Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
109927
View
516
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell       Show all posts   Read mode

Post time 10-5-2013 06:01 PM | Show all posts
DumBell posted on 7-3-2013 04:57 PM
sambungan...

mcm tu ek..nnt kalo ada belalang pelisit msk umah aku,aku nak try tgk petua ni,menjadi x.hhehe
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-5-2013 06:13 PM | Show all posts
aza posted on 10-5-2013 06:00 PM
wah macam baca buku ramli awang murshid plak aku rasa,... uhuhuhhuh... kekadang apa yang diceritakan ...

sama-samalah kita...
sambil berzikir..sambil meminta diampunkan dosa dan kesenangan mereka untuk di dunia dan di akhirat...

https://www.youtube.com/watch?v=-gHfdf4pIiU

Last edited by DumBell on 10-5-2013 06:21 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-5-2013 06:14 PM | Show all posts
Fariz07 posted on 10-5-2013 06:01 PM
mcm tu ek..nnt kalo ada belalang pelisit msk umah aku,aku nak try tgk petua ni,menjadi x.hhehe

aah,kalau bertuan..nanti tuan dia datang cari...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-5-2013 01:42 PM | Show all posts
jilid iv

aura?...

Setelah aku balik dari kampung,aku membuat rutin pekerjaanku seharian,dan hari ahad adalah waktu untuk rehat...
petang itu,sedang aku berehat sambil bermain gitar...menyanyikan lagu m.nasir...'kepadaMu kekasih'...aku berhenti sejenak,rasa sayu didalam hati..lantas aku berzikir dalam hati...rasa ketenangan itu kembali dalam diriku...rasa bertenaga...
sebenarnya,apabila aku duduk bertenang dan berfokus tanpa memikirkan hal yang lain...aku jadi takut,kerna kadang-kadang dengan tidak semena-mena boleh nampak "sesuatu" dari alam lain...dan zikir lah yg menenangkan aku..itulah pesan arwah ustaz man pada aku...alfatihah buatnya..aku berterima kasih diatas pertolongannya membantuku....
pernah dahulu,aku bercakap dengan "sesuatu" yg berupa kucing...mengiau meminta aku sedikit makanan...dan aku memberinya tulang sisa ikan lebihan dari makananku...pesan orang tua pada ku..jangan mencampak makanan pada kucing..meletakkannya dibawah lagi bagus kerna kucing itu haiwan peliharaannya rasulullah...
tiba-tiba lepas diberinya tulang...dia mengucapkan terima kasih sahabat(bahasa melayu)...terkejut benggal aku dibuatnya...
aku jadi takut masa itu...dia memperkenalkan dirinya sebagai Dzihim...aku berborak dengannya panjang lebar..."dzihim kata..proses menyerupai benda mengambil masa juga untuk lengkap dan hampir-hampir sama menyerupai sesuatu makhluk ciptaanNYA..kalau gopoh...penyerupaan akan cacat..macam tempang,berkaki lima,..dan bila proses untuk menyerupai semula bentuk asal...agak lama..kadang-kadang 2 hari baru boleh..itu lah kelemahannya..seminggu sakit mencucuk badan dan tak boleh bekerja..katanya lagi
..melopong aku dibuatnya..dan tak semena-mena mak aku masuk ke ruang dapur...dan menegurku...dengan siapa aku bercakap?..seronok bersembang?...mana kawang engko tadi?...aku pun menunjukkan lah pada mak aku kucing itu..tapi kucing tu hilang entah kemana..aku pun diamkan sahajalah
disekolah rendah pula,ada juga sahabat-sahabat aku mengatakan aku 'gila' kerana cakap sorang-sorang...ah..pada aku biarkan saja lah..nanti kalau kena pada batang hidung mereka..baru tahu langit tinggi ke rendah...
sejak aku menginjak umur 21 tahun..perkara itu berkurangan..mungkin kerna zikir dan amalan yg arwah ustaz man ajarkan pada aku...
tengah aku asyik mengelamun perkara yang sudah itu..tiba-tiba aku disapa seorang kakak cina yang aku kenali.."hoi adik?..buat apa tu?...kenapa badan U macam tu?..katanya dengan nada hairan dan menunjukkan kearah aku..."aik..lain apanya kak?..kataku padanya kerana hairan dengan pertanyaannya..."U punya badan aa adik,ada warna-warna la..apa U bikin?...semua warna ada sekeliling badan U lah..."katanya lagi.."aik ?..mana ada la kakak...kakak ni pelik la...heishh.."kata ku cemas..."ya la..selalu aaa,saya tengok olang aa,,satu warna saja keliling badan..u lain apa pasat?.."bertanya lagi dengan merenungku tajam...
