Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
49092
View
476
Reply

MACAMANA NAK BUAT....?

[Copy link]

Author: intishar    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 12-5-2014 10:19 AM | Show all posts
intishar posted on 10-5-2014 07:51 AM
Salam
Ha ah..anak sy seorg.
Lelaki. Hero sgt... Alhamdulillah sihat.. sakit skit2 pun biasa tap ...

sedihnya.....anak kita walaupun kecil tetap memahami perasaan kita...
dia tau yang ayahnya da tak sayang mamanya lagi...
dia lah pendorong dan harapan kita.

Jagalah dia dengan penuh kasih sayang...memang untuk hari ini kita kehilangan
orang yang amat kita cintai tapi sentiasa memotivasikan diri bahawa pasti allah akan
membahagiakan kita nanti...
Reply

Use magic Report

Post time 12-5-2014 02:37 PM | Show all posts
Salam TT..

Panjang benar list2 kesilapan TT..jangan begitu..TT tak perlu salahkan diri..
sesuatu relationship melibatkan dua orang, dan dua orang tu yang bertanggungjawab..kalau gagal relationship ni, maknanya, dua dua pun penyumbang kepada kegagalan..bukan sorang je..

TT..sesuatu perkahwinan tu bertahan atas dua perkara: suami ada rasa kesian, isteri ada rasa sabar..tentang cinta tu, memang mudah je nak pudar, sbab manusia sifatnya mudah bosan..saya percaya, TT seorang yang sabar..tapi suami TT macam mana..suami TT dah takde rasa kesian kat TT, tu sebab dia tergamak memikirkan idea ini..dari satu segi, mungkin ada hikmahnya juga dia memudahkan perceraian ni, ni lebih elok dari digantung tak bertali..

saya cadangkan TT jangan sekali2 keluar dari rumah selagi belum bercerai..ini penting supaya tidak wujud sebarang pertikaian ketika TT ingin memohon tuntutan nanti contohnya; nafkah anak, nafkah eddah, mutaah, harta sepencarian..

saya doakan TT lebih berbahagia selepas ini..

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-5-2014 03:25 PM From the mobile phone | Show all posts
mamariuh posted on 12-5-2014 10:19 AM
sedihnya.....anak kita walaupun kecil tetap memahami perasaan kita...
dia tau yang ayahnya da tak ...


Terima kasih ..mama...
Tgk gelagat anak yang tengah membesar ini.. memang satu kepuasan bg sy.. sebb kita memang tak buleh ulang lg moments tu..anak kita umur sethn sekali jer.. sy taknak ketinggalan menghayati kehidupan membesarkan anak... alhamdulillah..sy masih ada ruang dan peluang itu..kalau dah ayahnya tak nak..dan tak nak tanya khabar anaknya dan terlepas dalam usaha mentarbiahkan anaknya..sy tak tahu nak kata apa lg.. atleast..anak sy masih ada mak...
Terima kasih mama.. Last edited by intishar on 12-5-2014 03:29 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-5-2014 03:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Nurul8001 posted on 12-5-2014 02:37 PM
Salam TT..

Panjang benar list2 kesilapan TT..jangan begitu..TT tak perlu salahkan diri..

