CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: juliesha

Drama Minggu Ini bersama Fynn - Happy Birthday Juna yg ke 2

 Close [Copy link]
Post time 5-5-2014 11:51 AM | Show all posts
cer tempek bideo
nk tgk
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-5-2014 11:51 AM | Show all posts
i know him..pernah berbual..humble & creative org nye..syg JOHO dh khilangan org mcm dia. Al-fatihah.
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 11:51 AM | Show all posts
Innalillah.. takziah kokping.
tapi tak perlu kot video bagai.. kalau nak betul2 buat sekali dengan bongtri dan juna 3 beranak..
baru nampak proper kot

Diharap perkembangan ini membawa kepada perubahan yang sebenarnya kepada kokping..
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 11:51 AM | Show all posts
bulanbulat posted on 5-5-2014 11:02 AM
ko mampoo?

baju last ni seksi kemain ye. ehemmm malas ulang tayang isu tudung tapi aargh geram lah dengan orang cakap tak serupa bikin ni
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:02 PM From the mobile phone | Show all posts
takziah utk arwah dan keluarga...

tahniah utk pingu sbb dpt umah baru...

sedih,pilu,ok, tp hmmm... x suka baca ratapan cinta sheols kt arwah, sesuatu sgt, wat i fikir yg bukan2.. adoi... maafkan aku ....


and WOW tutup kepala nmpk jambul tayang ketiak... bagus fynn ,bagus...


takziah skali lagi...
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:05 PM From the mobile phone | Show all posts
dan pasal bideo ratapan tu, haish.. bagi i xde hal sgt, hmmmm...
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:05 PM | Show all posts
yeayy..rumah baru...ada bahan bacaan baru ari ni.... (Al fatihah untuk allahyarham Zak - w'pun saya tak kenal)
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:12 PM | Show all posts
aechae posted on 5-5-2014 08:26 AM
dia tau tred dia kt cni dh kna katup so dia perlukn la sumting utk up kn dia blk...

em...bila da up..
baru la orang perasan gambar gambar ala modelling dia...







nampak lobang-lobang hidung nya...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-5-2014 12:19 PM | Show all posts


