Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
48903
View
476
Reply

MACAMANA NAK BUAT....?

[Copy link]

Author: intishar       Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-3-2014 05:02 PM | Show all posts |Read mode
salamm..
     saya sangat baru di sini.. saya memerlukan sedikit sebanyak pandangan dari kenalan di forum ni.
saya dan suami baru sahaja naik mahkamah syariah pada hari ini. Kami di beri tarikh bicara baru kira 3 bulan akan datang.
Dengan alasan hakim memberi masa untuk suami berfikir semula akan niat untuk bercerai dan berfikir kami ada ruang untuk berbaik semula.
tetapi sejurus keluar dari mahkamah dia masih berkata tetap dengan pendiriannya dan takkan balik untuk tinggal sebumbung dengan saya.
semasa selesai urusan di dalam dewan mahkamah.. kami ke kaunter. di kaunter.. pegawai tersebut menasihati kami supaya cuba muhasabah diri.
Dan sekiranya suami masih berniat untuk bercerai dan rasa ingin mempercepatkan tarikh sebutan.. suami perlu membuat surat bertulis menyatakan
hasrat untuk mempercepatkan tarikh....

    Persoalannya perlu tak saya meminta suami mempercepatkan tarikh dengan membuat surat, atau pun tunggu sahaja sehingga
tarikh yang telah diberi hakim... saya sangat buntu dan saya harap Allah beri saya jalan yang baik untuk semua pihak.

   segala pandangan dan nasihat amat saya hargai dan saya dahului terima kasih....

Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 05:17 PM | Show all posts
wkmslm....

berapa lama dh kawen ni...
knapa nk bercerai....
x cite pn apa masalahnya...

Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 05:27 PM | Show all posts
hurm..

punca penceraian tu biarlah tt dan suami simpan.. Bukan urusan adam untuk mengetahui..

sekiranya tt dh fikir masak2..Langkah penceraian merupakan jalan akhir..

tt kena bersedia daripada segi aspek berikut:
1) Masa depan anak2 tt dengan menyediakan bajet perbelanjaan bulanan, keperluan tahunan kepada suami tt
2) harta sepencarian, contoh ada rumah? ada kereta? lain2 lagi sila tukar nama siap2 dan selesai cara baik
3) tt apabila status ibu tunggal atau janda banyak lelaki gatal atau sex maniac akan goda tt sebab ni pengalaman adam berkawan janda dan ibu tunggal jd beware..
4) ruangkan masa tt dgn anak2 dan bahagiakan hidup tt..

selamat mencuba.. wasalam.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-3-2014 07:43 PM From the mobile phone | Show all posts
AdamBillionaire posted on 10-3-2014 05:27 PM
hurm..

punca penceraian tu biarlah tt dan suami simpan.. Bukan urusan adam untuk mengetahui..

Salam.. adam..
Yang pertama terima kasih memberi nasihat.
Betul tu penceraian adalah jalan terakhir. .. sebb tu Allah tak suka tapi Allah izinkan...

Saya mencari kekuatan.. mencari keredhaan Allah.. Kadang2 sy lemah melayan perasaan sedih..marah..kecewa
. saya paham.. menjadi ibu tunggal pada usia yang muda dan anak yg kecil.. bukan sesuatu yg   mudah di zaman skrg.. melihat telatah anak yg kecil. . Membuat sy kuat...

InsyaAllah.. kata2 adam membuat sy banyak berfikir.terima kasih
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-3-2014 07:47 PM From the mobile phone | Show all posts
amiraira posted on 10-3-2014 05:17 PM
wkmslm....

berapa lama dh kawen ni...

Salam amira..sy dah kawen 5 tahun
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 09:53 PM | Show all posts
Sian tt..kalau dah xleh duddk sebumbung,percepatkanlah proses tu...kalau biar lama2 lagi la tt tersiksa...biar perkara ni cepat selesai dan tt boleh mulakan hidup baru...tentang anak..didik la dengan sebaik2nya..makpak cerai xsemestinya anak2 terpisah..dalam makpak xpisah pun ada anak2 yang hidup tanpa belaian ayah,asyik nak marah sepak terajang je...bertabahlah...ada hikmah disebalik musibah ni...allah sayang tt sebab2 allah uji macam ni kerana allah nak tt hampir denganNya..
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Tolongla jgn bercerai...sy dh alaminya.. sy rse perit sgt...fkrkn kebaikan bersama...

Sy berdoa moga TT terbuka hati utk mengubah diri n suami pn sme..
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2014 12:09 AM | Show all posts
aku selalu dalam pembacaan hal cerai,akan pertahan puak laki,sebab pompuan zaman la x boleh pakai sangat,mukin ang x buka cerita abis lg?jadi lg ingin tahu tu meningkat..