"oh..ini ka?..biasalah kakak...saya kalau berzikir,ini macam la jadi.."kata ku berbohong dengan spontan padanya,kerna aku takut dia memarahiku kalau aku tidak memberi jawapan yg munasabah padanya...kerana kakak cina itu,semua warga flat ditempat ku mengenalinya,seorang perempuan yg tidak siuman...selalu meminta rm5.00 ringgit kepada setiap orang yg dijumpainya..dan kalau tiada alasan yg munasabah jika tak diberinya duit..dia akan memaki orang itu...
Oleh kerana aku takut akan hal yang tidak diingini berlaku,maka aku terpaksa mengelepet akak tu..
"zikir?,..apa itu?..itu baca-baca macam tok bomoh ya?..katanya sambil berjalan kearahku dan duduk dihadapanku dengan penuh penasaran akan maksud zikir itu..aku menjadi tidak keruan masa tu.."aaaaa...bukan kakak,itu zikir bagi orang muslim islam..untuk menenang jiwa yg serabut supaya ingat tuhan ALLAH.."kata ku menggelabah kerna takut dimarahi kakak yg tidak siuman itu.."ooo itu macam ka?...apa manteranya U kasi baca..wa mahu dengar"....katanya pada ku dengan penuh minat...aku pun menitip bibirku dengan zikir YA ALLAH... https://www.youtube.com/watch?v=XjOXW6PBm-Y...untuk ku perdengarkan pada kakak itu sampai habis..."ehhh adik..iskh...kenapa ha?..wa punya hati debar-debar..rasa sejuk sama nafas ada sedap ahh?.." tanya kakak itu sambil menitiskan air matanya..."kenapa wa nangis haa adikk?..."tanya kakak itu berkali-kali pada ku.."sabar lah kakak,mungkin tuhan ALLAH mau kasi kakak ketenangan hati dan jiwa dari masalah kakak kut.."kata ku bersimpati terhadapnya..."ya ka?...jawab kakak cina itu spontan sambil mengurut-ngurut dadanya yg sebak..."eh adik..boleh saya guna itu zikir tak?...untuk tenang saje..bukan apa-apa pun"..katanya dengan meminta pada ku..."err sebenarnya tak boleh..tapi kalau kakak nak juga baca..baca balam hati tau..satu lagi dalam tandas ke,tempat kotor ada babi dan najis jangan baca tau..kata ku dengan terang padanya..."nanti tuhan ALLAH turun bala pada kakak kalau tak ikut apa yg saya katakan tadi"..kata ku lagi...
"oh yaka?..baik...baik adik..terima kasih...kakak janji..."katanya dengan menunjukkan isyarat peace pada ku dengan gembira...
selepas kakak itu berlalu pergi dari,aku lega kerana terlepas dari ancaman orang tidak siuman itu,,beristifar panjang aku dibuatnya...
aku lantas menelefon sahabatku aki..dia seorang ustaz di kampung ku..ustaz muda..sebaya dengan ku,dan juga sahabat karib ku masa kecil..."asalamualaikum aki.."..
"waalaikumsalam"..ha ..ah'..ape hal engko nelepon aku ni?..ada masalah berbangkit ke?hahaha.."katanya pada ku..
"eh takde la..ni aku nak tanya ni..kalau orang gila bukan muslim..dia minta diajarkan zikir..dan kita ajarkan dia zikir itu..tapi sebut dalam hati je takpe ke...lagipun kita takut ancaman darinya kalau permintaannya itu tak ditunaikan?..."kata ku panjang lebar...
"oh..pasal tu ye...ni situasi engko yang kena ke macam mana ni...katanya.."ha'ah..aku yg kena..hahahaha"..kata ku dengan gelak segan..."tak mengapa...dia itu tidak siuman dan xmudarat pun kalau dia baca selagi xmemburukkan islam...lagi pun orang gila ni dah kompom-kompom masuk syurga...tak kira la dia dari bangsa mana sekalipun..tak dijadikan sesuatu kerna bersebab..itu kena ingat tu...
jangan ingat kita muslim..orang islam je yg dapat masuk syurga..orang gila,bayi meninggal pun dapat masuk syurga tau...ALLAH itu MAHA ADIL lagi BIJAKSANA...dibagiNYA akal kepada hambaNya untuk berfikir...so..jaganlah risau ye,,"katanya terang dan jelas pada ku..sempat juga dia menyelit ceramah pada ku.."ok aki terima kasih la ye...kalau ade masalah ke ape ke nanti aku kol ko balik ye...asalamualaikum"..."waalaikumsalam..."..tuuttt...aku off kan panggilan.."hmmmm...haaaaaaaaa..."aku tarik nafas dalam-dalam dan melepaskannya dengan penuh selesa..."hmm,satu masalah dah settle.."bisik hatiku...aku berjalan girang kearah rumah flat kakak ku(aku menumpang dengannya) dengan membawa gitar sambil kadang-kadang melompat terkinja-kinja...

apakah warna tu?..bila aku search dalam google..rupanya aura badan...bagi aku yg tak nampak ini,itu aku rasa kelentong kakak cina yg tidak siuman kut...tapi ramai pulak muslim yang mempercayainya...aku pula yg pening memikirkan hal tersebut..
hai dunia..dunia...masih banyak rahsia yg tidak terungkai....