Fynn Jamal
4 May 2012 ·




"qulil haqq walau kaana murra"
betul?
betul.
namun.
ini malaysia.
kau cakap yang paling haqq pun,
belum tentu orang toleh dan tafakur untuknya.
silap2--
kau kena baling kasut dan dijolok ke tembolok untuk telan tanpa sempat kau kata apa2.
ini malaysia.
hak-sesuatu-fitrah bukan soalan.
tidak penting sesebuah ilmu yang disampaikan--
andai penyampainya tak lulus piawaian.
tapi.
atas "qulil haqq walau kaana murra" itu tadi,
aku TETAP mahu memperkatakan yang hakikat--
meski kepahitan yang paling kelat berada di tenggorokan.
benda betul.
macammana palat untuk aku akukan buruk diri,
kebenaran MESTI terus dicakapkan.
*hela nafas berat*
hijab.
*pause*
ada ramai yang menyelar aku dulu.
pernah sekejap aku cuba hendak berhijab.
tapi cuma separuh jalan.
"kenapa?"
jawab aku mudah.
"sebab aku tak betul"
hijab adalah identiti AGAMA aku.
hijab BUKAN aku.
memakai hijab adalah UNTUK MEMBERITAHU islam ini ada di sekeliling kamu-- lihat saja di kiri kanan kamu.
hijab BUKAN untuk memberi definisi SIAPA KAMU.
fashion is.
fashion would DEFINE you.
not hijab.
dulu, aku cuma sempat bertutup kepala selama sebulan dua.
kemudian aku tanggal semula.
aku tidak cukup daya.
aku tidak selesa.
aku malu, sebenarnya.
berhijab tapi solat terpelanting bawah tangga.
berhijab tapi asap berkepul2 keliling muka.
berhijab tapi hidup seperti biasa.
konon slogan "tudung tak membatas gaya hidup kita"
gila!
ITULAH tujuan hijab sebenarnya!
membatas. memberi garis pisah. meletak sempadan.
jadi aku tanggal semula. kerana aku malu. untuk apa aku berkatup kalau aku hidup masih tak berjagakan? ada nota2 yang semua orang kongsi2 di fesbuk: "biarlah pakai tudung atas paksa, lama2 nanti suka"
aku tak setuju.
aku--
bukan kau--
AKU tak setuju.
sebab aku belajar dengan cikgu aku, semua benda dalam hidup perlu ada ikhlas. sedangkan kalau solat dibuat separuh hati akan dilempar ke muka bagai kain buruk berbau celaka. itu solat. rukun. tak ikhlas berhijab agaknya macammana?  (MOHON FAHAM. HIJAB TAK PERLU IKHLAS KERANA IA NYA SURUHAN ALLAH)
aku tak faham.
macammana hijab lebih ke depan berbanding solat?
hijab jadi pembaris yang mengukur iman seorang perempuan.
berhijab-- TERUS lulus.
tak perlu tanya solatnya, puasanya.
asal berhijab.
ASALKAN bertutup kepala.
cukup.
situasi:
perempuan berhijab dan perempuan telanjang kepala.
di stesen bas berbual2 dengan lelaki.
dua2 jenis tepuk-tampar tak ingat diri.
YANG MANA dilabel "bohsia" sampai mati?
aku tak faham.
kita terlalu dangkal sampai baik jahat seseorang itu bergantung buta2 pada pakaiannya.
ASAL pakai. hati dalam-- terpulang dia.
apakah BEGITU SEKALI kita pentingkan diri kita?
"yang penting depan aku dia bertudung.
ikhlas tak ikhlas-- lantak dia."
(pesan keras: yang tak berhijab, jangan pula kau guna2kan ayat2 aku untuk menjadi skema jawapan pada hidup denial engkau. tak berhijab itu tanggungjawab engkau. pilihan engkau. tak ada satu dalil pun dapat menyelamatkan engkau darinya)
jadi setiap kali orang kata "pakai saja, tak perlu ikhlas",
aku mengaruk dalam hati.
apebende?
gila kontradiksi!
ada yang kata,
"biarlah. sekurang2nya dia bertudung".
pergh.
kalau ada orang depan kau solat--
tapi tak ambil wudhu',
atau telekungnya setakat paras lutut.
mampu kau cakap "biarlah. sekurang2nya dia solat"?
boleh?
sumpah atas nama tuhan kau jawab macam tu bulat2?
sering aku betah semula orang2 yang menggunakan alasan "sekurang2nya dia berhijab / bertudung / (isi tempat kosong).
mudahnya!!?!
cukup sekadar apa terjelas mata?
"itu antara dia dengan tuhan."
kalau begitu--
kenapa tak biarkan perihal hijab dia juga sama tuhan?
"kita kena tegur apa yang kita nampak"
bagaimana dengan kebaikan mereka yang mengatasi keburukan mereka? kebaikan2 subjektif yang diganjarkan JAUH lebih tinggi dari pahala fizikal-- macam taat pada ibu bapa, atau membuat kebajikan pada anak2 yatim ketika kita tidak berada di situ?
bagaimana kalau DIA lebih beriman pada shafa'at rasulullah berbanding mereka2 yang hanya lafaz tapi tak tahu?
seringnya, di bual2 itu, rata2 memilih membiarkan aku termangu sahaja.
selalu-- soalan2 aku terbiar begitu semata.
dan aku tak salahkan mereka.
aku budak banyak tanya.
dia kata langit itu biru, aku tanya kenapa.
dia jawab sebab itu biasan laut, aku tanya pasal pelangi pula.
memang penat menjawab dengan aku.
lama2 bosan. terus bagi jawapan tepat ke muka--
"orang macam kau akan dihumban ke neraka."
pergh.
kenapa suka ajar tuhan itu serba jahat?
kenapa suka cerita tuhan itu suka hukum?
kenapa lupa tuhan itu maha pengampun dan penerima taubat?
kalau kau tanya aku--
rasanya, yang jahat, suka hukum, bukan pengampun dan penolak taubat adalah manusia sendiri.
apa yang tinggal--
sempat tak sempat.
aku tak bagi fatwa yang "kita patut berhijab bila kita bersedia".
tidak.
itu cerita kau dengan tuhan.
sungguh.
AKULAH manusia paling terakhir kalau hendak berbual tentang hidayah.
tapi aku nak cakap,
kalau nak berhijab,
jangan kurang ajar.
buang rokok tu.
buang tangan boyfriend yang kau taut2 tu.
buang leset2 pada bahu jantan yang kau gesel2 itu.
buang perangai chia kau.
buang naluri miang masuk hotel dengan kekasih kau.
sebab hijab adalah identiti islam.
BUKAN identiti kau.
hijab bukan fesyen.
detik kau sauk hijab dan komited padanya--
adalah detik kau membuat perjanjian
"aku dah bersedia nak let go benda2 merapik itu semua".
islam is all about moderation.
kesederhanaan.
kalau kau masih belum nak buang perkataan "fashionista" dari senarai "things about me" kau itu--
adui...
tak tau la macammana nak cakap.
haih...
sakit dada aku.
let go lah.  (SEOLAH CUBA NAK PERTIKAIKAN HUKUM ALLAH SAMPAI SAKIT DADA)
kita sama2, kawan2.
sama2 takut kiamat--
sama2 takut tak sempat.
aku tak rasa cuma aku sorang solat hajat minta jangan kiamat masa ada amaran tsunami tempoh hari.
aku tak rasa cuma aku sorang menangis sampai basah telekung minta tuhan tangguhkan, sebab aku minta disempatkan sebelum aku mati.
tuhan itu baik, kawan2.
dia penuh cinta.
dia pernah janji--
"minta-- dan aku bagi".
minta kita sempat, kawan2.
bersaksi atas nama dia.
akukan dia.
akukan rasul kita.
kita sama2 takut, kawan2.
sama2.






