Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12
Return to list New
9577
View
34
Reply

rasa malas/benci mandi wajib

[Copy link]

Author: syahman       Show all posts   Read mode

Post time 31-5-2015 07:47 PM | Show all posts
mndi je le.hmm
Reply

Use magic Report

Post time 1-6-2015 09:43 PM | Show all posts
biasa jer kalo ada rasa malas tu tp kan kalo tak mandi nanti mcmane nak dirikan solat dan membaca Al-Quran.? huhuu
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2015 04:52 PM | Show all posts
jadikan semua mandi adalah mandi hadas besar. xperlu la niat mandi junub yer.

sbb mandi hadas menjadikan kita suci dari hadas, i.e. mcm berwuduk. maka ianya sunat.
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 04:52 PM | Show all posts
Ada sedikit unsur2 malas, tapi buat.

Lagipun terlalu jarang untuk mandi wajib. Takder hal pun.

kalau tidak mandi wajib rasa macam :-

1- ada anasir2 ghaib nak meyendeng.

2- rasa macam diri itu tidak bersih dan tidak selesa.

3- rasa macam perlindungan daripada Allah itu kurang atau tiada.
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2015 06:59 PM | Show all posts
malas mandi wajib...pastikan jgn cretttt...cretttt...hahahha
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2015 10:36 PM | Show all posts
mesty la kena mandi wajib, apa yg susah
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2016 03:43 PM | Show all posts
kalo malas mandi wajib, melancap jgn pancut la,
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2016 03:36 PM | Show all posts
karikontroversi replied at 19-3-2015 07:59 PM
xde beza mandi wajib ngn mandi tiap2 hari. sama je kan. ada ke orang yg kalo x mandi wajib tu dia ma ...

mandi wajib tak sama mcm mandi biasa..
mandi wajib merangkumi semua rongga
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2016 01:21 PM | Show all posts
mandi pun malas apetah logi mandi wajib kann
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2017 12:04 AM | Show all posts
Tak membebankan pun. Mandi itu menyegarkan apa, disamping membasuh kotoran yang ada pada tubuh badan.
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2017 03:38 PM | Show all posts
mandi jangan x mandi
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2017 09:29 AM | Show all posts
lelaki tak susah pon nak mandi wajib, yg perempuan agak leceh sket, yerla pas mandi nak tunggu rambut panjang kering lagi.. lagi2 waktu kerja.. tapi layan kan je..
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2017 09:30 AM | Show all posts
Emperor95 replied at 25-8-2015 04:52 PM
Ada sedikit unsur2 malas, tapi buat.

Lagipun terlalu jarang untuk mandi wajib. Takder hal pun.

setuju.. selagi dh mandi hadas rase cam ape yg kurang nii
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2018 01:52 AM From the mobile phone | Show all posts
terjun sungai sambil niat je apa susah
Reply

Use magic Report

Post time 24-3-2019 12:29 AM | Show all posts
Edited by ussopp at 24-3-2019 12:32 AM

assalammualaikum,

kpd pembuka thread, sy ada sedikit pesanan, insyaAllah...

begini ya....

kita tidak boleh menyatakan kebencian pada hukum Allah....

ya, jika sesuatu hukum itu susah itu diakui...kita boleh menyatakan kesukaran hukum kerana memang dunia ini ujian...
contohnya puasa itu susah dan menguji....dan juga ibadat-ibadat lain....

tapi jgn sampai berkata-kata menunjukkan penolakkan terhadap hukum tersebut...

kerana ia boleh menyebabkan kita kafir melalui lisan kita.....

jadi saya minta pembuka thread  ubahsuai sikit ya tajuk....

susah mandi wajib....jgn ckp benci...ya mmg susah itu kita rasa tak selesa, tapi jgn sampai benci....
jika benci, matikan rasa itu dalam hati dan jgn suarakannya....sabar, dan didik diri bahawa kita ini muslim, kita redho dgn semua hukum Tuhan....
jika kita rasa tak mampu, kita kata kita yg tak mampu dan kita akui kita yg salah...

tapi jgn tolak hukum pula ya....

sebab ia termasuk dlm perkara yg membatalkan akidah.....
terbatalnya akidah adalah sesuatu yg kita tidak mahu....dosa yg banyak dlm keadaan muslim adalah lebih baik daripada mati dlm keadaan kafir...maka kita hati-hati ya....


saya juga termasuk dlm org yg sgt sukar melaksanakan ibadat tersebut yakni mandi wajib....tetapi kena bnyk sabar....
sebab hidup ni ujian....


harap nasihat ini diterima dgn baik ya






Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.079710s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list