Hai nurul...
Terima kasih nurul...
Sy faham dan dalami apa yg nurul katakan... betul nurul..hidup berpasangan... anak dtg dr hasil dua pihak.. begitu jua kalau gagalnya sebuah rumahtngga. . Punca mesti dari kedua2 belah pihak.. sebb manusia tak pernah sempurna...
Mcm nurul kata..ini lebih baik dr hidup gantung tak bertali..lebih memeritkan..lebih rasa dizalimi. Sy akui sy syg suami.. sebb sy tgk..selagi dia buat sy dan anak begini..dia dibebani dengan dosa dengan amanah Allah yg tak tertunai.. jd sy perlu redha dia lepaskan sy.sy harap sy kuat tempuh...satu hari sy pasti temui hikmahnya.. skrgpun sy dpt rasa ada kasih Allah yg tersembunyi. ...
Alhamdulillah. .skrg sy masih tinggal di rumah yg sama..tak ke mana2. Sy cuma tunggu tarikh naik mahkamah itu. Dan selepas tu ..perancangan lain ada..tapi sy perlu tunggu selepas naik mahkamah hujung bulan ni.
Terima kasih nurul.. byk benda yg nurul remind sy kembali...pasal nafkah... sebb skrg memang sy hanya dpt dr pemotongan gaji suami utk sy.. duit anak...smlm sy mintak nak beli susu anak.. dia kata dia takdek duit...jgn tanya lagi..sedih sy..dengan pemotongan gaji tu sy guna sikit2 utk anak...InsyaAllah. .. sy usaha sehabis baik... terima kasih nurul..mengingat kan sy...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-5-2014 07:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Salam...
Alhamdulillah. . Sy masih di sini...
Hari ni sy naik mahkamah. .. skrg sy dekat mahkamah. .. ya Allah tenangkan lah hatiku...
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2014 12:31 AM | Show all posts
Semoga semuanya berjln lancar dan TT tetap cekal menghadapi dugaan besar ini.
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2014 12:15 PM | Show all posts
hmm, apa update tt sekarang? moga tt bertabah, sedih dan sayu saya baca dan ikuti kisah tt ni..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-5-2014 04:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Salam... di mana sy perlu mulakan pengalaman sy smlm.ok sy sampai di mahkamah kira2 jam 7.30 pg. Sy tunggu dlm kereta sehingga jam 8.40 pg. Selepas itu br saya naik ke atas mahkamah. Suami sy telefon dia tanya sy ada di mana.. sy kata sy ada di parking..sebb dia kata dia tak nampak sy. Sy naik ke dewan mahkamah.sy tunggu suami tak juga sampai..katanya tadi dah sampai. Kes2 org lain dah berjalan.. nasib baik nama sy belum dipanggil..
     Akhirnya suami sy sampai... kami menunggu giliran kami... dlm dewan ntah mengapa.. sy hantar sms padanya berbunyi bergini " ini bukan kemahuan syg.. apa yg syg buat ni utk memenuhi kemahuan abg..abg jgn risau syg syg abg ."...dia pun balas.." apa2 jer la. Harap hal pagi ni dapat diselesaikan dengan cara baik".
Sy tersenyum membaca dengan mcm2 yg sy fikirkan.
    Kami org ketiga terakhir nama di panggil. Mcm2 yang hakim tu tanya. Pertama hakim tanya.. pada suami apa usaha kamu selama 3 bulan yg sy berikan tempoh. Suami diam.. dan akhir mengaku tiada usaha. Hakim tanya duduk di mana. Dia jawab duduk di umah mak. Selama3 bulan ada balik tak.. hakim tanya.dia kata ada dtg tgk anak dan ada dua kali bermlm di rumah dan tido di ruang tamu depan tv.
   Hakim tanya sy.. betul ke apa suami cakap.sy kata betul.dan hakim tanya ada bersama tak selama dia tinggalkan sy. Sy diam.hakim tu tanya lagi.sy kata takdek.akhir nya sy mengaku dari thn lepas lg.akhirnya air mata sy tumpah jua.sukar betul membendung perasaan sedih itu. Hakim tanya apa usaha sy pula..selama 3 bulan.. sy kata..pd awal nyer..sy cari suami dan ajak berubah bersama2 demi anak..memberi jaminan sy inginberubah.. tapi suami tak nak. Last hakim kata syg suami tak.. sy kata syg.
     Hakim pun tanya suami...syg isteri tak.. dia jawab syg tapi dah kurang syg nyer tak macam dulu.
    Hakim pun bg la tazkirah pendek.. dengan begini.... suami..nie ada org syg awk ni... rugi lah.. isteri ni... taknak ke awk balas syg dia ni.. anak kecil lagi ni. Berilah dia peluang.mcm2 la lg yg hakim tu cakap. Pasal memori nikah la..tak ingat ke..Hakim tu pun kata balik bincang balik.. kalau nak pisah biarlah berdua bersetuju....kalau nak ber baik biarlah dua2 nak berbaik. . Belum hakim tu bg tarikh. . Suami kata..maaf yg arif.. buleh tak kalau sy nak selesai hari jugak.
