Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Masyarakat Bidayuh Korban Babi Meraikan Kemenangan Melawan Kerajaan

18-12-2014 04:46 PM |Dilihat:6462| Komen: 151
Masyarakat Bidayuh Korban Babi Meraikan Kemenangan Melawan Kerajaan



Seramai 31 keluarga Bidayuh berjaya dalam pergelutan tujuh tahun di mahkamah melawan pihak berkuasa yang mengambil alih tanah adat mereka untuk membina empangan Bengoh, Kuching.

Mahkamah Tinggi di Kuching pagi ini mengarahkan pembayaran pampasan keseluruhan RM2.14 juta kepada 54 individu dalam kes itu.

Ini bukan sahaja kejayaan manis pada kami, tetapi juga hadiah manis Hari Natal.

Kami sembelih babi untuk raikan kejayaan kami selepas perjuangan sengit, kata ketua kampung di kawasan itu Simo Sekam.

Penduduk itu tinggal di Kampung Bojong dan Kampung Rejoi dan mendakwa nenek moyang mereka sudah tinggal di situ lebih 160 tahun.


English

Despite threats of arrest and imprisonment, 31 native Bidayuh families of Kampung Bojong and Kampung Rejoi, led by Tua Kampung Simo Sekam, successfully fought a seven-year battle against the authorities for taking away their native customary rights land to build the Bengoh reservoir dam.

The High Court in Kuching this morning ordered the payment of compensation totalling RM2.14 million to 54 persons from the 31 families involved.


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 151
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote ResellerMaxis 22-12-2014 07:52 AM
sekngucing posted on 22-12-2014 02:56 AM
lerrr
mesti berat badan kau lebih 100 kilogram

dok aih..berat aku 70 jer..

Lain-lain Komen

Quote nour2001 18-12-2014 02:27 PM
org bukan islam, lantaklah dia nak sembelih babi ke, gajah ke, monyet ka....apa2pun tahniah sbb menang dlm kes lawan govt ni....
Quote nahiar29 18-12-2014 02:29 PM
mengalah utk kekalkn undi ke?
Quote ResellerMaxis 18-12-2014 02:33 PM
nahiar29 posted on 18-12-2014 02:29 PM
mengalah utk kekalkn undi ke?

kes macam ni..menang saman ke atas government..government bayar saman tu pakai duit saper..duit rakyat ke??ni sangat haram jadah..kena buat undang-undang baru..lepas ni xleh saman government..sebaliknya saman orang yang berkuasa pada masa tersebut..supaya dia boleh bayar dengan duit dia..bukan dengan duit rakyat..
Quote perang_candu 18-12-2014 02:36 PM
tanah adat dengan empangan mana lebih penting?

yg penting lawan kerajaan lah.. dapat pampasan duit rakyat jugaakk.. yg tak de kena mengena dgn tanah adat.
Quote ResellerMaxis 18-12-2014 02:37 PM
perang_candu posted on 18-12-2014 02:36 PM
tanah adat dengan empangan mana lebih penting?

yg penting lawan kerajaan lah.. dapat pampasan du ...

hakim lah ni xtahu beza mana penting
Quote FanTasyCreaTioN 18-12-2014 02:39 PM
Despite threats of arrest and imprisonment
Tahniah!~ Tahniah!!~

Quote ResellerMaxis 18-12-2014 02:39 PM
FanTasyCreaTioN posted on 18-12-2014 02:39 PM
Tahniah!~ Tahniah!!~

kampung u ke  ni??
Quote FanTasyCreaTioN 18-12-2014 02:42 PM
ResellerMaxis posted on 18-12-2014 02:39 PM
kampung u ke  ni??

nope
tapi still my bangsa


Quote ResellerMaxis 18-12-2014 02:44 PM
FanTasyCreaTioN posted on 18-12-2014 02:42 PM
nope
tapi still my bangsa

u bangsa bidayuh??biasa makan babi juga ke??
Quote razhar 18-12-2014 02:44 PM
ResellerMaxis posted on 18-12-2014 02:39 PM
kampung u ke  ni??

dia bidayuh tu...
Quote kucen_miang 18-12-2014 02:46 PM
FanTasyCreaTioN posted on 18-12-2014 02:42 PM
nope
tapi still my bangsa

khenduri babi guling la ari ni.
Quote ResellerMaxis 18-12-2014 02:47 PM
razhar posted on 18-12-2014 02:44 PM
dia bidayuh tu...

baru tahu.. kaya lah dia..share pampasan 2 million ++ tu..
Quote razhar 18-12-2014 02:50 PM
ResellerMaxis posted on 18-12-2014 02:44 PM
u bangsa bidayuh??biasa makan babi juga ke??

makan sikit2..x apa......jgn banyak2..harammmmm weiii....
Quote razhar 18-12-2014 02:51 PM
kucen_miang posted on 18-12-2014 02:46 PM
khenduri babi guling la ari ni.

musti 5-6 ekor....
Quote FanTasyCreaTioN 18-12-2014 02:55 PM
ResellerMaxis posted on 18-12-2014 02:44 PM
u bangsa bidayuh??biasa makan babi juga ke??

senyum ja bacer soalan ni

tak nak tanya AGAMA kita dulu ke?


Quote FanTasyCreaTioN 18-12-2014 02:58 PM
kucen_miang posted on 18-12-2014 02:46 PM
khenduri babi guling la ari ni.

Agama Islam yang kita anuti dan percayaaa dengan sepenuh hati kata haram makan babi
dan melarang mengutuk mengeji

ada kah ajaran Islam Kucen lain?


Quote ResellerMaxis 18-12-2014 03:00 PM
FanTasyCreaTioN posted on 18-12-2014 02:55 PM
senyum ja bacer soalan ni

tak nak tanya AGAMA kita dulu ke?

maksudnya u bidayuh..tapi islam??so u xmakan babi??sorry k sebab jahil sangat..

Quote razhar 18-12-2014 03:01 PM
FanTasyCreaTioN posted on 18-12-2014 02:55 PM
senyum ja bacer soalan ni

tak nak tanya AGAMA kita dulu ke?

u isle ke...
Quote FanTasyCreaTioN 18-12-2014 03:04 PM
ResellerMaxis posted on 18-12-2014 03:00 PM
maksudnya u bidayuh..tapi islam??so u xmakan babi??sorry k sebab jahil sangat..

bila terbiasa lena dalam kelompok melayu sahaja
sering kita anggap bangsa2 lain tu bukan Islam

takpe .. takde salah pun
dah biasa dah terima anggapan gni...

pak kita bangsa bidayuh
mak bangsa melayu




Lihat semua komen(151)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.106221s Gzip On
To Top