Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Lembu Ada Tag Baru Menandakan Ianya Halal

17-6-2014 10:48 AM |Dilihat:3085| Komen: 13

Gambar hiasan


SHAH ALAM - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani memperkenalkan Tag Penandaan Karkas untuk daging lembu mentah sebelum dijual di pasaran tempatan mulai hari ini, sebagai jaminan produk tersebut selamat, halal dan bersih.
          
Menterinya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tag itu terbahagi kepada tiga kategori iaitu tag ungu atau K1 bagi karkas yang dikeluarkan dari rumah penyembelihan berlesen dan mempunyai pemeriksa veterinar.
          
Tag kuning (K2) bagi rumah penyembelihan berlesen yang dipantau Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) dan tag merah (K3) untuk penyembelihan di luar rumah penyembelihan berlesen tetapi mempunyai akuan kebenaran sembelihan oleh JPV, katanya
            
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan tag penandaan itu di Kompleks Abatoir di sini hari ini.
          
Beliau berkata penggunaan tag penandaan itu adalah untuk meningkatkan keyakinan pengguna bahawa daging tersebut telah menjalani proses yang mematuhi peraturan kesihatan awam veterinar.
       
Ismail Sabri berkata, tag tersebut adalah penambahbaikan kepada konsep terdahulu yang hanya menggunakan 'tanda merah' yang diwarnakan kepada daging lembu sebagai menandakan yang ia telah diperiksa dan diluluskan oleh JPV.
          
"Konsep lama yang menggunakan tanda merah pada daging mentah mempunyai kelemahan kerana ia sukar dibaca malah mudah ditiru pihak tidak bertanggung jawab.
          
"Oleh itu, tag penandaan terbaharu ini kita hasilkan dengan dilengkapi ciri-ciri keselamatan tinggi serta mempunyai sistem daya jejak dan kita mula edarkan kepada 25 rumah penyembelihan ruminan seliaan JPV di bandar besar dulu sebagai permulaan," katanya.
          
Ismail Sabri berkata, dengan tag itu, masyarakat akan menjadi lebih yakin kerana ia berupaya memberikan maklumat tentang tarikh serta tempat karkas itu disembelih, selain nama pemeriksa daging tersebut melalui imbasan kod menggunakan aplikasi yang dimuat turun di telefon pintar.
          
Pengguna juga tidak perlu risau tentang kenaikan harga karkas sekiranya peniaga menggunakan tag itu kerana sehingga kini, kos pengeluaran tag  ditanggung sepenuhnya oleh JPV, katanya.

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
1
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 13
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Eljie 18-6-2014 03:31 PM
bagus jugak buat macam ni. tapi kalau berjaya ditiru jugak tag tu taktau la nak kata apa

Lain-lain Komen

Quote razhar 16-6-2014 11:24 PM
so sapa dapat kontrak supply tag ni...
Quote sup@rm@n 16-6-2014 11:34 PM
Lembu nfc halal tak?
Quote Al-Patih 17-6-2014 04:28 AM
dah berkilo telan daging ..baru nak memebel pasai neh pulak ....yag cadang otak somo ajoh ....
Quote HUHA 17-6-2014 05:11 AM
bagus jugak tu ....
Quote alinone78 17-6-2014 05:59 AM
Depa pun aware dengan halal haram
Ku ingat jenis bedal j
Quote sahamboi 17-6-2014 08:25 AM
ummah cina yg kata kononnya takde cina malaysia tak maju, padahal org2 islam dan melayu lah yg memajukan mereka... kalau berani letak la produk brand nama tok pekong ke, ah so busuk ke... ni sibuk nak letak brand nama melayu dan logo islam... kalau berani balik china la tengok bley survive ke tak...
Quote R2D2 17-6-2014 09:30 AM
tag nanti akan membezakan daging yg tercemar dgn DNA babi
dgn yg halal sikit2
Quote lululun 17-6-2014 09:39 AM
iyelahhhhh pak menteri... buat masa ni tag kau yang tanggung. tak lama kemudian, tag tu kau serahkan kat anak menakan kau pulak. ni semua cara nak tambah kos kan.
Quote pinkzara 17-6-2014 09:56 AM
sahamboi posted on 17-6-2014 08:25 AM
ummah cina yg kata kononnya takde cina malaysia tak maju, padahal org2 islam dan melayu lah yg memaj ...

betul sgt tu.
kalau tak kerana tu..manakan laku produk bihun cap masjid dan Eka Fatimah
Quote balqishku 17-6-2014 10:02 AM
pinkzara posted on 17-6-2014 09:56 AM
betul sgt tu.
kalau tak kerana tu..manakan laku produk bihun cap masjid dan Eka Fatimah

utk pengetahuan korg, kilang bihun cop masjid udah kebabo tebako. pg tadi lalu kat kilang tu, ada 2 keta bomba baru selesai padamkan api. x tau ler saja bako kot, boleh claim insuran kan
Quote pinkzara 17-6-2014 10:06 AM
balqishku posted on 17-6-2014 10:02 AM
utk pengetahuan korg, kilang bihun cop masjid udah kebabo tebako. pg tadi lalu kat kilang tu, ada  ...

alah..bihun pun terbako jugakkah atau telah dilarikan utk direpackaging dgn nama islamik lain pulak..?
Quote balqishku 17-6-2014 10:08 AM
pinkzara posted on 17-6-2014 10:06 AM
alah..bihun pun terbako jugakkah atau telah dilarikan utk direpackaging dgn nama islamik lain pula ...

tak perasaan la pulak. harus ler tebako, ms lalu tu sempat jeling je. harus ler bukak kilang cop surau lak lps nih
Quote Eljie 18-6-2014 03:31 PM
bagus jugak buat macam ni. tapi kalau berjaya ditiru jugak tag tu taktau la nak kata apa

Lihat semua komen(13)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.143607s Gzip On
To Top