Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
22351
View
332
Reply

[Tempatan] 4 kanak2 dihalau ibu..

[Copy link]

Author: ikanmasin       Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-11-2014 10:00 PM | Show all posts |Read mode

4 adik beradik

4 adik beradik
10345840_10203072561358979_4272270375710588295_n.jpg As salam dan Salam Sejahtera YDH Dato'/Tuan/Puan. Maklum Kes (4) kanak-kanak dijumpai di Sibujaya.

No. Rpt : Sibujaya 2710/14
M/laporan : 8.11.14 @ 1540 hrs
Sek. 31(1)(a) Akta Kanak-kanak
IO : Asp Dayang Tantysera

Pengadu : Kpl RF 121012 Hamdan
Balai Polis Sibujaya.

Fakta kes
Pada 8.11.14 jam lebih kurang 1530 hrs, bertempat di hadapan kedai Rahmah Cafe, Sibujaya, pengadu telah menjumpai (4) orang kanak-kanak berbangsa Iban yang merayau-rayau di situ. Semasa ditemui, kanak-kanak ini membawa (2) beg dan (2) payung. Pemeriksaan dalam beg telah menjumpai peralatan botol susu, pampers dan pakaian serta juga duit RM 70 (dlm not RM50 dan RM10 2).
Apabila ditanya salah seorang kanak-kanak tersebut mengatakan mereka dihalau oleh ibu mereka. Butiran ibu mangsa dan juga tempat tinggal, tidak dapat diberikan oleh kanak-kanak tersebut semasa ditemui.

Kesemua kanak-kanak ini merupakan perempuan dan (2) daripada mereka berumur (7) tahun, manakala seorang berumur (6) tahun dan seorang lagi (2) tahun.

Kesemua mereka telah dibawa ke Hospital Sibu untuk pemeriksaan lanjut. Pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat telah dimaklumkan. Buat masa ini, kesemua mereka ditempatkan di Wad 26, Hospital Sibu.

Pada 9.11.14 jam lebih kurang 1900 hrs, (1) P Iban dikenali dengan nama Senah ak Galang, 31 tahun, KP 830220-13-5568, almt No.2, Fasa 3, Tmn. Kristal, Sibujaya. Dalam laporan tersebut, pengadu mengatakan (4) orang anak angkatnya telah tiada dirumah. Nama anak angkatnya ialah :-
1. CATHRINE JUNAI AK MICHAEL, 7 TAHUN, MYKID 070302-13-0542
2. MELISA AK MICHAEL, 6 TAHUN, MYKID 080701-13-1034
3. OLIVIARINA AK DAYANG, 2 TAHUN, MYKID 120916-13-1526
4. REBECCA SEJA AK JOSEPHINE, 7 TAHUN, MYKID 070119-13-0368

Menurut pengadu juga apabila dia bertanya kepada jirannya, jirannya itu memberitahu anaknya semua berada di Hospital Sibu.

Pada 10.11.14, pengadu pergi ke Hospital Sibu tetapi tidak dibenarkan. Kawan pengadu telah tunjukan gambar (4) budak dari facebook dan pengadu sahkan mereka semua adalah anak angkatnya.

Temuduga penama Senah ak Galang, mendapati perkara berikut:

