CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 11137|Reply: 112

[Tempatan] Orang brunei boikot masuk sabah dan sarawak

   Close [Copy link]
Post time 17-10-2015 04:36 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
16/10/2015 : “Fikirkan lah sekurang2
nya 77,790 kenderaan Brunei telah d
blacklist dan harus membayar saman
lebih kurang RM 300 seorang
( 77,790 X RM 300 jumlah semua RM
23,337,000 ) so dgn sekelip mata
durang boleh mendapatkan berjuta-
juta ringgit serta menaikkan lagi
ekonomi mereka yang ada
bermasalah itu”. – Dipetik dari
Laman Sosial Page Facebook Brunei
Media.



KENAPA ORANG BRUNEI BOIKOT
DATANG SABAH DAN SARAWAK ?

Baca artikel yang dipetik dari Media
Permata BRUNEI :

Terperanjat, panik dan tidak kurang
juga rasa bimbang adalah perasaan
yang dilahirkan oleh ramai pemandu
kenderaan bernombor pendaftaran
Brunei, setelah mereka ditahan
melalui operasi besar-besaran Polis
Diraja Malaysia (PDRM) cawangan
Lalu lintas dari Ibu Pejabat Polis
Bukit Aman di kawasan berdekatan
Plaza Tol ASEAN, Miri hari ini.
Dalam operasi tersebut, kenderaan
bernombor pendaftaran asing yang
dalam perjalanan dari Miri menuju
ke Pos Kawalan Brunei diperiksa dan
menahan kenderaan yang dikenal
pasti tersenarai di dalam Myeg
online telah melakukan kesalahan
lalu lintas sama ada memandu
melebihi had laju atau kesalahan
lalu lintas lainnya termasuk bagi
kesalahan meletakkan kereta.
Salah seorang pegawai bertugas
dalam operasi tersebut memberitahu
Media Permata, mereka telah
memulakan pemeriksaan hari ini
sejak pintu pos kawalan dibuka dan
akan diteruskan sehinggalah pintu
pos kawalan ditutup pada sebelah
malam.

Beliau bagaimanapun enggan
menyatakan sehingga bila operasi
tersebut dijalankan tetapi berkata,
satu sidang media dijangka diadakan
Sabtu ini di pejabat kawasan tol
berkenaan bagi menjelaskan
mengenai operasi itu.

Menurutnya, operasi besar-besaran
itu dilakukan untuk mendidik orang
awam terutama sekali pemandu
supaya sentiasa memeriksa Myeg
online dan mengenal pasti
kesalahan yang dilakukan dan jika
ada kesalahan hendaklah segera
membuat pembayaran ke atas saman
yang dikenakan.

Pembayaran juga boleh dibuat
secara online melalui website Myeg
dan RILEK, ujar beliau.

“Kawasan yang dikenal pasti tidak
selamat dan kawasan yang sering
berlaku kemalangan merupakan
laluan yang telah dihadkan kelajuan.

Kesalahan dikenal pasti melalui
penggunaan alat Automated Vehicle
Plate Recognition (ANPR).
Pembayaran perlu dibuat jika
melakukan sebarang kesalahan lalu
lintas.

“Jika gagal berbuat demikian,
mengikut Seksyen 64 Jabatan
Pengangkutan Jalanraya (JPJ) Akta
Pengangkutan Jalan 1987, mana-
mana orang yang masih mempunyai
perkara yang belum selesai dengan
JPJ atau kerajaan Malaysia, ken-
deraan mereka boleh disita,”
jelasnya.

Sementara itu beberapa orang
pemandu yang terlibat ditahan dan
membuat pembayaran saman ketika
ditemu bual memberitahu Media
Permata, mereka tidak tahu yang
mereka membuat kesalahan
sehingga hari ini, ditahan dan
dikenakan membuat pembayaran
paling minima RM100.

Salah seorang daripada mereka,m yang
hanya mahu dikenali sebagai Mr. K,
terpaksa menunggu lebih lima jam
di kawasan khemah operasi tersebut
sehingga bayaran sampai dibawa
oleh rakan sekerjanya di syarikat
tempatnya bekerja.

“Kereta yang saya pandu, didapati
melakukan kesalahan melebihi had
laju, yang didapati melalui Myeg
Online oleh pihak PDRM. Saya
sendiri baru saja memandu kereta
berkenaan hari ini, kerana
mengganti tempat pemandunya yang
sudah berhenti kerja, atas urusan
syarikat ke Miri hari ini,” katanya.
Menurut Mr. K, dia tidak
dibenarkan pulang jika tidak
membuat pembayaran, kerana dia
diberitahu itu sudah menjadi
undang-undang pihak berkenaan.
“Saya terpaksa akur, dan terpaksa
menunggu di sini sehingga pihak
syarikat datang membuat
pembayaran,” ujarnya.

Sementara itu dua orang adik
beradik berasal dari Lawas, Limbang
yang memandu kereta bernombor
pendaftaran Brunei, yang dalam
perjalanan dari hospital Miri menuju
ke Bandar Seri Begawan, turut
ditahan.
“Setentunya kami panik, jika ditahanm
pihak polis lalu lintas, kerana sudah
tentu ada kesalahan yang kami
lakukan, tetapi menjadi persoalan
apakah kesalahan kami itu, kerana
tidak pernah menerima sebarang
surat atau sebagainya, dan kami
bukanlah bijak sangat menggunakan
kemudahan Internet dan sebagainya,
kerana kami hanyalah nelayan
biasa,” kata mereka meluahkan
kekecewaan.

