 PM
Bagus nya. Peluang barang nak jual
Quote Samerosie 24-12-2021 04:10 PM
Banjir yg arus laju camne?  I baca pasal aquadam letak sekeliling rumah tapi mahal la pulak.
Quote vee_zara 24-12-2021 04:28 PM
ChildrenOfBodom: Bodoh...benda boleh cari kt te ...

Dia nak cari supplier kat sana.
Quote Artemesiaa 24-12-2021 04:36 PM
Beli sendiri dari supplier pasti dapat harga lebih murah.  Lagi banyak beli lagi rendah harganya.  Rasanya rakyat Thai banyak gunakanya masa negara mereka dilanda banjir.  
Quote uda 24-12-2021 06:24 PM
Nampak ada di jual di shoppe dan harga yang paling mahal RM499
Quote makadek 24-12-2021 06:26 PM
ChildrenOfBodom replied at 24-12-2021 03:00 PM
Bodoh...benda boleh cari kt tenet ja pon

Eloooo kalau dengo dr cerita dia mcm3 kereta ad
Dia org berduit ....sesambil jalan la tu
Quote bakingsoda 24-12-2021 06:29 PM
skrg tak perlu lagi ke china, shopee kan adooo
Quote VirginLady 24-12-2021 08:15 PM
dia cerita masa tu lah, 2014!
shopee pun x ada lagi
Quote kemaruk 24-12-2021 08:20 PM
Bagus.. boleh pakai berkali kali

Untuk simpan air time takde air pon boleh.. 2 dalam satu gitu

Tapi kalau canal city sempat dibina maybe tak perlu benda2 camni
Quote Belibis 24-12-2021 08:43 PM
bakingsoda replied at 24-12-2021 06:29 PM
skrg tak perlu lagi ke china, shopee kan adooo

Dia cuma nak pastikan barang tu betul2 jer..kat shopee silap2 kena scam.
Macam kes beli bot plastik,sampai2 jajan super ring 2 peket..
Quote kitmal 24-12-2021 09:02 PM
kalau air tak deras takpa...tak masuk air tapi tak anti hanyut
Quote DARSITA 25-12-2021 04:54 AM
kitmal replied at 24-12-2021 05:02 AM
kalau air tak deras takpa...tak masuk air tapi tak anti hanyut


ya setuju. Kalau kereta park tepi jalan tak payah lah nak bungkus .. mmg hayut dibawa air.


Quote TuntungReturn 25-12-2021 07:30 AM
R2D2 replied at 24-12-2021 03:07 PM
L -MPV ,4 wheel,SUV &big cars
RM499.00


benda ni harga modal rm17 ja. ..bleh order trus dri china.
Quote ninja9 25-12-2021 07:35 AM
orang have have pak azam ni..

Lihat semua komen(24)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

20-8-2022 02:04 PM GMT+8 , Processed in 0.102030 second(s), 32 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top