CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 4165|Reply: 11

Keindahan Air Terjun Lata Payung Setiu Yang Belum Di Ketahui Ramai

[Copy link]
Post time 1-3-2016 12:33 PM | Show all posts |Read mode
Oleh : Dean BZ





Melihat airnya yang jernih kehijauan hingga menampakkan dasar sungai membuatkan air terjun ini sering dikunjungi penduduk tempatan setiap kali hujung minggu. Namun penduduk luar masih ramai yang tidak tahu akan kewujudan air terjun ini kerana ia terletak dikawasan agak terpencil.


Kurangnya promosi menjadi punca Air terjun Lata Payung yang terletak di Hutan Lipur Lata Payung di daerah Setiu, Terengganu ini masih belum diketahui ramai. Lokasinya terletak 25 km dari Bandar Seri Langkap melalui Jalanraya Seri Langkap-Kampung Payong Baru dan 65 km dari Bandaraya Kuala Terengganu.







Menurut penduduk tempatan, air terjun disini sangat sejuk hingga menusuk ke tulang hitam kerana lokasinya terletak dikawasan bukit bukau. Disebabkan itu tak ramai mampu berendam di dalam air terlalu lama. Disini juga pengunjung dapat melihat ikan-ikan berenang didasar sungai.


Diharap pihak berwajib dapat mempromosi dan menyediakan lebih banyak kemudahan awam di kawasan air terjun ini agar lebih ramai pengunjung dan pelancong dapat menikmati keindahan alam yang masih belum diketahui ramai ini.


Apa pun, kebersihan dan keaslian tempat ini perlu sentiasa terpelihara agar generasi akan datang turut dapat merasai khazanah negara yang berharga ini. - CARI Infonet.











Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2016 12:54 PM | Show all posts
wow, jernihnyaaaaaa
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2016 01:06 PM | Show all posts
tmpt lepak semasa program kampung angkat yg jadi kenangan aku sampai skrg.. mmg sejuk air ni... tp bnyk fasiliti kena disediakan sblm promosi blh dibuat... tandas, tmpt salin baju... even jln pun besarkan skit n resurface sbb aku gi naik moto n jln kaki pun dah nak terjatuh sbb batu2 besar kat denai yg jadi laluan masuk ke air terjun ni.. nak mandi tepi jalan tu mcm x best sbb laluan utama org kampung.. cuma perlu berhati2 time hujan sbb ni laluan kepala air.. org kg ada cerita pernah ada org mati dihanyutkan kepala air..
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2016 01:49 PM | Show all posts
banyak jek tempat2 macam nie ... bawah kaki gunung ledang pun ade  

x payah promosi ... hancur nanti kawasan2 mcm nie,yang x tau biorkan x tau
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2016 03:28 PM | Show all posts
wowwww.. sgt cantik~boleg g lainkali ni
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2016 11:45 PM | Show all posts
habis la kalau jadi tempat tumpuan..baik diam2 je
Reply

Use magic Report

Post time 31-7-2016 09:03 PM | Show all posts
Cantiknya.jgn dicemari dgn sampah sarap dah le..kang x psl kencing tikus plak
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2016 08:05 PM From the mobile phone | Show all posts
byk gk tmpt best kt area besit n setiu eh..khazanah negara..biar la xpyh eksploit
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2016 11:31 AM | Show all posts
Thank you for the good info
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2016 11:31 AM | Show all posts
Thank you for the good info
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2016 11:32 AM | Show all posts
Thank you for the good info
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2019 10:01 AM | Show all posts
cuti 1 mei nanti nak pegi...

xperlu la promosi besar-besaran..ni bukan theme park
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-7-2022 05:42 AM GMT+8 , Processed in 0.082919 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list