Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Penternak Babi Diberi Tempoh 3 Tahun Naik Taraf Ladang

25-3-2015 04:24 PM |Dilihat:3891| Komen: 81
Penternak Babi Diberi Tempoh 3 Tahun Naik Taraf Ladang


KUALA LUMPUR 24 Mac - Penternak babi tempatan diberi tempoh tiga tahun bermula tahun ini untuk menaik taraf ladang ternakan mereka kepada jenis ladang tertutup.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata, pihak berkuasa boleh mengambil tindakan terhadap ladang babi yang tidak memenuhi kriteria itu selepas tamat tempoh berkenaan.

Katanya, ladang moden yang tertutup sepenuhnya dan mempunyai sistem pengurusan sisa yang teratur adalah lebih baik kerana lebih mesra alam dan mesra awam.

Menyedari kos tinggi untuk pembinaan fasiliti ladang ternak babi yang moden, beliau turut meminta pengusaha ladang bergabung tenaga dan sumber untuk membina ladang-ladang yang memenuhi spesifikasi kerajaan.

Kini, anda mempunyai notis mencukupi untuk semua penternak babi, tiga tahun daripada sekarang, kita akan tutup semua ladang babi yang tidak mematuhi penternakan ladang tertutup, katanya ketika menjawab soalan tambahan Sim Tong Him (DAP-Kota Melaka) di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman


Katanya, pendapatan daripada sektor penternakan babi adalah hampir RM2 bilion setahun.

Terdahulu, beliau memberitahu persidangan Dewan Rakyat bahawa terdapat sebanyak 737 buah ladang babi di seluruh negara dengan Pulau Pinang mempunyai ladang terbanyak iaitu 199 buah, diikuti Sarawak sebanyak 141 buah dan Selangor sebanyak 128 buah.

Bilangan babi yang direkodkan ialah sebanyak 1.82 juta ekor.

Katanya, pengeluaran daging babi buat masa ini memenuhi 96 peratus daripada permintaan tempatan manakala empat peratus lagi diimport.- BERNAMA

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 81
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Esmiria 25-3-2015 05:26 PM
@miabebe @chazey

apalah korng ni.ayooo..sapa mkn vavi cini?

Lain-lain Komen

Quote Anak_Nogori 24-3-2015 11:51 PM
Itu babi yg direkodkan..yg tidak direkodkan sama byk dgn penduduk cina malaysia kot..
Quote miabebe 25-3-2015 12:01 AM
Haaaaa @chazey miabebe speku chazey suka mkn natang nih kn sbb tu otak xbape nk behubung dok tuduh org bukan2 ..parasite daging natang ni dah melapah sebahagian Dr cerebrum cortex ko kompom
Quote chazey 25-3-2015 12:03 AM
miabebe replied at 25-3-2015 12:01 AM
Haaaaa @chazey miabebe speku chazey suka mkn natang nih kn sbb tu otak xbape nk behubung dok tuduh o ...

Semakin terserlah keMNan muh Miah.
Quote miabebe 25-3-2015 12:06 AM
chazey replied at 25-3-2015 12:03 AM
Semakin terserlah keMNan muh Miah.

Aku kesian kt ko chazey... Pls la stop mkn daging natang ni sebelum abes cerebrum cortex ko d makan parasite tersebot..hihi
Quote chazey 25-3-2015 12:10 AM
miabebe replied at 25-3-2015 12:06 AM
Aku kesian kt ko chazey... Pls la stop mkn daging natang ni sebelum abes cerebrum cortex ko d maka ...

Aku makan babi veggie jah sekarang.
Quote miabebe 25-3-2015 12:15 AM
chazey replied at 25-3-2015 12:10 AM
Aku makan babi veggie jah sekarang.

Haaaa bagus la mcm tu..smoga ko sihat pasni ok..aku doa kn ko sihat2 sj... Hihi
Quote lavabutang 25-3-2015 12:18 AM
miabebe replied at 25-3-2015 12:15 AM
Haaaa bagus la mcm tu..smoga ko sihat pasni ok..aku doa kn ko sihat2 sj... Hihi

gedempul banyak makan babi macam tu takkan sihat punyer la...


Quote miabebe 25-3-2015 12:19 AM
lavabutang replied at 25-3-2015 12:18 AM
gedempul banyak makan babi macam tu takkan sihat punyer la...

Ape yg gedempul tu lavabutang? Xpaham la miabebe..
Quote lavabutang 25-3-2015 12:21 AM
miabebe replied at 25-3-2015 12:19 AM
Ape yg gedempul tu lavabutang? Xpaham la miabebe..

si chazey tu...obese.

gumuk gedempol.


Quote miabebe 25-3-2015 12:26 AM
lavabutang replied at 25-3-2015 12:21 AM
si chazey tu...obese.

gumuk gedempol.

Patut la mcm org sakit jiwa je aku tgk si @chazey ni

Tekanan perasaan rupanye..

Thanks lavabutang sbb bgtahu

Br ku faham keadaan mu wahai @chazey yg bambam..hihi
Quote miabebe 25-3-2015 12:26 AM
@chazey   
Quote jengkoil 25-3-2015 12:32 AM
Ladang babi kat kangkar pulai dalam kebun durian..

durian kat sana, walau keta dah melepasi gerai durian dalam 100-200 meter..

durian tu still bau...kap kaw kap kin kaw ggitteww. ..
Quote chazey 25-3-2015 12:36 AM
lavabutang replied at 25-3-2015 12:21 AM
si chazey tu...obese.

gumuk gedempol.

Hoi!

Tabaik tau pitenah.
Quote lavabutang 25-3-2015 12:37 AM
chazey replied at 25-3-2015 12:36 AM
Hoi!

Tabaik tau pitenah.

fitnah mende..??

lu yg cakap lu diet pasal masalah berat badan tak turun turun...


Quote chazey 25-3-2015 12:37 AM

Matilah MN dah ngamok.
Quote chazey 25-3-2015 12:38 AM
lavabutang replied at 25-3-2015 12:37 AM
fitnah mende..??

lu yg cakap lu diet pasal masalah berat badan tak turun turun...

Hoi!

Pitenah!


Quote miabebe 25-3-2015 12:39 AM
chazey replied at 25-3-2015 12:37 AM
Matilah MN dah ngamok.

Aikkkkk dtg balik budak bambam cerebrum rosak neh... Ko xtdo ka chazey? Esok nk sekolah...kang telajak tdo...
Quote miabebe 25-3-2015 12:40 AM
chazey replied at 25-3-2015 12:36 AM
Hoi!

Tabaik tau pitenah.

Hah tau pon marah org pitenah ko bambam

Yg ko pitenah aku adambilion tu ape kes?

@lavabutang
Quote miabebe 25-3-2015 12:41 AM
lavabutang replied at 25-3-2015 12:37 AM
fitnah mende..??

lu yg cakap lu diet pasal masalah berat badan tak turun turun...

Bhahahahaja

Kantoi @chazey

Hihi

Lihat semua komen(81)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.097810s Gzip On
To Top