1. Semua kanak-kanak tersebut adalah anak angkatnya. Kanak-kanak tersebut memanggil Senah dengan panggilan "mak".
2. Kanak- kanak yang dikenali dgn nama Cathrine, Melisa dan Oliviarina adalah dari satu ibu dan ibu kandungnya dikenali dengan nama DAYANG AK KUNSIL. Ketiga-tiga mereka ini diambil sebagai anak angkat pada awal tahun 2013. Dayang ak Kunsil adalah saudara kepada Senah. Menurut Senah, ketiga-tiga kanak-kanak ini diambil tanpa bayaran dan selepas menyerahkan kanak-kanak tersebut, ibunya iaitu DAYANG AK KUNSIL telah pergi mengikut lelaki lain. Alamat dan nombor telefon Dayang, tidak diketahui.
3. Mnakala Rebecca diambil sebagai anak angkat sejak dari lahir yang diserahkan oleh ibunya dikenali dengan nama JOSEPHINE AK HASING. Josephine kini bekerja di Yu Chiong Supermarket, Sibu.
4. Senah mengaku bekerja sebagai pelacur dan setiap hari akan keluar rumah mulai jam 5 pagi. Dan akan balik lewat malam atau pagi.
5. Semasa keluar, dia akan kuncikan anak-anak angkatnya dr luar. Tidak kunci pintu sebaliknya hanya grill akan dimangga. Semasa keluar juga tidak ada orang lain yang menjaga kanak-kanak tersebut.
6. Senah juga tidak tahu bagaimana anak-anak angkatnya keluar dari rumah. Semasa sampai, Senah dapati mangga grill telah pecah.
7. Senah mengaku ada memukul anak-anak angkatnya untuk mengajar, tetapi tidak sampai mendera. Lagipun kesemua anak-anak tersebut adalah anak saudaranya.
8. Senah juga mengatakan sebelum keluar, dia akan masak untuk anak-anak angkatnya itu.
9. Senah mengatakan punca DAYANG dan JOSEPHINE serahkan anak-anak mereka sebab mereka tidak mampu jaga dan tambahan pula, Senah adalah saudara mereka juga.

Pemeriksaan Doktor

1. Doktor mengatakan kanak-kanak tersebut secara fizikal adalah sihat dan cukup nutrisi.
2. Terdapat tanda cedera lama tetapi tiada tanda-tanda penderaan. Kecederaan itu juga boleh disebabkan oleh jatuh sendiri dan pada pandangan kasar, kanak-kanak tersebut memang aktif.

Keterangan Kanak-kanak

Semasa ditemuduga, kanak-kanak ini dilihat memberikan maklumat yang berbagai. Mereka mengatakan ada dipukul dan masing-masing mengiyakan. Keseluruhannya, kesemua mereka (kecuali yang berumur 2 tahun) mengatakan tidak mahu balik rumah kerana takut dipukul.

Siasatan lanjut
1. Jiran-jiran akan ditemuduga.
2. Ibu kandung kanak-kanak tersebut akan dikesan untuk rakaman percakapan.
3. Kanak-kanak ini akan ditempatkan dibawah pengawasan Jabatan Kebajikan Masyarakat sementara siasatan lanjut dijalankan.
4. Saspek nama Senah ak Galang telah ditangkap dan dilepaskan dengan jamin polis selepas rakaman percakapan diambil.

Untuk makluman YDH Dato'/Tuan/Puan.

Terima kasih.

Sarawak, 9 Nov - Empat orang kanak-kanak, berusia antara 2 hingga 7 tahun telah dijumpai berlegar tanpa arah tujuan di Sibu Jaya semalam oleh pihak polis.

Menurut laporan polis , mereka dijumpai bersama dengan wang tunai RM70, dua pasang payung serta beg dan mengikut laporan tersebut juga, kanak-kanak tersebut dipercayai berketurunan Iban.

Polis dikatakan sudah cuba mengesan lokasi ibu bapa mereka tetapi tidak berjaya dan telah menyerahkan kes tersebut kepada jabatan kebajikan untuk diselesaikan. Last edited by ikanmasin on 11-11-2014 07:02 PM

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 12-11-2014 12:01 AM | Show all posts
pompuan memang jahat
layak mati je semua
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:03 PM | Show all posts
jahatnya ibu bapa budak2 ni...mek dan paknya elok di penjara ja....keji...
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:06 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2 posted on 9-11-2014 10:03 PM
jahatnya ibu bapa budak2 ni...mek dan paknya elok di penjara ja....keji...