AKU TENGOK FIN NI MAKIN JAUH..Mungkin juga sbb dia di kazakh.










This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:20 PM | Show all posts
klobot posted on 5-5-2014 11:02 AM
Sorry kok ping. Kawan ko dah arwah akibat sakit jantung katenye. Ko jangan la buat mcm org yg tak bo ...

berape umo si zack tu??sekarang ni org mninggal bkn kire tua je..nmpk arwah tu masih mude..peringatan utk kite semua..
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:24 PM | Show all posts
al-fatihah
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:25 PM | Show all posts
kok ping juga manusia biasa yang rapuh bila sedih
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:26 PM | Show all posts
misskitty posted on 5-5-2014 12:19 PM
Fynn Jamal
4 May 2012 ·

sape kite nak cakap pasal halal haram, dosa pahala, ikhlas tak ikhlas..moga kita semua diberi hidayah olehNya.semua orang ada pendapat masing2 cuma tak dizahirkan macam fynn ni..seharusnya fynn tak perlu nak cakap pasal hukum hakam ni..kalau cetek ilmu baik diam ajee..
just my2cent
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:33 PM | Show all posts
zac ni co founder JOHO concept...
meniggal..kat HSA, JB...
kawan rapat artis gak arwah nie...
sekian...

xperlu nanges n tayang kt orang...
nanges n doakan pemergian arwah much better !! huhu
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:34 PM | Show all posts
zac ni co founder JOHO concept...
meniggal..kat HSA, JB...
kawan rapat artis gak arwah nie...
sekian...

xperlu nanges n tayang kt orang...
nanges n doakan pemergian arwah much better !! huhu
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:35 PM | Show all posts
alinone78 posted on 5-5-2014 12:51 AM
Sedangkan tengah mendoggie pun boleh selfie
Inikan pula tengah menangis

ayat kau..x leh tahan tuuu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-5-2014 12:36 PM From the mobile phone | Show all posts
mamaida28 posted on 5-5-2014 12:35 PM
ayat kau..x leh tahan tuuu

Bukan sekadar ayat picisan
Ada bukti tau
Report polis pun ada
Ngeeehh
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:39 PM | Show all posts
hai kok ping.
kata mau bertatih dalam berhijab. tapi dirimu sukarela pulak jadi model.
nanti bila sudah berhijab, gambarmu pula sudah tersiar bebas diinternet. gambar dulu pun sudah banyak, janganlah tambah lagi gambar yang ala2 model gitu. ku doakan smeoga kok pin kental dan gigih meneruskan prasaan mau berhijab. amin.

Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:41 PM | Show all posts
Fynn Jamal
4 May 2012 ·


pompuan ni..kalo boleh semua bende ko nak justify..nak nampak ko betol..org lain semua salah anggap ngn ko..tp kalo dah cetek bab2 agama ni..tak payah nak bikin kebal sgt mcm tahu sangat... sampai ape yang ko ckp boleh buat budak2 mislead..BODOH
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2014 12:55 PM From the mobile phone | Show all posts
klobot posted on 5-5-2014 12:39 PM
hai kok ping.
kata mau bertatih dalam berhijab. tapi dirimu sukarela pulak jadi model.
nanti bila  ...

Bertatih katanya. Kanak2 belajar berjalan pun tahun pertama saja beetatih uols. Dia nak bertatih sampai bila tu agaknya ya?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-2-2023 07:09 PM GMT+8 , Processed in 0.425012 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list