Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
18531
View
121
Reply

Edisi Sentap Mak Mertoa

[Copy link]

Author: alepmama       Show all posts   Read mode

Post time 20-12-2013 08:28 PM | Show all posts
tiputipujah posted on 9-12-2013 05:34 PM
klu tak pandai masak pakat siap2 dgn bakal suami..
klu rsa lama sgt duk dapur suh suami panggil t ...

haih kalau la boleh buat camtu senang la tapi kak ipar aku selalu ngelat di dapo...
dia tolong kejap, abg aku panggil mintak air, pastu hilang... tengok2 kat depan tv sambei makan limau dgn abg aku
panass je hati aku mase tu... haha... tambah2 mase kenduri arwah or raya...
pastu akan kedengaran mak aku panggil nama aku suruh tolong tengok2 kuali...



Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2013 08:31 PM | Show all posts
pinksarah posted on 18-12-2013 07:13 PM
just be yourself..

in life,jgn terlampau takut utk buat silap..dr situ you belajar actually utk ...

itu lah...
maybe aku cakap je la yang aku tak brape pandai so tak brani.. tolong potong2 boleh la ... haha

nak masak kat bakal laki aku tu boleh la.. nak masak bagi orang tua makan memang aku surrender... tak brani..


Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2013 08:37 PM | Show all posts
Hana posted on 20-12-2013 07:31 PM
org lelaki mmg tak basuh pinggan tau. pastu makannya banyak kali.  breakfast, lunch & dinner.  ...

tunang aku anak no 2...
yang aku tau abg sulung dorang rajin mengemas, membasuh sume...
tunang aku dengan 3 org lagi tu semua malas buat keja rumah.. haha..
yang sulung di mesir lagi, hujung tahun depan baru balik... so sah lah aku yang kene membasuh

hana kau terer kan bab2 ni... kau rase aku kene masak tak? huhu
sebab aku tengok kak2 ipar aku dulu kene... (baru 2 org kak ipar.. haha)
masa baru2 kawen tu memang mak aku suruh masak... kesian plak aku tengok dulu...
tapi kak2 ipar aku masa baru kawen, dua2 memang failed masak... tak sedap.. kat rumah dorang, abg2 aku yg masak..
dah lama2 ni baru dorang reti masak so dorang la masak di umah..
tapi bila balik umah aku, mak aku je masak... dah tak suruh dorang lagi.. sebab aku ade..

ni rumah dorang tu 1st time nak ada budak pompuan masuk.. aku takut gile mak mentua aku suruh masak..
aku memang takmau dan aku risau dorang expect aku peramah ke kepoh ke ape.. aku dah la jenih diam je..
lameeeee kenal baru ramah skit... haihh

Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2013 12:24 AM | Show all posts
copMohor posted on 20-12-2013 08:37 PM
tunang aku anak no 2...
yang aku tau abg sulung dorang rajin mengemas, membasuh sume...
tunang a ...

aku rasa, mmmm ...MMG ko kena masak pun.
tapi, perkara pertama adalah kena pikir jangkamasa panjang utk selama lamanya.
adakah ko nak..
1) dipuji sbg pandai masak?
or
2) dikutuk sebab tak pandai masak?

kesan jangkamasa panjang adalah bergantung kepada 2 soalan soalan diatas...

1) bagus kalau dipuji tapi, tak bagusnya, ko jadi chef ketua dapur tiap2 kali balik kg. sila pakai baju buruk2 time raya tau.

2) mmg le muka tebal sket sebab dah dicop tak pandai masak tapi, banyak kebaikan dlm jangkamasa panjang. ko takleh diharap utk tugas memasak. jadinya ko takyah masak. utk org mcm aku, aku mmg suka lah.
dont expect me to cook haa... i cook whenever i do have the mood..

so, bergantung pada diri ko le.
adakah ko suka puji pujian or, ko jenis - lantak ko le nak kata apa-janji gaji aku tak kurang pun atas apa2 kutukan pun.


Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2013 12:54 AM | Show all posts
ko diam je....buat bodo .....cakap pun x guna org mcm ni.

yg penting ko ngan somi ok dan ngan iapar dan biras jgk ok.

my mil pn suka beza2xkn..somi pn cam terasa gak ...balik je dok citer org tu beli tanah, org tu rumah besar ....duit byk...bla2x.....


last2x saya membatukan diri...ckp yg penting2x je.....

dan aku bahgia ngan caraku.....
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2013 10:42 AM | Show all posts
copMohor posted on 20-12-2013 08:28 PM
haih kalau la boleh buat camtu senang la tapi kak ipar aku selalu ngelat di dapo...
dia tolong ke ...

haha..alhamdulillah dapat mak mertua yg jenis mmg suka masak utk anak2 dia..
adik ipar yg pompuan pun klu balik kg jarang gak masuk dapur...
duk main dgn anak2..
hhehe..
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2013 12:17 PM | Show all posts
tiputipujah posted on 23-12-2013 10:42 AM
haha..alhamdulillah dapat mak mertua yg jenis mmg suka masak utk anak2 dia..
adik ipar yg pompuan ...

ai pun dpt MIL yg mmg suka masak.
adik ipar perempuan paling tua (tapi, ai tua lag la) pun suka masak.
adik ipar perempuan yang umur 20thn - kena paksa masak oleh maknya.
biras ai pun suka masak.

dapur 1 ajek. pastu hari cuti sabtu & ahad.

so, takyah le ai sebok2 kan diri lagi ~ nak tunjuk bakat memasak.


Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2013 12:19 PM | Show all posts
ini topik sentap kan?

arini ai sentap sebab MIL tanya, apesal aku tak cuti.
huk allohhh..wa baru EL ari jumaat lepas. lagi mau cuti ka hari ini?

nak ajek cakap kat MIL, wa bukan kerani le. keje takde. keje lantak. pun bukan cikgu. pun bukan orang gomen. wa swasta la. wa ada dateline. kalau wa EL, wa sgt susah hati lorr..byk keje yg planned tergendala. wa dah plan siap2 dah hari itu nak complete kan sekian sekian task.

kenapa ye..orang2 susah sgt nak terima kalau bini tu tak ambik cuti or nak gi keje siapkan keje?
mmg kepala masing2 mmg dah target ke - kalau anak sakit ke..jaga anak ke.. gi skolah anak ke semua tugas bini. cuti bini yg asyk2 kena burn.


Last edited by Hana on 23-12-2013 12:21 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-12-2013 02:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Hana posted on 23-12-2013 12:19 PM
ini topik sentap kan?

arini ai sentap sebab MIL tanya, apesal aku tak cuti.

Lepas tu ingat cuti kite setahun ada 100 hari cuti kot...pening penibg
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2013 03:57 PM | Show all posts
hb aku mmg sentap ngan mak dia sendiri pasal mmg nampak sgt pilih kasih. anak 3 org jek n hb anak seken. yg sulong kakak n last adik lelaki. start dari aku berkenalan ngan dia asik dok citer pasal adik hb. masa tu aku dok fikir aku ni nak kawen ngan si abg ke adik. dah tu adik hb pulak kawen ngan anak dato so mil tak pandang ler sgt kat aku. kalu balik kg apa2 benda semua dia kirim kasik biras dato datin tu tapi pada mak abah aku nan ado padahal time tu aku pun ada kat situ.

dulu aku ada jugak dok call mil tapi sejak dia sound aku yg bukan2 aku terus tawar hati. no more call or sms. dia tatau aku ni bersabar ngan anak laki dia n berkorban tuk keluarga kami sebaliknya dia bleh hentam aku yg bukan2. dia tatau aku kat sini bergolok gadai tlg hb sesedap jek mil kata aku yg bukan2. terus aku sentap. mujur jugak aku dok jauh dari dia. kalu balik kg aku borak cam biasa cuma kami takdelah kerap balik sana coz financial hb lom stabil lagi
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2013 10:35 AM | Show all posts
Hana posted on 23-12-2013 12:24 AM
aku rasa, mmmm ...MMG ko kena masak pun.
tapi, perkara pertama adalah kena pikir jangkamas ...

haihh berat sungguh soalan tu hana

mak aku n PIL aku di utara...
tunang aku plak keje di johor..
so aku rase memang 3 bulan sekali baru balik utara sebenarnye...
aku harap kitorang balik sekejap sangat sampai aku tak sempat pun untuk perlu memasak.. haha
tapi kalau MIL aku takde ke, g bercoti ke, boleh je aku nak masak kat adik2 tu.. cuma nak masak untuk orang tua makan aku memang tak brani..
ade je tak kene nanti.. mak aku tak bising2 sangat sebab dia tau aku ni tak makan butter, planta, ajinomoto, sos tiram dan sewaktu dengannya..
masak macam orang tua2 dulu2 je.. so jangan expect aku masak sedap macam di kedai... jem pun aku buat sendiri, tak makan jem dalam botol..
PIL ni aku taktahu la makan guane...

aku rase macam berat je jadi menantu 1st, anak pompuan 1st... haihhh...
aku tak hadap pujian org pun, aku nak org syg aku je...