Tak dinyatakan pun yang dihalau ibu..
Atas saya terlepas pandang?..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:06 PM | Show all posts
macai..mana nya kata dihalau tu? obat suda ambik?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-11-2014 10:06 PM | Show all posts
noor2 posted on 9-11-2014 10:03 PM
jahatnya ibu bapa budak2 ni...mek dan paknya elok di penjara ja....keji...

mengalir airmata baca td noor..sampai hati ibu anak2 ni..kejam sgt..bole pl buat mcm tu..
nsb baik polis yg jumpa kalau la org yg niat tak baik jumpa..aniaya anak2 ni jer..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:07 PM | Show all posts
JDT posted on 9-11-2014 10:06 PM
Tak dinyatakan pun yang dihalau ibu..
Atas saya terlepas pandang?..

mungkin TT lupa ambik obat sblm bukak thread...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-11-2014 10:08 PM | Show all posts
razhar posted on 9-11-2014 10:06 PM
macai..mana nya kata dihalau tu? obat suda ambik?

macai sabar bole tak ..ada report polis la macai..sedang diusahakan dipost kat sini yer..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:08 PM | Show all posts
JDT posted on 9-11-2014 10:06 PM
Tak dinyatakan pun yang dihalau ibu..
Atas saya terlepas pandang?..

memang tak dak.....tp musykil kenapa kesemua tu dibiarkan mcm tu.,..polis pun sedang mengesan mana mak pak nya.,..takkan bebudak besar tu tak boleh berkata2...

Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:09 PM | Show all posts
ikanmasin posted on 9-11-2014 10:06 PM
mengalir airmata baca td noor..sampai hati ibu anak2 ni..kejam sgt..bole pl buat mcm tu..
nsb bai ...

tgk gaya bebudak ni memang depa ditinggalkan oleh mak paknya....

Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Iban..


@Muntz kenal x? Last edited by sabbath_shalom on 9-11-2014 10:11 PM

Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:09 PM | Show all posts
comey budak2 nih...kesiannn
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
razhar posted on 9-11-2014 10:07 PM
mungkin TT lupa ambik obat sblm bukak thread...

Agaknya kot...
Mungkin makbapak suruh tunggu jap nak pergi tandas atau beli makanan, lepas tu pengsan/ kena langgar lari..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia x suke sebab anak pompuan berderet ke?

Dengar citer iban ni suka anak lelaki sebab pewaris pusaka katenye.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-11-2014 10:15 PM | Show all posts
noor2 posted on 9-11-2014 10:09 PM
tgk gaya bebudak ni memang depa ditinggalkan oleh mak paknya....

itula psl..kesian anak2 ni..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:17 PM | Show all posts
ikanmasin posted on 9-11-2014 10:15 PM
itula psl..kesian anak2 ni..

harap ada update berita tentang mak paknya...

tp mcm ikan masin katala...nasib baik tak jatuh ditangan org tak bertanggungjawab....tambah2 kat sabah tu...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-11-2014 10:17 PM | Show all posts
noor2 posted on 9-11-2014 10:08 PM
memang tak dak.....tp musykil kenapa kesemua tu dibiarkan mcm tu.,..polis pun sedang mengesan mana ...

noor baru dpt post kan sekali report polis tu..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:17 PM | Show all posts
ikanmasin posted on 9-11-2014 10:08 PM
macai sabar bole tak ..ada report polis la macai..sedang diusahakan dipost kat sini yer..

sedang diusaha? makna nya blom sah lagi la ye? sila ambik obat dulu aaa...macai..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:18 PM | Show all posts
Dlm police report tu katanya kena halau
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-11-2014 10:18 PM | Show all posts
noor2 posted on 9-11-2014 10:17 PM
harap ada update berita tentang mak paknya...

tp mcm ikan masin katala...nasib baik tak jatuh d ...

ini sarawak noor..bkn sabah..sbb berita pun kat sarawak
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2014 10:18 PM | Show all posts
pemeriksaan baru..blom kompon lagi tu,cai.....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list