“Kami tidak menafikan jika peraturan
dan undang-undang atau sistem
cara menggunakan kamera
merakamkan kesalahan memandu
lebih had laju atau meletakkan
kereta di tempat yang salah dan
sebagainya sudah dimulakan
ataupun sudah lama dikuatkuasakan,
cuma kami tidak pernah diberitahu
atau dimaklumkan mengenainya.”
Pemandu yang lain pula
memberitahu, di kawasan
pembayaran, mereka ditunjukkan
kesalahan yang telah dilakukan
boleh dilihat secara online melalui
komputer yang disediakan, dan
pembayaran boleh dilakukan juga
dengan menggunakan kad kredit jika
tidak mempunyai wang tunai, dan
resit dikeluarkan oleh pihak PDRM.

Laporan TIDAK RASMI hari ini
bermula 0700 – 1700 hrs yang
dipetik dari Page Media BRUNEI :

1) Jumlah Kenderaan diperiksa :
1354
2) Jumlah Saman selesai: 896
3) Jumlah Kutipan tunai:
RM97,430.00
4) Jumlah Kutipan Kad Kredit:
RM39,050.00
5) JUMLAH KESELURUHAN KUTIPAN:
RM136,480.00

SOALAN MUDAH : Adakah tindakan
mereka (Orang Brunei) bakal
menjejaskan EKONOMI bagi Sabah
dan Sarawak ?

Jika jawapan IYA, apa tindakan yang
sewajarnya harus diambil Kerajaan
Sabah dan Sarawak ? Jika jawapan
TIDAK, Abaikan, biarkanlah durang
boikot sebab kita tidak rugi apapun.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-10-2015 04:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak nak bayar saman kah???
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 04:51 PM From the mobile phone | Show all posts
brunei kan negara islamik dn mengamalkn hukum hudud jd tsk timbul isu boikot sabah sarawak...dh buat salah bayar sajalh...kan je haram kslau x byr hutang...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 04:59 PM | Show all posts
come on la...kemain islamic youols....

kami jiran pun agak jelek dengan you ols...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 05:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Bkn ker org brunei kaya?bayar jer la.kalau kereta sarawak sbh pehi sana ada kesalahan pn tetap mereka byr..takde masalah pun.
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 05:05 PM | Show all posts
boikotlah ...sampey biler tahan???
mauk mereput sidaknya sebab sik dapat berjimba kat Miri ... kat KK
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 05:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak ngata ekonomi malaysia bermasalah. Sendiri punya ekonomi tengah merudum dengan harga petroleum &LNG  lagi teruk bermasalah. Bahalol punya orang brunei sekor sekor
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 05:08 PM | Show all posts
A ahhh tengoklah berapa lama korang boleh tahan tak datang KK. Imago dah bukak tau!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-10-2015 05:34 PM From the mobile phone | Show all posts
nak mengutuk msia....
dah kena saman tu byar je lah...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 05:35 PM From the mobile phone | Show all posts
keta spore bila nk kena tahan???
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 05:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Selayaknyalah kena saman tuhan bayar cash! Nak boikot masuk sbh srwak? Maka merepotlah kat brunei smpai ke tua
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 06:01 PM | Show all posts
mau nya tak boikot uols...

kreta keluar 2006, tapi saman tahun 2002...
nak kautim pun, berpada2 lah
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 06:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Ummah Brunei bila masuk Sabah/Sarawak, ivarat Singaporean masuk JB.

Zets y.
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 06:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by chazey at 17-10-2015 06:07 PM

Korang nak lepas gian togok Carslberg ka Tiger ka tanpa takut2 camna weh kalau tak di Meleysia?
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 06:06 PM | Show all posts
dah kena saman tu bayar je lah org brunei oii..kata byk duit



Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 06:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Laki aku pun ada saman bulan januari lepas
Bru je cek...
Hahaha

Aku nampak gak org brunei marah2
Siap ckp
Malaysia dah miskin, nak kikis duit org brunei

Deme ni terkejut sbb br 1st time kene saman
Sbennpanya saman tu da tertunggak lama da
Tapi sbb tak dpt detect n trace je
Tu yg skang polis wat road block tahan

Pastu mulalah berlagak innocent
Kononnya tak salah dikatakan salah
Padahal benda dah lama...mmgla deme pun dah lupa

Katanya org brunei nak ripot polis brunei
Nak soh siasat

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-10-2015 06:39 PM From the mobile phone | Show all posts
chazey replied at 17-10-2015 06:05 PM
Korang nak lepas gian togok Carslberg ka Tiger ka tanpa takut2 camna weh kalau tak di Meleysia? :lol ...

Naik bot ler chazey
Pg labuan nak teguk arak

Kih2
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 06:48 PM | Show all posts
suka hati lahh taknak masukpun..ekonomi Malaysia ni ada depend dgn brunei dr segi apa? nak gak tahu. sebab jahil dgn eknomi ni.
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 06:55 PM | Show all posts
Duta lover replied at 17-10-2015 06:39 PM
Naik bot ler chazey
Pg labuan nak teguk arak

Labuan pun still Malaysia. Poyo jah nak boikot2 Malaysia. Acik2 gundu kat Brunai tu ingat tahan ka tak soping di Sabah/Sarawak apa lagi tika cuti sekolah hujung tahun?
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2015 06:56 PM | Show all posts
buat salah tak mahu bayar...hujung2 laung hudud kebangga...kalau dipotong tangan padan muka
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-12-2022 01:16 AM GMT+8 , Processed in 0.103667 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list