CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Rosmah Dapat Semula Pasport Ke Singapura Teman Anak Bersalin

15-10-2021 01:10 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 5331| Komen: 91

Description: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan Rosmah Mansor agar pasportnya dikembalikan sementara.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan Rosmah Mansor agar pasportnya dikembalikan sementara.

Hakim Mohamed Zaini Mazlan membenarkan permohonan yang dibuat peguam bela isteri kepada bekas perdana menteri itu, Jagjit Singh bagi membolehkannya berlepas ke Singapura untuk menemani anak perempuannya bersalin.


Kredit foto: The Malaysian Insight

"Pasport pemohon dikembalikan kepadanya pada 15 Oktober 2021 (hari ini), dan mesti dikembalikan (ke mahkamah) sebelum atau sebelum 6 Disember 2021.


"Ini dengan syarat pemohon hanya dibenarkan melakukan perjalanan ke luar negeri ke Singapura, mulai 21 Oktober 2021, dan mesti kembali ke Malaysia pada atau sebelum 21 November 2021," hakim memutuskan.

Zaini berkata, keputusan hari ini mengambil kira tempoh kuarantin 14 hari apabila Rosmah pulang ke Malaysia dari Singapura.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Mustaffa P Kunyalam.

Terdahulu, ketika prosiding hari ini, timbalan pendakwa raya (DPP) memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan tidak mempunyai halangan berhubung permohonan berkenaan, dengan syarat ia tidak mengganggu tarikh perbicaraan.

"Pihak pendakwaan tidak keberatan, kami menyerahkan kepada Yang Arif untuk menentukan permohonan teman saya (Jagjit), dengan syarat ia tidak mengenai tarikh perbicaraan, dan mereka mesti mematuhi tempoh (berada di Singapura), agar tidak ada lagi penangguhan,” kata Mustafa.

Dua hari lalu, Free Malaysia Today melaporkan bahawa Rosmah, yang merupakan isteri Najib Razak, mengemukakan permohonan agar pasportnya dikembalikan sementara.

Portal berita dalam talian memetik dokumen mahkamah bahawa Rosmah perlu berada di Singapura untuk memberikan sokongan kepada anak perempuannya, Nooryana Najwa, yang dijangka akan melahirkan anak keduanya di sebuah hospital swasta di negara itu.

Ia juga memetik salinan permohonan yang mengatakan bahawa Rosmah perlu berbuat demikian kerana Nooryana mengalami pernah komplikasi dengan kelahiran sebelum ini.

Rosmah, 70, menghadapi tiga tuduhan di bawah Seksyen 16 (a) (A) Akta SPRM 2009.

Dalam pertuduhan pertama, dia dituduh meminta suapan RM187.5 juta dari Jepak Holdings Sdn Bhd untuk membantu mendapatkan projek Kementerian Pendidikan.

Projek bernilai RM1.25 bilion itu bagi membekalkan tenaga elektrik kepada 369 sekolah luar bandar di Sarawak menggunakan tenaga solar dan diesel.

Dalam pertuduhan kedua dan ketiga, dia dituduh menerima suapan RM1.5 juta dan RM5 juta sebagai ganjaran untuk mendapatkan projek tersebut.



Pada 18 Februari tahun ini, Mahkamah Tinggi memerintahkan Rosmah untuk membela diri, setelah mendapati bahawa pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Perbicaraan di hadapan Zaini akan disambung pada 21 Oktober. 

Rosmah dijangka akan mengambil penerbangan ke Singapura pada keesokannya (22 Okt).


Sumber: MalaysiaKini

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak
2

Bosan

Friends Rank (2 people)

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote roserouen 15-10-2021 02:16 PM
Singapore dah terima tourist dari M'sia ke?
Quote jalfa 15-10-2021 02:19 PM
Curlast nek mah..sesambil shoping khuenz
Quote 3chanceno 15-10-2021 02:19 PM
Lepas nie pok jib pulak..
Quote Firenzza 15-10-2021 02:31 PM
3chanceno replied at 15-10-2021 02:19 PM
Lepas nie pok jib pulak..

Camne najibun blh dukung bayi diapun pg spore jg ke?
Quote makneng 15-10-2021 02:34 PM
Maknanya anak perempuan kak mah tinggal temasek la ye.. Ingatkan kat sini
Quote makneng 15-10-2021 02:35 PM
Firenzza replied at 15-10-2021 02:31 PM
Camne najibun blh dukung bayi diapun pg spore jg ke?

Cuba uolls baca elok2 insta caption tu dekkk
Quote 3chanceno 15-10-2021 02:36 PM
Baca @ Malaysiakini, dia pun nak mohon pasport nak gi sg pasal anak nak bersalin

Tak bolehlah biarkan kak mah gi sorang kan..kata loving couple you
Quote 3chanceno 15-10-2021 02:38 PM
Firenzza replied at 15-10-2021 02:31 PM
Camne najibun blh dukung bayi diapun pg spore jg ke?

Lor nak reply tapi tak tahu kat mana...sila lihat posting acik di atas pasal mohon pasport.....sowie
Quote mejaputih 15-10-2021 03:42 PM
makneng: Cuba uolls baca elok2 insta caption tu dekkk


saya tak pandai baca caption insta...

Quote rikuren 15-10-2021 03:43 PM
roserouen replied at 15-10-2021 02:16 PM
Singapore dah terima tourist dari M'sia ke?

kata aritu Malaysia tak tersenarai kan ??

Quote mejaputih 15-10-2021 03:44 PM
oh gambar di atas anak lain ye...yg dia nk ke SG anak lain...
Quote airmineral 15-10-2021 04:40 PM
untong ler
Quote novlin 15-10-2021 05:06 PM
rakyat marhaen nak minta rentas ziarah mak ayah uzur pun x dpt...
Quote glump 15-10-2021 05:09 PM
Dah 70 tahun umor DS Rosmah..panjang umur
Quote Decaffeinated 15-10-2021 05:38 PM
mejaputih replied at 15-10-2021 03:42 PM
saya tak pandai baca caption insta...

ejaan dia elok ja kak

lagi susah baca whatsapp bbnu


Quote JunkMail 15-10-2021 05:45 PM
So ni anak dia yg mana nak beranak? Aku ingat anak pompuan dia sorang je yg kawen Nazarbayev tu
Quote Punat_button 15-10-2021 06:03 PM
Rosmah perlu berbuat demikian kerana Nooryana mengalami pernah komplikasi dengan kelahiran sebelum ini


so, Kak Ros pun ada ilmu bidan juga ka? wow

Quote Decaffeinated 15-10-2021 06:27 PM

pokjib nak nyibuk buat apa

bapak budak ni mana?


Lihat semua komen(91)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-7-2022 03:33 AM GMT+8 , Processed in 0.072906 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top