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-3-2014 09:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Salam semua..
Saya juga manusia... dan pasangan sy jua manusia... manusia takpernah lari dari buat kesilapan... yang penting mcmana kita mengambil iktibar supaya kesilapan tu tak berulang lagi..
   Suami sy memfailkan penceraian... pada mulanya memang saya tak bersetuju.. sy masih ada terfikir mungkin ada ruang dan peluang utk sy dan suami memperbaiki hubungan.. lama kelamaan sy jadi penat bila sebelah pihak sahaja yg cuba berusaha... dia tetap dengan niat dan berkata ada pilihan lain.. tak dapat sy nak ceritakan sepenuhnya apa yg terjadi dalam rumahtangga sy yang banyak membuat saya banyak brfikir...
       Sy sendiri manusia biasa.. x sempurna. Cukuplah sy katakan suami saya pernah berkata.. saya dikatakan bodoh kerana masih menunggu dia.. dan dia pernah berkata dia buleh seksa jiwa saya lebih dr apa yg dah dia buat..kalau dia mahu... dan bila sy pujuk untuk sama2 kita berubah kearah kebaikan.. dia berkata dia buleh berubah tapi bukan dengan saya...
    Walau apapun sy cuma terfikir adakah kata2 dia hanya sekadar sindiran.. dan adakah peluang 3 bulan boleh memberi sinar. Atau cukup setakat ini.
Terima kasih semua....
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2014 09:06 AM | Show all posts
intishar posted on 10-3-2014 07:47 PM
Salam amira..sy dah kawen 5 tahun

wkmslm...
waktu 5 thn ni mmg time kritikal intishar...
mira rasa yg terbaik bwk berbincang dgn keluarga intishar...

pada mira kalau mcm tu perasaan dia..
x perlu la dipertahan kn lagi....
lelaki ni,lagi kita halang...
makin menjadi dia....

mungkin jodoh intishar sampai disini...
terima la kadak dn kadar dariNYA....
mungkin ade ikhtibarnya....
sabar ya intishar...
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2014 11:00 AM | Show all posts
intishar posted on 11-3-2014 09:03 AM
Salam semua..
Saya juga manusia... dan pasangan sy jua manusia... manusia takpernah lari dari buat ...

Tanpa mengetahui kenapa suami nak ceraikan tt....susah nak bagi pendapat. Cuma nampak suami tt sudah nekad hendak bercerai....
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2014 11:35 AM | Show all posts
Klu benar bagai dikata yang suami tt masih hendak berpisah dengan tt, biarlah dia yang buat keputusan, biarlah dia yang memutuskan segala-galanya kerana permulaan hubungan ini juga bermula dari dia...dia yang masuk meminang, dia yang memilih dan biar dia yang memutuskannya...

TT hanya perlu bersabar kerana selama sebelum masuk mahkamah hendak berpisah pun tt telah banyak bersabar kan... so mama rasa sabar tt sekarang adalah amat indah...

TT pernah tak tgk cerita drama tv lakonan siti saleha, yang siti saleha sepatutnya mati sebelum dia tamat tempoh eddahnya....banyak pengajaran dari cerita itu...so untuk nampakkan baik:- adalah lebih baik tt berbuat baik sehingga suaminya terpaut semula....

***cuma mengharapkan tt bahagia dalam usia yang pendek in ***
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2014 05:31 PM | Show all posts
bungapeony posted on 11-3-2014 11:00 AM
Tanpa mengetahui kenapa suami nak ceraikan tt....susah nak bagi pendapat. Cuma nampak suami tt sud ...

betul.. susah nk bg pendapat sbb xtau kenapa suami tt nekad sgt nk cerai.. tp kalau baca berdasarkan apa tt bgtau, mgkin suami tt dah ada 'org' baru? maaf kalau spek salah teka..

apa pun, muhasabah diri. dekatkan diri dgn Allah.. minta dipermudahkan segala urusan tt. redha lah dgn apa jua yg akn terjadi nnti. insyaAllah tt kuat



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-3-2014 10:04 PM From the mobile phone | Show all posts
mamariuh posted on 11-3-2014 11:35 AM
Klu benar bagai dikata yang suami tt masih hendak berpisah dengan tt, biarlah dia yang buat keputusa ...


Salam mama..
Betul kata mama... bila kita sabar... terasa sesuatu yang terjadi... Allah pun janji besar ganjaran org yg sabar... insyaAllah...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-3-2014 10:20 PM From the mobile phone | Show all posts
aku_spek posted on 11-3-2014 05:31 PM
betul.. susah nk bg pendapat sbb xtau kenapa suami tt nekad sgt nk cerai.. tp kalau baca berdasark ...