    Hakim tu tak la marah tapi mcm tinggi skit suaranya..kan sy kata balik bincang.. tak buleh... hakim beri tarikh baru awal bulan depan. Sy dengan airmata yg belum kering...kuar dr dewan menuju ke lif. Dia kejar sy naik lif sama.prkataan pertama yg dia cakap.  dah makan?.sy kata belum. Pastu dia kata jom makan. Sy ikut dia.kami pergi kat seksyen 2.  Di sana kami sembang.takdek apa yg berubah sama..
    Semasa makan dia ada cakap pasal ada kes pasangan yg seblm kami bicara....org tu mintak nafkah anak dan nafkah dlm iddah dan mutaah yg agak byk. Pastu suami ada la bg hint2 pada sy utk jgn mintak byk2. .. ayat dia tak direct. .tapi sy paham apa yg suami maksudkan.. sy diam dan tersenyum. Selesai makan sy balik ke rumah..membawa seribu satu persoalan.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-5-2014 05:04 PM | Show all posts
salam..
   pagi tadi kedua mentua sy dtg jumpa sy di bawah opis. kami pergi minum. alhamdulillah sy dikurniakan mentua yg sgt ok. sekadar bertanya apa yg berlaku smlm. sy cerita lebih kurang. rasa nyer lebih banyak yg sy luahkan di forum ni dr sy bercerita pada mentua. sy paham mereka naluri ibu ayah.. nak tahu dan ambil tahu.. sy tak salahkan mereka...
    satu perkara yang mak mentua sy cakap yg buat sy terpempam... begini....ayat nyer... syar ni mak tanya jer.. kita pun tak tahu la apa yg akan jadi di depan samada jadi atau tak... sebb kawan2 Lan (suami) kawan pompuan tu  bukan nak betul pun... tapi kan kalau ada yg nak betul2 Syar sanggup bermadu tak. tapi mak rasa tak kot ... mak sajer tanya...
    sy terus terpempam ..blur... takkan sajer tanya kalau takdek isu. terus terbayang kengkwan dlm forum ni.. terus spontan.. walupun kita kenal alam maya... sy cakap... mak carilah yg elok sikit. sebb yg pompuan tu sy kenal... mak sy terkejut.. sy discribe rupa pompuan tu.. kerja mana.. duk mana.. last2 mak cakap suami ada bwk pompuan yang mcm sy discribe tu masa makan2 family kat luar. cuma abah jer yang takdek. adik beradik lain ada. mak kata dia ada tanya apa yg dia harap dari lan. sebb lan ada isteri dan anak. pompuan tu diam. mak siap cakap. kalau lan ada isteri dia kawan ngan kamu. tak mustahil dia kawan ngan kamu..dia ada kawan lain... pompuan tu diam jer. suami bawk pompuan tu makan2 ngan family suami pada malam hari... sedangkan pada siang hari nyer, saya dr pagi sampai ke ptg sy dtg ke rumah mentua jumpa suami bawak anak ... ptg nyer belum sempat sy balik ke rumah dia dah keluar. bila di tanya abg kemana..dia marah. bila malam ini pulak cerita nyer.
    mak cakap.. pompuan tu kayo, anak tunggal, kerja kat salah sebuah pasaraya di lembah klang ni.Dia nak kawin, tapi suami tak nak kawin skrg. maksud skrg tu mak pun tak leh nak terangkan. sy balik ke opis.. termangu2.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-5-2014 05:15 PM | Show all posts
salam...
tarikh yang suami bawak pompuan tu jumpa family.. 4.5.2014. baru lagi. sy rasa malu sgt. adik beradik ipar semua tahu. sy tahu dia berkawan tapi sy tak tahu sampai dia dah bawak jumpa family...
    ni lain topic plak.. sy dah dpt sambung blaja. alhamdulillah.. sy sambung sepenuh masa. tapi bukan di sini.
sy kena pindah. sy ada mintak izin suami. masa makn kat seksyen 2 smlm.sy ada cakap sekali lagi. dia kata pegi lah. tapi kalau stres blaja n tak buleh jaga anak... bg anak tu kat abg. terdiam sy sekali lg. sy cakap insyaAllah.. sy jaga sebaik mungkin. sy daftar tengah bulan 6. insyaAllah sy kuat.
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2014 08:54 PM | Show all posts
sabarla intishar...sedih dengar cerita tt...kadang2 rasa takut nak masuk fd sebab macam2 cerita sedih ade kat sini....intishar belajar kat mane??? saya rasa macam nak sambung belajar la... tengah survey tmpat untuk buat part time...
Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2014 11:09 AM | Show all posts
alhamdulillah, ada rezeki awk utk perbaiki diri..
dengan rezeki tu, ada rezeki anak bertambah dengan
gaji yg lebih tggi sesuai dgn kelulusan yg ada..