# kau kire sentap jugak la dengan omak mertua kau eh

Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2013 04:37 PM | Show all posts
alepmama posted on 3-12-2013 04:21 PM
omg dah 12 tahun pun masih terasa x selesa kan
saya baru nak masuk 5 tahun

akk dah hampir 20 tahun....still cenggitu gakk

alah bisa tegal biasa.......

igt bukan senang seseorg manusia itu nk berubah..... bukan mcm drama 30min tak pn paling lama 2 jam dah insaf taubat bagai....

hadap je la......
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2013 05:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni kes sentapkan!
Aku pun ada cite sentap nak kongsi ni..
baru2 ni aku nak balik kg aku, sblm balik MIL aku siap pesan kat laki aku,jgn terima or bawak balik apa2 bnd yg bapak aku kirim kat diorg.. Sbb diorg terasa hati gan mak bapak aku x dtg umah diorg time dtg KL berapa bulan lepas!
Pada hal aku mak bapak aku dah mintak maaf ckp xdpt dtg umah diorg sbb terpaksa balik kg awal..ikutkan mak bapak aku nak duduk seminggu kat KL tp xsampai 3hari ,tetiba abg aku call dri kg bgthu dia ada keje luar so xdpt balik umah..bila dah dngar mcmtu mak bapak aku risau lah sbb area kg tgh HOT kes pecah umah,bapak aku cite 3 4 hari lepas sblm dia dtg KL ada umah kena pecah masuk,umah tu pulak selang berapa umah jer gan umah bapak aku..org kg  pun takut nak tinggalkan umah lelama..xkira mlm ke siang..klu umah tu bergelap or tingkap pintu tertutup, tunggu jer lah tetamu x d undang masuk..
Berbalik cite MIL aku..
Aku ni punya geram gila bila dngar dari mulut laki aku mak dia ckp mcmtu!!
Klu ikut geram aku nak jer aku bgthu hal sebenar ni kat mak bapak aku..tp aku xsampai hati buat  mak bapak aku kecik hati pulak.. Bukan apa bila kitorg nak balik KL semula,pagi2 dah bapak aku gi msk kebun dia nak kutip hasil tanaman tuk kirim kat MIL aku..mcm2 bapak aku kasi.. Nenas madu,keladi,ubi kayu,rambutan,betik,pisang.. Errkk mcm2 lah..mmg full bonet kete aku..
Dngan hati yg agak pns aku bawak jer balik bnd2 n sampai KL aku srh laki aku di bagi kwn2 ofice dia.. Alhamdulillah
Skrg ni aku mls nak gi umah MIL aku.. Aku pun nak terasa hati jugak! Bleh x mcmtu? :p
Reply

Use magic Report

Post time 30-12-2013 08:21 AM | Show all posts
honda_jazz posted on 29-12-2013 05:28 PM
Ni kes sentapkan!
Aku pun ada cite sentap nak kongsi ni..
baru2 ni aku nak balik kg aku, sblm bali ...

pelik betul la..pasal tu pun nk kecik hati ka..??
klu mak bapak jazz g umah ur mil tu dilayan camner..??
1st class ka atau takat jemput minum dgn biskut ajer..?
bukan nk eratkan silatullrahimtp gak nk putuskan plak...
baik u pun hati2..
klu hal sekecik nih pun bleh jd ur mil sentap...

Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2014 02:29 PM | Show all posts
seriusly...tak paham dng besan2 yg nak sentap2 with each other ni. patut dah tua2 jadi tempat rujukan anak menantu. saling nasihat menasihati anak menantu tu supaya tak buat benda yg pelik2 yg boleh menggegarkan institusi perkahwinan mereka. menyabarkan anak menantu kalo ada terkehel sana sini.  ini tak...lagi mau siram minyak....buruk bebeno kalo dah tua2 buat peel mcm tu....amenda laa mak cik pak cik...patut makin tua makin rebut2 kumpul pahala...bukan cari ruang tambah dosa...
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2014 10:21 AM | Show all posts
org tua mmg lebih sensitip..x boleh wat ape...mak aku pon terasa ati gak ngan mil aku...so bila aku balik kpg (mil tinggal berdua ngan adik pmpn dier), mak aku xmau ikut...asben diam je sbb dier tau kenapa..tp mak xde la nk panjang2 citer, smpai kpg, aku cakap je mak aku g umah adik dier...abis citer...
biarla diorang sentap sesame diorang, tp kite yg muda ni kene la rasional...jgn layan sgt..itu je..so far, aku ok je..
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2014 08:33 PM | Show all posts
Huhuhuhu..sama la Ngan Mertua kite... Buat bernanah hati je nk ingt blk.
Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2014 05:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahu xpe aku sendiri xfhm jenis MIL mcm MIL aku ni.. Susah nak baca sikap diorg ni.. Conth mcmni.. Ada seminggu tu MIL aku demam+selsema+batuk+sesak nafas mmg demam teruk lak,pastu aku sbagai menantu klu pergi umah dia & tgk dia mcmtu ofcoz lah aku ajak gi klinik..mati2 MIL aku xnak,dia ckp dia nak tunggu anak kesayangan dia bawakan(akak husban aku)..pastu merungut hal anak kesyangan dia xjenguk dia dah 2minggu.. Aku srh lah dia call anak dia tu,pastu MIL aku xnak n ckp "Biar lah nnti mak dah mati baru akak kau tu akan myesal!".. Bila aku dngar mcmtu aku srh husban aku call kakak dia,masa call tu husban aku pas tepon kat aku..so aku lah yg kena ckp..
Aku bgthu MIL xsihat kat akak ipar aku tu,tp dari gaya dia ckp mcm persoalkan kenapa aku, husban n adik bradik yg dok dekat gan MIl xbawak gi klinik/hospital..aku dah ckp nak bawak tp MIL nak tunggu akak.. Keesokan hari adik ipar (bini adik husban aku)wassap bgthu aku,MIL mrh sangat gan aku sbb gatal n kecoh hal dia demam kat anak2 dia yg lain pastu bley MIL aku ckp aku ni suke besarkan hal kecik,saja nak myusahakan anak2 dia tgk dia,konon dia fhm anak2 sibuk keje.. Aku terkejut lah semlm beriya2 mcm org nak mati menagis kenang anak xjenguk,hari ni tiba2 angin gan aku! Niat hati nak bantu dia tp ni yg aku dpt..  Last2 aku nekad mls nak layan propa org tua tu lagi.. Last edited by honda_jazz on 9-1-2014 05:11 PM

Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2014 11:02 AM | Show all posts
Mak mertua wen pon membuatkan wen sentap. Skrg ni dok membela gila2
kakak ipar ku yg perangai mcm hapa... mentang dia sorg ppuan dihasutnya
mak mertua yg kitorg ni semua x pandai, rajin mcm dia... mak mertua pon
klu anak pompuan dia tu x salah lgsg...baik aje...padah perangai macam s*k#i..
huhuhu geram aku
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2014 05:26 PM | Show all posts
Nak ikutkan..mmg tersangat2 sentap ngan MIL. Baru la tau hati dia camana walaupun kawin dah nak masuk 10 tahun.

Semuanya..anak2 dia yang betul. Anak salah camana pun, tetap menantu ni yang dipanggil hantu. Apa yang menantu ni nak jelaskan, x der nya dia nak dengar. Skit pun x bleh buka mulut nak jelaskan...ada je ayat2 cantas dari mulut dia. Dia x sedar, selama ni kita banyak bersabar dengan peel anak dia. Dia x sedar yang selama ni kita x hadap skit pun harta benda dari dia atau anak dia.

Hubby dokong anak pun jadi isu besar. Salah ke seorang ayah dokong anak sendiri ke hulu ke hilir. Rupanya selama ni, dia perhatikan semua tu. Ingatkan benda tu hal kecik je la. Rupanya salah di mata MIL.

Dia dok marahkan kita bercakap pasal adik beradik sendiri. Cakap x elok la...buruk baik adik beradik sendiri. Yang anak2 dia tu bukan setakat bercakap pasal adik beradik je. Siap dok kutuk mengutuk sesama sendiri ada la. Anak dia buat mak ayah sendiri memacam....buat adik beradik macam x wujud x plak dia pandang. Menantu nu juga yang dia pandang. Ckp x boleh tumpang la...itu la. Dia sendiri mengata pasal besan sendiri x per plak. Kurang2nya saya x pernah bercerita buruk2 pasal adik beradik ipar dan mertua pada keluarga saya. Saya fikirkan maruah mereka. x pernah mengadu tentang apa yang anak dia buat pada saya. X pernah buruk2kan suami sendiri pada mak mertua. Aduiii...mmg sakit kepala la gini.

Kita yang bekerja x dipandang jasanya. Anak dia yang dah jadi suami orang plak dikasihannya. Dia ingat, menantu dia ni asyik menghabiskan gaji anak dia kot. Dia x sedar, kalau balik kg...sapa yang keluarkan duit. Kalau raya, sapa yang selalu pening2 kepala nak sediakan persiapan raya, duit tol n minyak...lain2 expenses.

Apa yang dia bg kita dulu, habis dia ungkit. X per la. Mmg bukan hak saya pun.

Kalau nak diikutkan, banyak yang nak diluahkan.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.077494s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list