Salam spek..
Terima kasih... lebih kurg begitu la.. sy tanya.. dan suami berterus terang cuma bila sy tanya sampai ke tahap mana hubungan itu adakah ingin berkahwin.. suami menjawab tak pasti.. ada byk jugak yang Allah tunjukkan pada sy kebenaran yg suami ada org lain...
   InsyaAllah. . Byk hikmahnyer dengan apa yg berlaku. .. dengan ujian ini... buat sy makin rindu mencari keredhaan Allah. . Mula bgn malam.. sy tidak berkata sy baik.. tapi sy dapat sesuatu yang berharga.. mungkin sy leka...selain itu.. sy semakin kuat semangat dalam membesar anak yg kecil.. berlari tgh malam anak sakit pegi klinik. tak tido malam anak kecil demam campak... tapi sy bersyukur. .. byk nikmat lain yg Allah beri pada sy... walupun sy gagal dlm rumahtangga.. anak sy dpt pengasuh baik. .. anak tak meragam sgt.. kerja tak stresss. Cukup time balik... bos ok.. byk sebnrnya nikmat lain yg buat sy berfikir.. Allah syg sy... ini baru sebahagian kecil Allah uji saya.. jika cara mcm ni Allah nak ambik suami sy..sy redha... sy dah usaha.. sebb atas muka takdek yang kekal selain Allah..semua ni pinjaman... ini peringatan pada sy... terima kasih spek.. panjang plak sy nyer msg..
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2014 11:04 PM | Show all posts
perceraian bukan satu pengakhiran tapi satu permulaan... ...suami intishar curang yer...???
Reply

Use magic Report

Post time 12-3-2014 08:10 AM | Show all posts
intishar posted on 11-3-2014 09:03 AM
Salam semua..
Saya juga manusia... dan pasangan sy jua manusia... manusia takpernah lari dari buat ...

laki ego camni baik ko tinggalkan je...ko pun tak rugi kalau dia tinggalkan ko..

tapi kat mhkmh nanti mintak nafkah anak siap2...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2014 09:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Selamat pagi...
Alhamdulillah sy masih disini.. masih diberi ruang....
Smlm suami sy ambik anak dr pengasuh dengan alasan nak jumpa anak selepas hampir 12 hari tak jumpa dan selama dia tinggalkan sy dan anak..(suami tinggal di rumah mak ayahnya).. lgpun suami jarang telefon bertanya kabar anak... sy izin kan.. anak sy pun masih kecil rindu kat ayahnya..suami ambil anak dan bawa ke rumah mak ayah nyer dan selepas pulang dr kerja sy ke rumah mentua utk ambik anak... kerana anak sy malam menyusu badan..
Sampai di sana.. anak sy nampak ceria sngat.. sy happy tgk anak happy.. sblm balik kerumah sy tanya pada suami.. mcmana.. peluang dan ruang yang Allah beri ( tempoh 3 bulan )...mcm yg hakim tu beri dan sy memberi jaminan mari kita mencuba perbaiki kesilapan dan lupakan perkara luaran yg tak pasti.. dia diam akhirnya dia berkata dia masih dengan niatnya.. semasa nak balik dlm kereta.. anak sy menangis tersedu2 meronta nak turun dr car seat nak pegi dekat ayahnya... walupun anak sy baru sethn sebln.. dan tak pandai cakap lagi.. tapi apa yg dia buat dr hatinya...itu yang buat sy menangis dan luluh hati sy seorg ibu.. suami hanya cakap cepat balik nanti lama2 dia senyap..anak sy menangis dlm perjalanan sampai tertido... sblm sy pergi.. dengan kuat hati sy katakan... kalau dah tetap dengan niat abg.. sy terima.. sy redha...pergi la abg ke mahkamah utk cepatkan tarikh ...sy tahu Allah tak pernah zalim..sy percaya pada Allah.. suami termagu2 saya tinggalkan dengan bwk anak yg menangis dlm kereta dengan malam yg gelap..

Terima kasih atas nasihat semua...
Reply

Use magic Report

Post time 12-3-2014 09:51 AM | Show all posts
intishar posted on 12-3-2014 09:41 AM
Selamat pagi...
Alhamdulillah sy masih disini.. masih diberi ruang....
Smlm suami sy ambik anak dr ...

sedihnya tt...harap tt tabah hadapi dugaan ini
Reply

Use magic Report

Post time 12-3-2014 02:22 PM | Show all posts
dh sah2 la ade org lain..laki nie klu xde org ketiga mgkin blh berubah lg klu dipujuk..klu dh msk org lain dlm idup mmg xleh pikir ape dh..

kesian ko..msti tiap kali ko pndg ank air mata bercucuran..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.112137s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list