seelok-eloknya, biarlah anak dgn ibunya.. bila dh besar, terpulanglah pd
dia, dengan siapa dia nak tggl..

saya baca kisah tt ni, saya sedih sgt.. tp saya dpt rasakan tt seorg yg sgt tabah..
klu saya, x pastilah mcmana pulak reaksi saya..

saya doakan semoga tt berbahagia dan jika berjumpa jodoh lain selepas
ni, harapnya, ia lebih baik dr yg skrg..
Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2014 11:11 AM | Show all posts
tiap yg berlaku tu ada sebab dan hikmah yang kita sendiri tak ketahui pd msa skrg..
tp akan dtg, kita akan rasainya dan bersyukur pd Tuhan, terhadap apa yg kita
telah lalui tu.. pahit yang dirasakan skrg pasti akan manis nantinya..

Tuhan tidak akan membebani hamba-Nya dengan sesuatu yg tidak mampu
ditanggung oleh kita..

redha, pasrah dan tawakkal.. semoga berbahagia..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-5-2014 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
nanacinta posted on 27-5-2014 08:54 PM
sabarla intishar...sedih dengar cerita tt...kadang2 rasa takut nak masuk fd sebab macam2 cerita sedi ...

Salam nanacintaa..
Terima kasih  byk2 tumpang apa yg sy rasa..
Kat sini memang mcm2 pengalaman org. Ehhehe. . Ada sedih..ada geram...ada cuit hati.. InsyaAllah kita kuat..
Syar blajar kat perak.insyaAllah..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-5-2014 11:21 AM From the mobile phone | Show all posts
bunga_lestari posted on 28-5-2014 11:09 AM
alhamdulillah, ada rezeki awk utk perbaiki diri..
dengan rezeki tu, ada rezeki anak bertambah denga ...

Salam bunga....
Betul bunga...Alhamdulillah. ... sy memang nak pegi.. mungkin dengan keluar dr zone selasa ni mungkinmendtgkan kebaikan...
Sy memang berkeras nak jaga anak...sy harap Allah bantu mudahkn urusan sy dlm menjg amanah ni..yaAllah..
Terima kasih bunga...
Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2014 12:14 PM | Show all posts
Salam instishar.

Bertabah la. Lepaskan la lelaki seperti tu. Takde gunanya hanya instishar beriya2 menyayangi nya sedangkan dihati dia dah ada org lain yg dia lebih sayang. Dah terang lagi nyata. Maybe tuhan nak bg yg lebih baik pada intishar insyaallah. Lagi satu jgn lupa tuntut nafkah anak dan kalo ada harta sepencarian yg boleh dituntut.  

Moga ditempat baru instishar akan berolah ketenangan, kebahagiaan keredhaan dan kehidupan yang lebih baik dari yg sekarang. Jagalah anak itu sebaik2nya. dan jgn lupa berdoalah dan berseraha la pada yg satu itu agar kebahagiaan mengiringi kehidupan intishar di masa akan datang. Rezeki Allah ada di mana2 di bumi Allah ini dan jgn takut dan percaya la bahawa janji Allah itu pasti. Moga berkat ketabahan intishar kebahagiaan akan mengiringi mu insyaallah.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-7-2014 02:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Salam..
Alhamdulillah... sy masih di sini...
Salam ramadhan... akhirnya setelah lama sy mempertahankan rumahtangga..cuma berusaha + berdoa... semuanya di atas ketentuan Illahi. Setelah 7 kali naik mahkamah syariah..semlm suami sy melafazkan cerai talak 1 terhadap sy. Dengan linangan air mata..sy keluar dr dewan. Tanpa memandang ke muka bekas suami lg. Kehidupan sy sebenarnya sama... sebb suami memang dah lama tak duduk ngan sy.. duit.. byk perkara yang seolah2 sy memang seperti ibu tunggal... walupun hari ni saya membawa status ibu tunggal.. tapi hati sy tetap terguris. Apapun sy percaya ini Allah beri. ..pasti yg terbaik.. sy harap sy kuat menempuh hari yg mendatang. Terima kasih semua.. atas nasihat. .pandangan.. pengalaman. .InsyaAllah. .yg baik pasti sy jdkan panduan..
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2014 04:00 PM | Show all posts
assalamualaikum tt..
akhirnya bercerai juga tt...moga tt dapat bersabar dan redha dgn dugaan nih..

jangan tt lupa utk tuntut
i. Tuntuan Mutaah
ii. Tuntutan Nafkah Eddah
iii. Tuntutan Hadhanah (Hak Jagaan Anak)
iv. Tuntuan Nafkah Anak
v. Tuntutan Harta Sepencarian
vi. Tunggakan Hutang

insyallah dugaan tt yang sebelum ini akan membuatkan tt lagi kuat di masa2 hadapan..
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2014 03:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Klu dah ini yg Allah tetapkan, sy yakin ini yg terbaik buat awk. Perjalanan baru bermula. Sy harap semangat perjuangan semakin kuat. Yg kedepan belum pasti tp sy yakin jalannya pasti berwarna warni. Gambate!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-7-2014 09:07 AM From the mobile phone | Show all posts
tiputipujah posted on 4-7-2014 04:00 PM
assalamualaikum tt..
akhirnya bercerai juga tt...moga tt dapat bersabar dan redha dgn dugaan nih..
...

InsyaAllah. . Syar... akak usaha yg terbaik utk anak yg semakin membesar.. terima kasih kak...sy hargai segala tunjuk ajar akak... yg baik InsyaAllah. ..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
3.626526s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list