CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1822|Reply: 5

Apa syarat2 wajib berjihad?

[Copy link]
Post time 2-10-2013 12:03 PM | Show all posts |Read mode
Berdasarkan situasi dunia skang kan
cemana kite nak tau tuntutan jihad tu sudah wajib ke atas kita?
adakah sebab keyakinan kite je? rasa2 nak gi perang + dengar hadis2 trus bergelora nak gi jihad?
cemana plak tuntutan tanggungjawab keatas keluarga? isteri n anak2 (kalo anak2 semua pompuan plak)

tak tau nak tanya cemana...apa2 saja tentang jihad/ syarat jihad dialu2kan.

*sumone kata kat saya, kalo x stuju dia je sebab jihad wajib kalo kene dgn situasi skang...hurrmmm*




Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-10-2013 12:10 PM | Show all posts
Bismillah

nak jihad ??  jgn niat jahat , jgn mulut jahat , jgn buat jahat.

batuk jahat ?? dah banyak sangat Last edited by mr_evergreen on 2-10-2013 12:12 PM

Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2013 03:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau dah ada seruan/panggilan jihad dari pemimpin tertinggi negara & agama di tempat kita berada atau seruan daripada pemimpin yang diiktiraf dunia islam mewakili suara para pemimpin negara2 islam, itu tanda dah wajib jihad utk semua.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2013 06:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Zaman ni jihad perang dgn senjata selected. Negara2 islam yg bergolak mostly faktor ekonomi punca dalaman/luaran. ANDAI usaha memperkasa ekonomi negara boleh diisytihar jihad, usaha2 negara & rakyatnya lebih bermakna eg. towards visi REDUCE fakir/miskin.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2013 11:00 PM | Show all posts
menjual barangan (murah) dari apa yg ada disekeliling kita itu antara cara berjihad dijalan Allah untuk zaman ini seperti mana yg dimaksudkan oleh Rasullullah saw.

Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2013 09:20 AM | Show all posts
salam

orang yang ingin mengenal Allah ..
ia senantiasa ..

  • memaknakan akan Anggota nya
  • membela akan Hati nya
  • memelihara akan Nyawa nya
  • mencantikan akan Roh nya

bukan merosakan dan menjahanamkan ..

maka barulah .. berjihad d'jalan Allah ..
  • Anggota itu akan melawan segala barang yang d'tegah oleh ugama
  • Hati itu akan sabar tabah dan reda mempertahankan ugama
  • Nyawa itu akan berjuang untuk menegakan Ugama
  • Roh itu akan berperang dengan hawa nafsu demi Ugama
dengan erti kata .. kesemuanya untuk Ugama Allah ..


Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
‘‘Yang bernama pendekar bukan orang yang banyak menjatuhkan lawan
tetapi pendekar sejati ialah orang yang sanggup menguasai dirinya ketika sedang marah.’’
Sahih Muslim

wassalam





Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-12-2022 05:20 PM GMT+8 , Processed in 0.095307 second(s), 28 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list