tammat.
Last edited by DumBell on 11-5-2013 02:17 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-5-2013 01:49 PM | Show all posts
sesapa yg ada pengetahuan pasal aura ni..boleh la kongsi-kongsi ilmu kat sini ye,sebab saya kurang arif bab tu..
rasa macam duduk kat konoha la pulak...hahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2013 03:39 PM | Show all posts
Mcm baca buku becakap ngn jin lak.patutla aku terasa berada seakan d tahun 80an..teringat zaman 80an.suasana msih lagik sejuk nyaman dn kehijauan.hal2 hantu msih hebat d sana sini.zaman peralihan gaya 70an ke 8oan.orangye memakai suat beso2.dh kecik d pinggang.aku seperti masuk ke dalam cerita tt dn berada d sana.ayat2 tt pulak mcm citer2 70an.kan byk citer2 ala pendekar..umo ko skng 30++ yer..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-5-2013 03:50 PM | Show all posts
makadek posted on 11-5-2013 03:39 PM
Mcm baca buku becakap ngn jin lak.patutla aku terasa berada seakan d tahun 80an..teringat zaman 80an ...

umo saya bawah 30 kak....muda rumaja lagi ni..

Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2013 05:00 PM | Show all posts
Eh tp apsal aku rasa ko mcm org dulu2..pi pekampungan sana situ sini.hehehe...camno nak describe pon x reti lah.senang ckp cam watak dlm buku tamar jalis tulah.huhuhu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-5-2013 06:39 PM | Show all posts
makadek posted on 11-5-2013 05:00 PM
Eh tp apsal aku rasa ko mcm org dulu2..pi pekampungan sana situ sini.hehehe...camno nak describe pon ...

oh..begitukah?...
orang kata..jauh perjalanan..indah permandangan...
luas permandangan..banyak pengalaman...

Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2013 12:02 PM | Show all posts
DumBell posted on 10-5-2013 04:46 PM
aok org pahang jugak ke?
huhuhu...sesaje koi bergurau...
koi sokmo cenggini...

Yup..pahang mari..heheheh

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-5-2013 02:18 PM | Show all posts
mira8 posted on 13-5-2013 12:02 PM
Yup..pahang mari..heheheh

oooo..aok org pahang ye...ekekekek..sesame le kite...

Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2013 10:23 AM | Show all posts
DumBell posted on 10-5-2013 06:14 PM
aah,kalau bertuan..nanti tuan dia datang cari...

nak tanya adakah belalang tu pelesit yg menyerupai atau pelesit yg tumpang belalang tu?
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2013 11:55 AM | Show all posts
Teringat zaman kanak2 rebina......
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2013 01:54 PM | Show all posts
DumBell posted on 9-4-2013 04:44 PM
jari tangan biru sebab dia makan makanan bungkus...dia tak perasan ada orang letak racun santau ul ...

ada petua ka nak elak kena santau kt kedai makan???kalo sudi share la..
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2013 02:15 PM | Show all posts
DumBell posted on 10-5-2013 12:33 PM
salam semua,ini saya kongsi petua kemuncup untuk ubat pelupa...

siapa kenal pokok kemuncup?

alhamdulillah, terima kasih... siap gambar lagi you~
hanya Allah mampu balas jasa tuan rumah.

kena cuba ni, ikhtiar selagi daya...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-5-2013 02:31 PM | Show all posts
Fariz07 posted on 14-5-2013 10:23 AM
nak tanya adakah belalang tu pelesit yg menyerupai atau pelesit yg tumpang belalang tu?

ada orang kata,menjelma...
sesetengah orang kata belalang tu tunggangannya....
tapi aku rasa lebih ke tunggangan,sebab..banyak jenis jin dan setan ni,ada yg boleh terbang,tak boleh terbang,pandai bertukar rupa,tinggi,ketot..dll.ade kekurangan dan kelebihan memasing...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-5-2013 02:37 PM | Show all posts
Fariz07 posted on 14-5-2013 01:54 PM
ada petua ka nak elak kena santau kt kedai makan???kalo sudi share la..

salam,takde la,,
kalau bismillah 5,7 tu..saya pun dengar kat tv3...apa ustaz tu ngajor aritu..lupa nama beliau,
..haaaa..ada-ada...jangan makan kat kedai makan...bawa bekal dari rumah je...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-5-2013 02:38 PM | Show all posts
AznieBunnie posted on 14-5-2013 02:15 PM
alhamdulillah, terima kasih... siap gambar lagi you~
hanya Allah mampu balas jasa tuan rumah.

kalau taknak rebus..celur pun boleh juga...itu apa yang diberitahu oleh cikgu saya...amal minum pada waktu petang lepas asar...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-5-2013 02:39 PM | Show all posts
suefai posted on 14-5-2013 11:55 AM
Teringat zaman kanak2 rebina......

hahahaha.....aok pun teringat jugak ye?,
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2013 02:44 PM | Show all posts
DumBell posted on 14-5-2013 02:38 PM
kalau taknak rebus..celur pun boleh juga...itu apa yang diberitahu oleh cikgu saya...amal minum pa ...

soalan lagi:
nak buat berapa kali ni?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.080803s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list